Solaris podsumowuje 2015 rok
Rok2015 był rekordowy dla Solarisa pod względem wysokości osiągniętych przychodów.Wyniosły one aż 1,7 mld złotych. Spółka trzynasty rok z rzędu została liderempolskiego rynku niskopodłogowych autobusów miejskich. Producent potwierdziłtakże swoją pozycję jednego z europejskich liderów w zakresie projektowania iprodukcji autobusów elektrycznych.
Sprzedaż
W Polsce w minionymroku Solaris już trzynasty rok z rzędu zajął pierwsze miejsce na rynkuniskopodłogowych autobusów miejskich. Z łącznej liczby 701 pojazdów kupionychprzez krajowych przewoźników w tym segmencie 333 były marki Solaris. Oznaczato, że udziały rynkowe firmy wyniosły aż 47,5%. Jest to wynik lepszy od tego,który osiągnął najbliższy konkurent o 30%.
Do zagranicznychodbiorców trafiło z kolei łącznie 946 Solarisów, co daje 74% udziału eksportu wogólnej strukturze sprzedaży. W 2015 roku największym poza Polską rynkiem Solarisabyły Czechy, gdzie pojechało aż 158 autobusów i trolejbusów. Jest tosprzedażowy rekord czeskiej spółki córki. Tradycyjnie już wysokie miejsca w rankinguzagranicznych klientów Solarisa zajęli przewoźnicy z Niemiec, ale także zWłoch, Łotwy i Rumunii.
Nowości produktowe
Największym osiągnięciemw obszarze produktów w 2015 roku było niewątpliwie uruchomianie seryjnej produkcjinowej generacji autobusów miejskich Urbino. Pierwsze egzemplarze najnowszegomodelu autobusu miejskiego marki Solaris trafiły do nabywcy z Niemiec wczerwcu minionego roku. Do dzisiaj zrealizowano dostawy obejmujące ponad 300 sztuknowego Solarisa Urbino w wersjach 12- i 18-metrowej, które pojechały do klientówz europejskich państw: Austrii, Finlandii, Francji, Hiszpanii,Niemiec, Norwegii, Polski, Szwajcarii i Włoch. Oprócz wspomnianych modeli zsilnikiem Diesla, jesienią 2015 roku w ofercie pojawiła się także nowageneracja Urbino w wersji Low Entry i z napędem elektrycznym.
Autobusy elektryczne Solarisa
Skoro mowa oautobusach z napędem bateryjnym, polski producent w ubiegłym roku po razkolejny potwierdził swoje wysokie kompetencje w tym obszarze oraz pozycję europejskiegolidera w zakresie rozwoju i popularyzacji tej coraz częściej wybieranejtechnologii. Tylko w ubiegłym roku Solaris dostarczył do klientów zHiszpanii, Niemiec i Polski aż 25 sztuk autobusów napędzanych energiąelektryczną. Co ciekawe, były to pojazdy posiadające różnego rodzaju baterie i wykorzystującekilka metod ich ładowania, począwszy od najbardziej popularnej metody plug-in,poprzez ładowanie pantografowe i indukcyjne, aż po rozwiązanie z wodorowymogniwem paliwowym zwiększającym zasięg. Do grona miast, gdzie można pokonywaćmiejskie trasy elektrycznym Solarisem w ubiegłym roku dołączyły takie metropolie,jak: Barcelona, Berlin i Warszawa. W Polsce były to także Jaworzno, Ostrołęka,Inowrocław oraz Kraków. W tym roku będą realizowane kontrakty na dostawy nowychSolarisów w wersji elektrycznej między innymi dla: Hanoweru, Hamburga iTampere. Z kolei Paryż zdecydował się na długoterminowe testy m.in. elektrycznegoSolarisa. Już w 2016 roku na ich podstawie przewoźnik ze stolicy Francji dokonastrategicznych decyzji zakupowych. Innowacyjność Biura Badań i Rozwoju firmySolaris znalazła swoje potwierdzenie także w nagrodach, jakie zebrał w Europie autobuselektryczny tej marki. Między innymi w Hiszpanii nowy Solaris Urbino 12electric został wybrany autobusem roku przez branżowy magazyn ?Viajeros?.
