Śląskie: Gliwice planują otworzyć swój odcinek DTŚ
Na 20 marca władze Gliwic wstępnie planują otwarcie dlaruchu ostatniego, liczącego ponad 5 km odcinka Drogowej Trasy Średnicowej, naswoim terenie ? poinformował w poniedziałek prezydent miasta ZygmuntFrankiewicz. Dzień wcześniej inwestycje mają zobaczyć mieszkańcy.
Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej prezydentmówił, że rozpoczęte w połowie grudnia odbiory poszczególnych elementów trasy ?dróg, wiaduktów, mostów i innych elementów – przebiegają ?dość sprawnie?.Najwięcej prac z tym związanych dotyczy ponad półkilometrowego tunelu podścisłym centrum miasta. To jego odbiór będzie warunkował ostateczną datęotwarcia trasy.
Ponieważ przedstawiciele samorządu także tu są ?raczejoptymistami? – planują już datę otwarcia i sposób udostępnienia gliwickiegoodcinka DTŚ. ?19 marca, w sobotę, chcielibyśmy zaprosić mieszkańców nawybudowany odcinek trasy. W tym dniu nie będzie jeszcze przejezdna dlasamochodów, będzie natomiast dostępna dla pieszych, rowerzystów, rolkarzy? -zasygnalizował Frankiewicz.
Następnego dnia prowadzone mają być przygotowaniaorganizacyjne do uruchomienia ruchu ? związane m.in. ze zdejmowaniem barier iumieszczaniem docelowego oznakowania. ?Chcemy, by w niedzielę 20 pod wieczórruch został wpuszczony w DTŚ? – wskazał Frankiewicz, zastrzegając raz jeszcze,że ostateczne daty będą zależały od kończonych krótko wcześniej procedurodbiorowych.
Budowa DTŚ to największa inwestycja realizowana od lat przezśląskie samorządy i najważniejsza, obok odcinka autostrady A4, arteria drogowaw aglomeracji katowickiej. Wytyczona możliwie w pobliżu centrów miast obsługujeruch lokalny. Uzupełnia tym samym równoległą autostradę A4, przeznaczoną dlatranzytu.
Obecnie dostępny jest liczący 26,1 km odcinek średnicówki odwęzła z trasą S-86 w Katowicach do węzła z ul. Kujawską w Gliwicach. Pierwszygliwicki fragment DTŚ otwarto w listopadzie ub. roku. Odcinek G1 połączyłistniejącą część trasy m.in. z węzłem z autostradą A1 i dalej np. zautostradami na zachód i południe (A4 na Wrocław i A1 na Ostrawę).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Budowany od wiosny 2013 r. odcinek G2 ma 5,6 km długości i wwiększości charakter bezkolizyjnej ulicy miejskiej. Węższy niż pozostała częśćDTŚ (ma w większości po dwa pasy w każdym kierunku na jednej wspólnej jezdni)prowadzi od końca odcinka G1 przy ul. Kujawskiej, przez centrum miasta, gdziepowstał 500-metrowy tunel, do węzła drogi krajowej nr 88 z ul. Portową. Nacałej tej długości powstało kilkanaście powiązań z istniejącym układemdrogowym.
Szacowana na 954,6 mln zł budowa odcinka G2średnicówki” w ub. roku napotkała na poważny problem zfinansowaniem. Pierwotnie zapewnione środki (oparte o kredyt w EuropejskimBanku Inwestycyjnym, rezerwę subwencji ogólnej, Regionalny Program OperacyjnyWoj. Śląskiego na lata 2007-2013 i budżety miast) okazały się niewystarczające.
Prowadzoną przez konsorcjum firm Eurovia Polska i PORR (poprzejęciu przezeń Bilfinger Infrastructure) budowę kontynuowano dzięki tzw.faktoringowi, a także przeniesieniu projektu z programu regionalnego dokrajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Wiązało się to m.in. z przekwalifikowaniem odcinka G2 zdrogi wojewódzkiej na krajową oraz przejęciem inwestycji od marszałka przezsamorząd Gliwic. Do końca ub.r. prowadziło jeszcze rozliczenia ? zakończony irozliczony musiał zostać m.in. unijny projekt, dzięki któremu budowa otrzymałablisko 450 mln zł ze środków POIiŚ.(PAP)
„