Busworld 2015: Iveco z elektrycznym Daily [FILM]
Wręczanie tytułu ?Coach of the Year 2015? to oczywiście największysukces Iveco na tegorocznym Busworld, ale nie tylko.
Włoska marka m.in. podpisała kontraktna dostawę aż 132 autobusów dla norweskiej firmy Nettbus, w tym 107 szt. pojazdówIveco Crossway i Crossway Low Entry oraz 25 Iveco Daily. Część skandynawskiej floty(112 szt.) pojawi się w Gl?mdalen i Grenland, a pozostałe w 14 innych miastach.Autobusy zostaną dostarczone w okresie od stycznia do czerwca przyszłego roku.
Belgijska szóstka
W telegraficznym skrócie to Iveco pokazało na tegorocznejwystawie Busworld sześć autobusów:
-
Magelys w wersji VIP w barwach drużyny rugby Nowej Zelandii All Blacks
-
Crossway Line 12,9 M
-
Crossway Low Entry 12,9 M
-
Urbanway 12 w wersji Bus Rapid Transit (BHNS)
-
minibus Daily Tourys z nową, 8-biegową automatyczna skrzynią
-
minibus Daily electric – światowa premiera nowej generacji tegomodelu
Dodatkowo na terenach zewnętrznych zwiedzający mogli skorzystać z jazd testowymiautobusami: Magelys, Crossway Pro, Crossway LE City z miejscem kierowcy w standardzieVDV, Urbanway CNG oraz Daily CNG Line i Daily Tourys, które wyposażono w nowe,automatyczną skrzynie hi-Matic.
{https://www.youtube.com/watch?v=sNL74dXj4qU}
25 tysięcy Crossway-ów
Produkowania w zakładzie w Vysokie Myto seria autobusów to europejskilider z liczbą 25.000 sprzedanych jednostek. Crossway wszedł do produkcji w 2006roku i obecnie dostępny jest w trzech zoptymalizowanych długościach (10,8 m, 12m oraz 12,9 m) oraz 4 wersjach funkcjonalnych:
-
miejskiej LE (Low Entry)
-
szkolnej Pop (Crossway Pop jest jedynym pojazdem na rynku ,który przy długości 12,9 m jest w stanie zaoferować 63 miejsc)
-
Line ? przeznaczonej na krótkie i średniej długościprzejazdy międzymiastowe;
-
Pro ? wersja kombi, dla przewoźników, którzy potrzebują poazjd do rozmaitych zadań? od przewozów regionalnych po okazjonalną turystykę.
Wszystkie modele Crossway wyposażono w silniki FPT Tector, które teraz można równieżnapędzać biodieslem.
{https://www.youtube.com/watch?v=b0fCnsiJS8Y}
Elektryczny Daily
Nagrodzona prestiżową „International Van of the Year2015” najnowsza generacja Daily oferowana jest przez Iveco w trzechwersjach: Tourys, Line i City z trzema podstawowymi silnikami: diesel (146 i170 KM), CNG (136 KM) i elektryczny (80 kW). Cała autobusowa linia Daily zlokalizowanajest w zakładzie w Suzzara, w pobliżu włoskiego miasta Mantua.
Główna innowacją na stoisku Iveco na Busworld 2015 był Iveco Daily Electric 50CH3 o długości 7120 mm i pojemności 16+1. Dzięki zerowej emisji to idealnypojazd na obsługę centrum miasta i tras wahadłowych. W porównaniu dopoprzedniej generacji Daily Electric, najnowszy model ma zasięg do 110 lub 160km (w zależności od 2 lub 3 pakietów baterii), co stanowi wzrost wydajności o25%. Prędkość maksymalna pojazdu wynosi tylko 80 km/h, co jednak i tak jestwynikiem o 10 km/h lepszym niż w poprzedniej edycji elektrycznego furgonu. Większajest także ładowność, która wyniesie o 100 kg więcej niż u poprzednika.