Światowi ekspercinagradzali także design produktów polskiego producenta. Nowy Solaris został laureatem prestiżowego,międzynarodowego konkursu iF DESIGN AWARD 2015. Owyłonieniu zwycięzcówzdecydowali jurorzy z ponad 20 krajów. Również nagroda przyznawana podczastargów UITP 2015 przez Międzynarodową Unię Transportu Publicznego w kategoriidesign przypadła nowemu Urbino. Podobnie jak nagroda TOPDesign w ramach konkurs zorganizowano podczas ?arena DESIGN?w Poznaniu. Zkolei Solaris Tramino Braunschweigotrzymał nagrodę w, zaliczanym do najbardziej opiniotwórczych na świecie, międzynarodowymkonkursie Red Dot Award 2015. Jest to swoisty znak jakościw zakresie designu.
Tramwaje
W 2015 roku firmaSolaris zakończyła dostawy w ramach dwóch istotnych kontraktów tramwajowych.Pierwszy z nich dotyczył 18 tramwajów dla Brunszwiku. Z kolei drugi projektrealizowany był w Polsce, w Olsztynie, gdzie po 55 latach przywrócono szynowytransport miejski. Od grudnia 2015 mieszkańcy stolicy Warmii mogą korzystać zfloty 15 Solarisów Tramino.
Pod koniec minionegoroku firma zaczęła realizację kolejnych dwóch zleceń w obszarze pojazdówszynowych. Pierwsze to realizacja zamówienia Solarisa na dostawę łącznie 41(przy wykorzystaniu opcji)tramwajów do Lipska. Przekazanie pierwszychsztuk jest zaplanowane na czwarty kwartał roku 2016. Drugi kontrakt dotyczybudowy, jako podwykonawca, 110 pudeł tramwajowych dla pojazdów szynowychTW3000, które trafią do Hanoweru.
Podsumowanie 2015 i plany na rok 2016
?To był bardzo dobryrok dla naszej firmy, która odnotowała rekord w zakresie wysokości przychodów itrzeci w historii wynik pod względem liczby sprzedanych pojazdów. Te rezultatycieszą tym bardziej, że w 2015 roku przeprowadziliśmy realizację kilkuniezwykle ambitnych i kluczowych projektów dla dalszego rozwoju naszejspółki. Przede wszystkim była to rozbudowa fabryki oraz przeorganizowaniesystemu produkcji, zmiany przeprowadzono także w obrębie magazynowania orazfunkcjonowania przestrzeni biurowych. Skupiliśmy się także na reorganizacjipracy niektórych działów, w szczególności związanych z obsługą posprzedażowąklienta. Wreszcie wdrożyliśmy do seryjnej produkcji zupełnie nową generacjęautobusów miejskich. Już dzisiaj widzimy tego pozytywne efekty, a najlepszymdowodem na to jest portfolio naszych zamówień na rok 2016, które jest lepsze odubiegłorocznego, o tej samej porze aż o 150 sztuk? ? mówi dr Andreas Strecker,Prezes Zarządu firmy Solaris.
?W roku 2016planujemy zaprezentować kolejne nowości produktowe. Między innymi będzie topremiera nowej generacji trolejbusów Trollino oraz autobusów z napędem CNG.Ponadto chcemy zaoferować naszym klientom nowe rozwiązania w zakresie autobusówhybrydowych. Na pewno ten rok będzie okresem dynamicznego wzrostu sprzedażyautobusów elektrycznych w Europie. Dołożymy wszelkich starań, aby odegraćkluczową rolę wtym segmencie. Pracujemy także nad intensyfikacją naszychdziałań sprzedażowych poza naszym kontynentem. Myślę, że już w najbliższychmiesiącach będę mógł przedstawić więcej szczegółów na temat naszej zagranicznejekspansji? ? zapowiada dr Andreas Strecker.
„