Elektryczny Urbino 12 „znowu” w Krakowie
Były demonstracyjny egzemplarzelektrycznego Urbino 12 jest już w Krakowie. Zgodnie z warunkami podpisanej podkoniec grudnia umowy Solaris przekazał już pojazd Miejskiemu PrzedsiębiorstwuKomunikacyjnemu.
Przypomnijmy pokrótce historiętego zamówienia. Tutaj opisaliśmy warunki formalne przetargu. Natomiast w tymtekście omówiliśmy najważniejsze wymagania techniczne, które umieściła w SIWZkrakowska spółka. 14 grudnia ubiegłego roku nastąpiło otwarcie ofert. Jak sięokazało tylko Solaris wyraził gotowość zrealizowania zamówienia. MPK nie potrzebowałodużo czasu by przyjrzeć się propozycji producenta z Bolechowa. W efekcie 18grudnia podjęto decyzję o akceptacji oferty Solarisa. Kilka dni temu elektrobus, który jest warto 1 512 900 zł brutto przekazano krakowskiemu przewoźnikowi.
To znany już krakowianomegzemplarz Urbino 12 electric, który brał udział w wielki teście autobusówelektrycznych. Mowa o pojeździe, który na ten czas oznaczono numerem inwentarzowymDK602. Warto przy tym zaznaczyć, że to także pierwszy elektrobus, którywyprodukował Solaris.
Pojazd miał swoją premierę wtrakcie IAA w Hanowerze we wrześniu 2012 roku. W jego układzie napędowym zastosowanonapęd firmy Vossloh Kiepe. Steruje on czteropolowym asynchronicznym silnikiemtrakcyjnym o mocy 160 kW i 1400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Układjezdny oparto na standardowych osiach firmy ZF: portalowym moście napędowym AV132oraz przedniej, niezależnej typu RL75EC.
Energia elektryczna jestmagazynowana w akumulatorach litowo-jonowych o pojemności 210 kWh. W trakciejazdy baterie są doładowywane energią pochodzącą z hamowania odzyskowego.Dzięki temu możliwe jest pokonanie dystansu ok. 150 km na jednym ładowaniu.
Pojazd jest również wyposażonyw złącze plug-in, które umożliwia podłączenie dodatkowego, zewnętrznego źródłaenergii. Wszystkie urządzenia w pojeździe zostały zelektryfikowane. KlimatyzatorKonvekta UL500EM ma wbudowaną pompę ciepła CO2, która jest także wykorzystywanado ogrzewania pojazdu. Całość oświetlenia zewnętrznego i wewnętrznego zapewnionoz użyciem energooszczędnych diod LED.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
We wnętrzu znajdują się 32fotele z Ster 8MU Ultra Light, z czego 16 jest dostępnych z niskiej podłogi. Łącznieautobusem może podróżować 85 osób. Wejście na pokład jest możliwe dzięki trzemwejściom w układzie 2-2-2.
MPK zalecało pomalowanie nadwoziapojazdu zgodnie z zasadami przyjętymi w „Księdze Identyfikacji WizualnejPojazdów Komunikacji Miejskiej w Krakowie”. Producent jednak zaproponowałpewien kompromis, który możemy zobaczyć na zdjęciu. Ocenę pozostawiamyczytelnikom.
Warto jeszcze dodać, żekrakowskie MPK aktualnie prowadzi jeszcze dwa postępowania mające skutkowaćpozyskanie łącznie 27 pojazdów. Na ocenę czekają oferty, które złożono w przetarguna dostawę 15 autobusów klasy midi. O to zamówienie walczy konsorcjum, któremuprzewodzi Ursus. Konkurentem jest Solaris. Natomiast w toku jest postępowaniena wyłonienie dostawcy 12 przegubowych hybryd z napędem równoległym. W tymprzetargu termin otwarcia ofert wstępnie zaplanowano na 28 stycznia.
„