Ursus Ekovolt w Rzeszowie ? testy i plany
3 lutego ruszyły testy Ursusa Ekovolt na rzeszowskichulicach. Na dzisiejszej konferencji prasowej władze Rzeszowa poinformowały, żew przyszłości chcą zakupić minimum 10 autobusów elektrycznych. Pieniądze na tencel zdobyć chce z unijnego programu Polska Wschodnia. Obecnie jeden z tego typupojazdów jest testowany na ulicach stolicy Podkarpacia.
Jak podkreślił w środę podczas prezentacji autobusu przedRatuszem prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Rzeszowie MarekFilip, autobusy elektryczne mają jedną zasadniczą zaletę – nie emitują spalin,a co się z tym wiąże nie zanieczyszczają powietrza i nie przyczyniają się dopowstawania smogu.
Dodał, że egzemplarz elektrycznego autobusu, któryprzyjechał z Lublina, będzie testowany w Rzeszowie przez dwa tygodnie.
-Ładowanie takiego autobusu z normalnej siecielektrycznej trwa ok. 5 godzin. Zasięg na pełnych bateriach to ok. 100 km.Koszty eksploatacji to kilkadziesiąt groszy za kilometr, to połowa z tego co wprzypadku silników na olej napędowy. Niestety elektryczne autobusy są ok. dwaraz droższe od napędzanych olejem. Koszt jednego to ok. 2 mln zł” -zaznaczył prezes rzeszowskiego MPK.
Problemem w eksploatacji tego typu pojazdów jest równieżżywotność baterii, które muszą być wymienione po ok. 7 latach. W elektrycznychautobusach jest też mniej miejsca dla pasażerów.
Filip powiedział, że elektryczne autobusy jeżdżą już wPolsce m.in. w Warszawie i Krakowie. Dodał, że po zakupie autobusów rozważanabędzie kwestia czy kupić specjalne, przenośne ładowarki, które zamontowanezostaną na pętlach. „Dzięki temu autobusy nie musiałyby tak częstozjeżdżać na ładowanie. Baterie doładowywane byłyby w czasie postoju pojazdu napętli”- podkreślił.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wiceprezydent Rzeszowa Marek Ustrobiński dodał, że samorządchce kupić 100 nowych autobusów. „Jak wiele z tej liczby będą to pojazdyelektryczne zależeć będzie od rozmów prezydenta Rzeszowa, od czwartkowychrozmów w ministerstwie infrastruktury”- powiedział.
Samorząd chce kupić minimum 10 takich pojazdów. Ustrobińskizaznaczył, że w obecnej perspektywie finansowej preferowane są rozwiązanieekologiczne. „Dlatego liczymy, że łatwiej nam będzie pozyskaćdofinansowanie na elektryczne autobusy niż te zasilane tradycyjnymipaliwami”- uważa wiceprezydent.
Program z jakiego władze Rzeszowa chcą pozyskać 85 proc.dofinansowania na zakup autobusów to Polska Wschodnia.
„Po tym, jak w poprzedniej perspektywie zakupiliśmy 80nowoczesnych autobusów zasilanych m.in. sprężonym gazem, teraz robimy kolejnykrok. Stąd pomysł na kupno autobusów elektrycznych. To rozwiązanie jestopłacalne pod względem ekonomicznym, dlatego w to wchodzimy” – przekonywałUstrobiński.
„