Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Polski rynek używanych autobusów 10.2015

infobus
12.11.2015 20:28

Ryneksprowadzanych do Polski używanych autobusów imponuje potencjałem istabilnością. W ciągu 10 miesięcy br. zarejestrowano 3215 takie pojazdy,czyli o 72 szt. więcej niż rok temu (+2,3%). Prawie wszystkie stanowiłykonstrukcje o DMC powyżej 3,5t a ponad trzy czwarte o DMC od 8t.

Prezentujemynajnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z CentralnejEwidencji Pojazdów (MSW). W ciągu dziesięciu miesięcy 2015 r. zarejestrowano 3215autobusy, czyli o 72 szt. więcej niż rok temu (+2,3%). Prawie wszystkiestanowiły konstrukcje o DMC powyżej 3,5 t a ponad trzy czwarte o DMC od 8t.Rynek sprowadzanych do Polski używanych autobusów można określić jako wyjątkowostabilny, gdyż nie notujemy tutaj dużych wahnięć liczby rejestracji. Dodatkowoosiągnięty skumulowany wynik potwierdza jego dobrą kondycję. I to nie tylko wodniesieniu do zeszłego roku, ale na przestrzeni kilku ostatnich lat! Dla porównania ? w październiku 2015 r. sprowadzono do Polski313 pojazdów do przewozu osób, w tym samym miesiącu w 2014 r. ? 280 szt., w 2013r. ? 264 szt., a w 2012 r. ? 263 szt. Te wyniki pokazują, że poziom rejestracjiw tym sektorze zachowuje zaskakującą równowagę i cały czas rośnie. W całym 2014r. sprowadzono do naszego kraju 3686 autobusów, w 2013 r. 3423 szt., a w 2012r. 3048 szt. Ile będzie w 2015 r.? Biorąc pod uwagę aktualne wyniki spodziewamysię kolejnego rekordu.

Napaździernikowy rezultat najefektywniej zapracowały dwa segmenty, czylitradycyjnie międzymiastowy z wynikiem 117 szt. (wobec 90 szt. w zeszłym roku)oraz MINI ? 91 szt. (wobec 82 szt. w zeszłym roku). Ponadto polscy przewoźnicyzarejestrowali w październiku br. 68 szt. autobusów turystycznych (wobec 63szt. w zeszłym roku) oraz 25 szt. miejskich (wobec 27 szt. w zeszłym roku).

Danez października potwierdzają, że używane autobusy sprowadzane zza zachodniejgranicy cieszą się cały czas wysoką popularnością wśród krajowych przewoźników.Wolumen tej części wtórnego rynku od początku roku jest prawie dwukrotniewiększy niż pojazdów fabrycznie nowych (3215 szt. do 1346 szt.) . Największadysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych.Pierwszych od początku roku zarejestrowano ok. 14-razy więcej niż nowych (1087szt. do 75 szt.), a tych drugich ponad 3-razy więcej (829 szt. do 261 szt.). Wsegmencie MINI różnica ta jest znacząco mniejsza i wynosi tylko 1,4-raza nakorzyść konstrukcji używanych (785 szt.do 552 szt.). Z kolei w kategorii autobusów miejskich rejestracje w b.r. dają zwycięstwo konstrukcjom fabrycznienowym (455 szt. do 320 szt.). Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedźna pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest całyczas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota took. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nichpowinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż napoziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2014 r. zakupiono 1477 nowych autobusów, alukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3 686 używanychpojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśródsprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie,głównie produkowane w latach 2000-2004 (34% udział), czyli z emisją spalin napoziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią rocznikikilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (28%).Trzecią starsze – zlat1996-1999 z normą Euro II (25%). Najstarszy zaimportowany w bieżącym rokupojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1975 r. i jest to dwupokładowy ?oldtimer? BristolVRT, który zapewne teraz będzie służył do specjalnych przejazdów czy akcjireklamowych. Z kolei w grupie najmłodszych roczników cały czas możemy spotkaćautobusy wschodnich producentów: białoruskiego MAZ i ukraińskiego ZAZ, którem.in. zostały wyprodukowane w 2015 r. i spełniają jeszcze normę Euro V. Są oneimportowane jako ?prawie? nowe egzemplarze przez prywatnych, śląskichprzewoźników i wykorzystywane do obsługi miejskich linii w sieci KZK GOP czyTarnowskie Góry. W tym roku do tej grupy dołączyły także autokary markiScania-Irizar, używane przez estońskiego przewoźnika na linii Warszawa-Kraków.W rezultacie od początku 2015 r. zarejestrowano 51 ?nowych-używanych?autobusów, w tym 33 szt. z rocznika 2015 i 18 szt. z rocznika 2014. Natomiast wcałym zeszłym roku odnotowaliśmy aż 86 szt. takich ?nowych-używanych? pojazdów.

