Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Paryż: Nowy raport o trującym transporcie

infobus
03.12.2015 16:20

W trakcie trwania szczytu klimatycznego w Paryżu pojawił sięnowy raport dotyczący emisji dwutlenku węgla przez samochody ciężarowe. Wynikaz niego, że UE nie dokonała żadnych postępów w tej dziedzinie w ciągu ostatnich10 lat.

NGO International Council on Clean Transportation (ICCT)opublikował dzisiaj (3 grudnia) raport(dostępny w całości TUTAJ) na temat emisji dwutlenku węgla przez najcięższepojazdy ciężarowe (HDV, heavy-duty vehichles, m.in. tiry i ciężarówki onajwiększej pojemności) w UE. Zgodnie z nim, krajom UE nie udało się poprawićswoich wyników sprzed 10 lat.

To nie pierwszy raport ICCT nt. europejskiego przemysłusamochodowego. Organizacja wcześniej wykryła fałszowanie przez Volkswagenawyników testów emisji swoich samochodów.

ICCT zwraca uwagę, że zmniejszenie emisji dwutlenku węgla zciężarówek jest kluczowe dla zmniejszenia emisji z transportu drogowego.Autorzy tłumaczą, że co prawda HDV stanowią tylko 4 proc. ogólnego ruchu nadrogach UE, jednak odpowiadają przy tym za 30 proc. emisji wygenerowanych przezsamochody.

Limity emisji

Raport podkreśla, że zużycie paliwa przez samochodyciężarowe w praktyce nie zmieniło się w ciągu ostatnich 10 lat, co także wpływana utrzymania się emisji CO2 na tym samym poziomie. Autorzy argumentują, żewprowadzenie ściślejszych standardów środowiskowych dla transportu ciężarowegomogłoby zmotywować producentów ciężarówek do poprawy wyników swoich produktów wtym zakresie.

Taki standard nie byłby nowym rozwiązaniem. UE od 2021 r.będzie wymagała, by samochody osobowe i vany nie emitowały więcej niż 95 g CO2/km. Limit ten jednak nie będzie dotyczył samochodów ciężarowych.

Kartel producentów

Publikacja raportu zbiegła się w czasie ze śledztwemprowadzonym przez UE w sprawie domniemanego kartelu producentów samochodówciężarowych. Zgodnie z informacjami agencji Reutera poddani śledztwu są:Daimler, Volvo, Iveco, Scania, MAN i DAF.

Te firmy są oskarżone o ustalanie między sobą cen swoichpojazdów oraz o koordynowanie wprowadzania do użycia właśnie technologiiobniżających emisje CO2. Jeżeli Unia potwierdzi te oskarżenia, to będzie mogłanałożyć na firmy karę grzywny w wysokości nawet do 10 proc. rocznych obrotów.