CapaCity L na lotniskowej linii w Pradze
8lutego na praskim lotnisku im. Vaclava Havla miała miejsce prezentacja jednegoz najdłuższych autobusów miejskich w Europie ? Mercedes-Benz CapaCity L, któryprzez dwa tygodnie będzie testowany na lotniskowej linii 119. To wydarzeniezapowiadaliśmy w InfoBusie TUTAJ
Ci ciekawe, Zarząd Transportu Miejskiego w Pradze przygotowałspecjalne, darmowe przejazdy dlapubliczności testowanym autobusem. Można z nich skorzystać od 9 lutego do niedzieli 14 lutego wgodzinach od 12.50 do 18.50 (zawsze co godzinę).
Pojazd jest eksploatowany przez miejską spółkę Dopravnípodnik hlavního města Prahy. Aby pojazd mógł w ogóle pojawić się w Czechach,tamtejsze Ministerstwo Transportu musiało wydać zezwolenie na jego tymczasowedopuszczenie do ruchu. U naszych sąsiadów, podobnie jak w Polsce, maksymalnadługość autobusu to 18,75. Mercedes-Benz CapaCity L ma 21 m.
Generalnie celem zimowego testu jest chęć poprawykomunikacji na praskie lotnisko. ??Aktualnie eksploatujemy tutaj autobusyprzegubowe. Teraz chcemy spróbować pojazdów o bardzo dużej pojemności i to jestw tej chwili przedmiotem badań” ? powiedział Philip Drápal rzecznik ROPID.Dlatego nie jest wykluczone, że w przyszłości na tej trasie zostaną sprawdzonetakże konstrukcje dwuprzegubowe.
Jak podkreśla jednak magistrat, to wszystko tylko tymczasowerozwiązania. Autobusowy transport na tej linii będzie funkcjonował do momentuoddania projektowanej linii kolejowej, łączącej lotnisko z centrum.
CapaCity L to aktualnie najdłuższy autobus marki Mercedes-Benz,który przy długości 21 m może zabrać na swój pokład aż 191 osób. Zdaniemniemieckiego producenta tak duża pojemność przekłada się na imponujący wynik wzakresie zużycia paliwa ?poniżej 0,5 l / 100 km na jednego pasażera i przysilniku Euro 6 minimalny poziom emisji (ok. 13,3 CO2 g / km na jednegopasażera). Jak łatwo obliczyć CapaCity L jest o 3 metry dłuższy od klasycznychwersji przegubowych i stanowi odpowiedź Daimler Buses na problem przeładowanychlinii. Teraz dzięki zwiększonej pojemności ?L-ki? przewoźnicy mogątransportować znacznie więcej pasażerów przy tej samej liczby autobusów wruchu. Dodatkowo zastosowanie ich w systemach BRT niesie ze sobą nieznaczne (wporównaniu z tramwajami) nakłady inwestycyjne w zakresie infrastruktury. O jegotestach w Hamburgu pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ.
Podstawoweparametry techniczne autobusu:
-
Długość: 20,995mm
-
Szerokość: 2550 mm
-
Wysokość: 3350 mm
-
Masa całkowita: 32.000 kg
-
Masa własna: 19,110kg
-
Całkowitapojemność: 190 osób (38 siedzących, 152 stojących)
-
Silnik:Mercedes-Benz OM 470 Silnik wysokoprężny
-
norma ekologiczna: Euro 6
-
Pojemność: 10,677 centymetrówsześciennych
-
Mocmaksymalna: 265 kW przy 1800 obr 1
-
Skrzyniabiegów: ZF EcoLife, sześciobiegowa automatyczna
„