30 elektrycznych SOR”ów dla Koszyc
11. września br. Dopravnýpodnik mesta Košice a.s., ogłosiło przetarg na dostawę 30 elektrobusów. To największe do tej pory zamówienie na autobusy elektryczne w Europie Środkowej.
Przewoźnik odwykonawcy wymagał m.in. pojazdów o długości od 11 do 12 metrów, o maksymalnejwysokości 3,3m. Pojemności co najmniej 70 pasażerów, z czego 23 na miejscachsiedzących. Wyposażone w silnik asynchroniczny o mocy 120kW i minimalnymzakresie, na co najmniej jednym ładowaniu ? 130 km w ruchu miejskim, bateria zkolei musiała być umieszczona w łatwo dostępnej obudowie otwieranej odzewnętrznej strony pojazdu. Oprócz tego nowe autobusy powinny być wyposażone wsystemy dynamicznej informacji pasażerskiej (m.in. wewnętrzne wyświetlaczeLCD), monitoring, mechaniczną rampę dla niepełnosprawnych pasażerów, uchylaneokna oraz klimatyzację kabiny kierowcy.
W dalszym opisie DSZ(dynamicznego systemu zakupów) możemy przeczytać, że największą wagę, bo aż 90%przywiązano do ceny, z kolei pozostałe 10% to pojemność autobusu elektrycznego,które oznaczało liczbę miejsc dostępnych dla pasażerów na miejscach siedzących,miejsca dla pasażerów stojących i miejsce dla kierowcy. Przewoźnik przewidziałna to zadanie kosztorys rzędu 15 350 000 mln EUR bez VAT, gdzieproducent z czeskiej Libchavy wygrał to zadanie za bagatela12 600 000 mln EUR bez VAT. W związku z tym za jeden 10,5-metrowyelektrobus SOR-a należy zapłacić ok. 420 000 tys. EUR.
Dotej pory w czynnej eksploatacji w DPMK pozostaje pięć autobusówelektrycznych, które zostały dostarczonedo Koszyc we wrześniu i październiku 2014 roku wramach dostaw 127-sztuk autobusów SOR.Zakres elektryczny na jednym ładowaniu wynosi od 110 do 160 km, a obecne wykorzystanie pojazdów elektrycznych naliniach miejskich z wyższymi dziennymiprzebiegami jest ograniczone.
Warto nadmienić również, że niskopodłogowyautobus z napędem elektrycznym czeskiego producenta ? SOR Libchavy debiutował na AUTOTEC2010 i został nagrodzony w kategorii autobusów i przyczep. Pojazd zostałopracowany we współpracy z DPOstrawa i firmą Cegelec,która dostarczyła sprzęt elektryczny.Konstrukcja elektrycznego SOR-a opierasię na bazie pojazdu SOR BN12 City, która zostałazredukowana o długość tyłu oraz otylny zwis, przednia część niskopodłogowapozostały niezmienione.
Poniżej prezentujemy skrócone dane techniczne autobusu SOREBN10,5:
Długość (mm) |
10370 |
Szerokość (mm) |
2525 |
Wysokość (mm) |
2900 |
Rozstaw osi (mm) |
6320 |
Ilość drzwi |
3 |
Szerokość I drzwi (mm) |
800 |
Szerokość II drzwi (mm) |
1200 |
Ilość miejsc |
73 |
Ilość miejsc siedzących |
25 (w tym 6 rozkładanych) |
Silnik |
Pragoimex TAM 1052 C6B (400 V) |
Moc silnika (kW/KM) |
120/163 |
Zasięg (km) |
Od ok. 110 do 160 |
„