System magazynowania energii w Daily Electric obejmuje dwielub trzy sodowo-niklowe akumulatory, które w połączeniu z superkondensatorami poprawiająwydajność pojazdu i zwiększają żywotność baterii. Odzyskiwana podczas procesu hamowaniaenergia przekształcana jest w energię elektryczną i służy do ładowaniaakumulatorów trakcyjnych. Elektryczny minibus Iveco może pracować w dwóchtrybach: ekonomicznym (ECO), aby zwiększyć zasięg samochodu oraz (PWR), abypoprawić właściwości jezdne. Stan naładowania akumulatorów, a także inneparametry dotyczące eksploatacji pojazdu można odczytać z tabletu firmy TomTom,który został umieszczony na desce rozdzielczej Daily Electric.
Elastyczny tryb ładowania, opatentowany przez Iveco, składa się z unikalnegozłącza i gniazda elektrycznego. Ładowarka może pracować w trybie wolnym (np. podczasładowania w nocy) lub super szybkim (ładowanie do ?pełna? w 2 godziny).
Aby zapewnić komfort pasażerów, w elektrycznym Daily zastosowano wysokiejjakości system klimatyzacji Bycool Compact 3.0, który bazuje dwóch sprężarkachelektrycznych zainstalowanych na dachu. Intensywność chłodzenia jest automatycznieregulowana.
Co ciekawe, najnowszy Daily wyposażony został w akustycznysystem ostrzegania pieszych (PASS), który włącza się przy prędkości do 30 km /h i ostrzega pieszych i rowerzystów, że pojazd się zbliża.
{https://www.youtube.com/watch?v=YxBD8j3mi6M}
Urbanway idzie w BRT
I na koniec autobusy miejskie Iveco, czyli rodzina Urbanway,oferowana obecnie w trzech podstawowych wersjach gabarytowych: midi (10,60 m),standardowej (12 m) i przegubowej (18 m). Do tego dochodzi możliwość zasilaniapojazdów albo poprzez silnik na olej napędowy albo na gaz ziemny (CNGS) albohybrydowo z funkcją „Start & Go. Za moment pojawi się odmiana Urbanwayw pełni elektryczna. Dodatkowo możemy w fabryce w Annonay zamówić jeszczewersje BHNS (BRT) wyposażone w niestandardowe funkcje i design. Taki właśniepojazd ? w wersji 12 m ? pokazany został w Kortrijk z silnikiem Iveco Cursor 9o mocy 360 KM i z nowoczesna stylistyką zewnętrzną i wewnętrzną. Futurystycznyefekt został osiągnięty dzięki m.in. niższemu poziomowi bocznych szyb, co zwiększyłodostęp naturalnego światła do wnętrza pojazdu.
Sylvain Blaise, szef Iveco Bus, powiedział: -?Rok 2015 jest rekordowyrok dla naszej fabryki w Annonay pod względem liczby zamówień. Co więcej, prawie połowa produkcji to wersje znapędami alternatywnymi ? CNG i hybrydowe.Jesteśmy dumni z tego osiągnięcia, gdyż to dowodzi naszej skuteczności w oferowaniumiastom rozwiązań chroniących zasoby naturalne i zdrowie mieszkańców.?
W Kortrijk Iveco podało też gazowe statystyki, z których wynika,że aktualnie we Francji jeździ ok. 2.500 gazowych pojazdów (marek Iveco iHeuliez). Dodatkowo ok. 3.000 takich pojazdów eksploatowanych jest w różnych flotach w całej Europie, w tym weWłoszech, Hiszpanii, Holandii, Czechach i Grecji. Poza Europą 302 gazowepojazdy typu Crealis zostały niedawno dostarczone do Baku, stolicy Azerbejdżanu.Dodatkowo w Chinach, 1400 autobusów użytkowanych w Pekinie i Szanghaju wyposażonow silniki Iveco CNG.
{ https://www.youtube.com/watch?v=zOTNFbOz0B4}
„