Europejski rynek autobusów w 2015 r.
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers'Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton wEuropie za okres 12 m-cy 2015 r.
W 2015 r. autobusowy rynek w Europie odnotował zdecydowany wzrostsprzedaży (+17,1%), uzyskując łączny wynik rejestracji na poziomie 41 593 szt.Można powiedzieć, że rynek sumiennie zapracował na ten bardzo dobry rezultat, tworząc przewagę nad danymiz 2014 w każdym miesiącu roku – od stycznia do grudnia.
Przypomnijmy, że w 2014. zarejestrowano w Europie łącznie 35 530szt. autobusów, a w 2013 r. – 34 996 szt. Dlatego w tym kontekście, skokodnotowany w 2015 r. można nazwać znaczącym przyspieszeniem całego rynku.
Najlepszym miesiącem dla autobusów okazał się sierpień,kiedy sprzedaż wzrosła aż o 29,8% w porównaniu z danymi sprzed roku.
Autobusy w EU15
Cały czas najwięcej autobusów w Europie rejestrowanych jest naterenie Europy Zachodniej, czyli tradycyjnej unijnej piętnastki(EU15). W 2014r. było to łącznie 28 068 szt. (-1,3%), a w 2015 r. – 32 502 szt. (+15,1%),co daje tym krajom udział na poziome 78% w łącznej liczbie autobusowychrejestracji w Europie. To przygniatająca przewaga, aczkolwiek z roku na rok sukcesywniesię zmniejszająca – w 2014 r. było to grubo ponad 80%. W 2015 r. w nowychpaństwach członkowskich (EU13) sprzedano 7281 pojazdów (+15,6%), a wkrajach EFTA – 1810 szt. (+4,5%).
Patrząc przez pryzmat poszczególnych rynków to w zeszłymroku w „starej” Unii słabo wypadły takie kraje jak Holandia (-48,6%), Grecja (-26,3%)czy Belgia (-19,2%). Jednak na minusie nie znalazły się żadne strategiczne dlaEuropy rynki, jak Niemcy (+8,6%), Włochy (+13,3%), Francja (+24,6%) czy Wlk.Brytania (+27,2%). Rekordowe wzrosty w EU15 odnotowano w Hiszpanii (+38,0%),Irlandii (+51,9) i Luksemburgu (+57,9%).
Wielka Brytania liderem
Najwięcej autobusów w Europie w 2015 r. zarejestrowano właśniew krajach EU12 – na Wyspach (8 483 szt.)., co oznacza, że Wielka Brytaniamimo nieznacznego spadku obroniła pozycję lidera na autobusowej mapie Europy z2014 r. To już trzeci taki tytuł z rzędu. Kolejne ważny trend to coraz lepszewyniki państw leżących na południu naszego kontynentu. Wspomniany już rezultatHiszpanii czy Portugalii (+7,2%) są najlepszym na to dowodem.
Europejski rynek autobusów w 2015 r.
Kraj |
2015 r. |
2014 r. |
Zmiana (%) |
Austria |
899 |
900 |
-0,10% |
Belgia |
923 |
1 142 |
-19,20% |
Chorwacja |
122 |
97 |
25,80% |
Czechy |
1 350 |
1 061 |
27,20% |
Dania |
532 |
468 |
13,70% |
Estonia |
230 |
190 |
21,10% |
Finlandia |
526 |
691 |
-23,90% |
Francja |
7 345 |
5 896 |
24,60% |
Grecja |
129 |
175 |
-26,30% |
Hiszpania |
2 617 |
1 896 |
38,00% |
Holandia |
344 |
669 |
-48,60% |
Irlandia |
313 |
206 |
51,90% |
Islandia |
95 |
101 |
-5,90% |
Litwa |
192 |
288 |
-33,30% |
Luksemburg |
251 |
159 |
57,90% |
Łotwa |
251 |
208 |
20,70% |
Niemcy |
6 137 |
5 651 |
8,60% |
Norwegia |
970 |
1 015 |
-4,40% |
Polska |
1 739 |
1 472 |
18,10% |
Portugalia |
254 |
237 |
7,20% |
Rumunia |
2 309 |
1 148 |
101,10% |
Słowacja |
379 |
437 |
-13,30% |
Słowenia |
163 |
168 |
-3,00% |
Szwajcaria |
745 |
649 |
14,80% |
Szwecja |
1 330 |
1 335 |
-0,40% |
W. Brytania |
8 483 |
6 669 |
27,20% |
Węgry |
546 |
467 |
16,90% |
Włochy |
2 419 |
2 135 |
13,30% |
RAZEM |
41 593 |
35 530 |
17,10% |
Dobre wyniki na Wschodzie
W 2015 r. na terenie „nowych ” krajów Unii Europejskiej zarejestrowano7281 szt. autobusów, co oznacza dodatnibilans (+31,5%) w porównaniu z 2014 r. To jeden z najlepszych w historii. Naten sukces zapracowała przede wszystkim Rumunia, gdzie zarejestrowano 2 309 szt.pojazdów (+101,1%) oraz Polska (1 739 szt. / +18,1%). Ponadto dobra sytuacja panujew Czechach (1 350 szt. / +27,2%), na Węgrzech (546 szt / +16,9%). Słabiej towygląda np. na Słowacji (379 szt. / -13,3%). Tym samym lista rankingowanajważniejszych rynków w naszym regionie za rok 2015 wyglądała następująco:
-
Rumunia (2 309)
-
Polska (1 739 szt)
-
Czechy (1 350)
-
Węgry (546)
-
Słowacja (379)
Dodajmy, że w statystykach ACEA nie ma cały czas Bułgarii,która na pewno pociągnęłaby w górę autobusowe rejestracje w naszej częściEuropy. Natomiast pojawiła się Chorwacja, która jak na razie nie imponujeswoimi wynikami. Od początku roku nad Adriatykiem zarejestrowano 122 nowe autobusy (+25,8%). Warto zauważyć, że wzeszłym roku Polska spadła w generalnym rankingu – poprzez olbrzymi wzrostsprzedaży w Rumunii. Aktualnie na tle całej Europy zajmujemy siódmą pozycję,wyprzedzając takie kraje jak Szwecja czy Belgia. Przed nami są tylko największew rynki w Europie:
-
Wlk. Brytania (8 483 szt.)
-
Francja (7 345),
-
Niemcy (6 137),
-
Hiszpania (2 617)
-
Włochy (2 419)
-
Rumunia (2 309)
Czy taka sytuacja utrzyma się także 2016 roku? Liczymy naunormowanie się sytuacji w Rumunii i powrót Polski na szóste miejsce. A możewyprzedzimy też Włochów? Zobaczymy.
Europejski rynek autobusów w 2015 r. – lista rankingowa
Kraj |
2015 r. |
W. Brytania |
8 483 |
Francja |
7 345 |
Niemcy |
6 137 |
Hiszpania |
2 617 |
Włochy |
2 419 |
Rumunia |
2 309 |
Polska |
1 739 |
Czechy |
1 350 |
Szwecja |
1 330 |
Norwegia |
970 |
Belgia |
923 |
Austria |
899 |
Szwajcaria |
745 |
Węgry |
546 |
Dania |
532 |
Finlandia |
526 |
Słowacja |
379 |
Holandia |
344 |
Irlandia |
313 |
Portugalia |
254 |
Luksemburg |
251 |
Łotwa |
251 |
Estonia |
230 |
Litwa |
192 |
Słowenia |
163 |
Grecja |
129 |
Chorwacja |
122 |
Islandia |
95 |
RAZEM |
41 593 |
„