Wybrano koncepcję nowego dworca PKS w Białymstoku
Marszałek województwa podlaskiego Jerzy Leszczyński powiedział, że wybrana koncepcja jest najlepsza zarówno z finansowego punktu widzenia (Budner zaproponował lepszą cenę za metr gruntu) jak również czasu realizacji. „To bardzo dobra propozycja” – mówił Leszczyński. Jak dodał, będzie „jak najszybciej realizowana”, by mieszkańcy mogli z tego korzystać.
Inwestor Marek Budner (do niedawna prezes Budner SA-PAP) powiedział, że budowa mogłaby się zacząć pod koniec października 2016 r. i może być zakończona w połowie 2017 r. Jak dodał, koncepcja będzie zrealizowana, jeśli prowadzone negocjacje zakończą się pomyślnie i będą sfinalizowane podpisaniem umowy.
Prezes PKS Białystok Cezary Sieradzki poinformował, że PKS chce „jak najszybciej” podpisać z inwestorem umowę przedwstępną, a potem negocjować wszystkie szczegóły, w tym finansowe. Na razie nie podano kosztów planowanej inwestycji zasłaniając się właśnie negocjacjami.
Koncepcja zakłada generalną przebudowę terenu dworca. Stary, dotychczasowy zaniedbany dworzec pochodzący z lat 70-tych zostanie zburzony. Powstanie nowy, będą nowe perony, nowe wiaty nad nimi. Zbudowane będą również dwa obiekty handlowe, zaplecze techniczne i parkingi dla autobusów. Cały teren ma około 4 ha powierzchni w rejonie ul. Bohaterów Monte Cassino.
Według przyjętej koncepcji, inwestor przejmie połowę tych gruntów (nabędzie prawo wieczystego użytkowania tych gruntów) i na nich powstaną galerie handlowe nazywane też parkiem handlowym. Reszta będzie należała do PKS. Za pieniądze z tej transakcji będzie realizowana cała modernizacja. Dzięki temu nie będzie na nią wykładać pieniędzy ani PKS, ani samorząd województwa.
Inicjator pomysłu zmian na białostockim dworcu, były marszałek województwa podlaskiego, a obecnie poseł PSL Mieczysław Baszko podkreślił, że zmian w tym miejscu chcą „wszyscy”, także władze miasta Białegostoku, bo to ważne i dla mieszkańców miasta jak również dla pracowników PKS.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zastępca prezydenta Białegostoku Rafał Rudnicki poinformował, że w ciągu dwóch tygodni będzie przedstawiona koncepcja budowy tzw. intermodalnego węzła komunikacyjnego w sąsiedztwie dworca, który ma – jak się wyraził – „nie zakłócać” koncepcji przebudowy terenu dworca.
Jesienią 2015 r. PKS Białystok sprzedał firmie developerskiej tereny przy ul. Fabrycznej w Białymstoku za sumę 14,9 mln zł. Pieniądze z tej transakcji nie są inwestowane w teren przy dworcu. Jak wcześniej informowały władze spółki mają być przeznaczone na zakup nowego taboru.
Marek Zaczek z PKS Białystok powiedział w poniedziałek dziennikarzom, że przetarg na nowe autobusy ma być rozstrzygnięty 28 stycznia 2016 r. Pierwotnie miało się to stać na początku listopada, ale w trakcie trwania tego postępowania zmieniono specyfikację dotycząca liczby i rodzajów zamawianych pojazdów.
PKS Białystok zatrudnia ok. 260 osób, firma realizuje dziennie około 500 kursów. Tak jak PKS w Łomży, Suwałkach, Zambrowie i Siemiatyczach podlega samorządowi województwa podlaskiego. W 2011 r. po wielu dyskusjach, władze województwa podpisały z ministrem skarbu państwa umowy o nieodpłatnym przejęciu tych spółek od SP. Gdyby samorząd nie przejął wówczas PKS-ów, byłyby one przez resort sprywatyzowane. W prywatnych rękach jest w regionie jedynie PKS Bielsk Podlaski.
„