Segmentpo segmencie

Analizapierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnychsegmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

-autobusy międzymiastowe ? 1087 szt. Strategiczna kategoria na wtórnym rynku,która wykazuje stabilny poziom i utrzymuje najwyższy, jedynie obok kategoriiMINI, dodatni, skumulowany bilans. Wciągu 10. miesięcy br. zarejestrowano tutaj o 35 pojazdów więcej niż przedrokiem (+4,7%). – autobusy turystyczne ? drugi najważniejszy segment dlaautobusów używanych w Polsce, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowonajmłodsze roczniki. Po dziesięciu miesiącach 2015 r. sprowadzono 829autokarów, czyli o 21 szt. (-2,5%) mniej niż przed rokiem;

-autobusy MINI ? gdyby zsumować pojazdy nowe i używane z tej kategorii okazałobysię, że jest to najliczniejszy segment na autobusowym rynku. W ciągu 10.miesięcy br. sprowadzono 785 minibusów, czyli o 35 szt. (+4,7%) więcej niżprzed rokiem;

-autobusy miejskie ? sprzedaż w segmencienapędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale takżesamorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie wtym roku ta kategoria osiągnęła poziom 320 szt. (-137 szt. / -30%) ijednocześnie należy do najsłabszych na wtórnym rynku.

Listarankingowa marek

Wynikiz dziesięciu miesięcy br. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jakprzed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku autobusów używanych w Polsce. Wtym roku zarejestrowano łącznie 888 szt. używanych pojazdów z logo niemieckiegoproducenta (27,6% udział w rynku), co oznacza dokładnie taki sam poziom jak wzeszłym roku o tej porze. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowałakategorię MINI ? 415 szt., gdzie markama 52,9% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jakSprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowanąpozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI ? Iveco iVolkswagen są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 18,3% i 14,1% w tej części rynku. Mercedes-Benz jestwiceliderem wśród autobusów turystycznych (132) z najpopularniejszymi modelamitypu Tourismo czy Tourino; liderem w segmencie międzymiastowym (229), gdziecały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conectoczy Integro. Z kolei w kategorii miejskiej zajmuje drugie miejsce (69) po marceMAN (103). Tutaj przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdyMercedesa jak O405N, Cito czy nowsze Citaro.

Drugiemiejsce na podium po dziesięciu miesiącach br. zajmuje marka Renault, któraprzez kilka miesięcy plasowała się na trzeciej pozycji. Teraz w październikuwróciła na pozycję wicelidera z wynikiem 387 rejestracji (udział 12% / -1,8 pktproc.) Francuski producent ma stałe grono wiernych klientów w Polsce, choćtakich pojazdów z roku na rok sprowadza się coraz mniej i coraz większa różnicadzieli Renault od niemieckiej czołówki.Wszystkie kupowane w naszym kraju francuskie autobusy mają przynajmniej12 lat. Najmłodsze egzemplarze pochodzą z 2003 r., a najstarsze z 1989 r.Producent zajmuje drugie miejsce w segmencie autobusów międzymiastowych (206) ztakimi modelami jak SFR112/Iliade czy Tracer R332A. Marka jest także obecnawśród pojazdów turystycznych (102) ? z modelem FR1 na czele. Pojazdy Renaultspotkamy także w segmencie MINI (52) ? głównie model Master.

Natrzeciej pozycji wśród używanych autobusów coraz pewniej czuje się kolejnyniemiecki producent ? Setra, który od początku roku odnotował liczbęrejestracji na poziomie 370 szt., czyli o 9 sz. więcej niż przed rokiem(+2,5%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 11,5%, czylidokładnie tyle samo co przed rokiem. Setra to obok Mercedes-Benz druga markakoncernu Daimler Buses, którego łączny udział na polskim rynku sprowadzanychautobusów wynosi niemal 40%. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmujepierwsze miejsce w kategorii pojazdów turystycznych (138) oraz trzecie wstrategicznej kategorii pojazdów międzymiastowych (229). Najczęściejsprowadzane autobusy z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Resztapeletonu

Wymienieniwyżej trzej producenci to od kilku lat niezmienna czołówka autobusowych mareknajczęściej sprowadzanych do Polski. W tym roku najaktywniej liderów próbujądogonić dwie marki – MAN i Iveco.Pierwsza z nich zajmuje czwarte miejsce z wynikiem 284 szt. (udział 8,8% / -6,9pkt proc.), osiągając coraz lepsze rezultaty w segmencie miejskim. Niemieckamarka jest tutaj liderem z liczbą 103 szt. zarejestrowanych pojazdów. Z koleiIveco z wynikiem 266 rejestracji ma 8,3% udziału w rynku (+6,8 pkt. proc.).Włoski producent z roku na rok poprawia swoje wyniki wśród wszystkich kategoriifunkcjonalnych ? w tym także w MINI, gdzie jest wiceliderem (144). Stawkęnajważniejszych graczy na wtórnym rynku zamyka holenderski VDL (169), którycoraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym. W tym roku marka zajęłatutaj wysokie trzecie miejsce z liczbą 106 zarejestrowanych autokarów.Wymienione trzy ostatnie firmy to najważniejsi pretendenci do zajęcia miejscepo marce Renault, która z racji obecności już tylko na wtórnym rynku będzie zroku na rok tracić tutaj swoje udziały.