Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Podkarpackie: Programu budowy dróg do 2023

infobus
19.10.2015 10:17

Budowa drogi ekspresowej S19z Rzeszowa zarówno do Lublina, jak i do granicy ze Słowacją w Barwinku orazobwodnica Sanoka – m.in. te inwestycje będą realizowane na Podkarpaciu w ramachrządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do roku 2023.

Jak poinformowała PAPrzeczniczka rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych iAutostrad Joanna Rarus, w dokumencie jest też zapisana budowa drogi S74Kielce-Nisko, powstać mają również obwodnice Stalowej Woli i Niska orazŁańcuta. Dodała, że część inwestycji jest już realizowana, niektóre dopiero sąprzygotowywane.

Najważniejszą dla regionuinwestycją jest budowa drogi ekspresowej S19 zarówno na północ od Rzeszowa – doLublina, jak i na południe do Barwnika (granicy ze Słowacją). Trasa wprzyszłości ma połączyć ma m.in. Białystok, Lublin i Rzeszów.

Odcinek Rzeszów-Lublin mamieć ok. 157 km. W połowie września ogłoszone zostały dwa przetargi nazaprojektowanie i budowę łącznie ponad 54 km tej trasy od SokołowaMałopolskiego do granicy z woj. lubelskim. Termin składania ofert w obuprzetargach mija w ostatnim tygodniu października br.

Inny odcinek S19 od SokołowaMłp. do Stobiernej jest już budowany. Rzeczniczka GDDKiA zaznaczyła, że jest onrealizowany w systemie projektuj-buduj”.

„Na początku czerwca2014 r. podpisana została umowa z wykonawcą ? konsorcjum z liderem AldesaConstrucctiones Polska. Koszt budowy 12,5-km odcinka to prawie 290 mln zł.Inwestycja ma być zakończona w czerwcu 2017 r.” – powiedziała Rarus.

Zgodnie z rządowym planem S19na południe od Rzeszowa podzielona jest na dwa odcinki: od węzła RzeszówPołudnie do Babicy – ponad 10 km oraz Babica-Barwinek o długości prawie 75 km.Oba mają być budowane w latach 2018-2023.

Rarus dodała, że trwapostępowanie administracyjne ws. wydania decyzji środowiskowej. Zaznaczyła, żedalsze prowadzenie prac projektowych dla stadium koncepcji programowej iprojektu budowlanego możliwe będzie po uzyskaniu decyzji środowiskowej.

„Przed ogłoszeniemprzetargu w systemie projektuj-buduj planuje się opracowanie koncepcjiprogramowej wraz z kompletnym rozpoznaniem geologicznym terenu. Trasa ta bowiembędzie przebiegała m.in. przez tereny Natura 2000” – podkreśliłarzeczniczka.

Wśród inwestycji, które majązminimalizować szkody w przyrodzie, planuje się m.in. ponad 90 przejść dlazwierząt.

Kolejną inwestycją ujętą wrządowym PBDK jest budowa drogi ekspresowej S74 Kielce (woj. świętokrzyskie)-Nisko (woj. podkarpackie). Trasa ma powstać w latach 2018-2023. „Aktualniemamy studium korytarzowe dla tej inwestycji i przygotowujemy się do kontynuacjiprac przygotowawczych” – dodała Rarus.

Na Podkarpaciu w ramach PBDKpowstać mają też trzy obwodnice.

W przypadku obwodnicy SanokaGDDKiA zaprosiła 18 podmiotów do składania ofert cenowych na zaprojektowanie iwybudowanie trasy. Termin upływa na początku listopada br.

Planowany czas realizacji tejinwestycji to trzy lata – 1 rok na projektowanie, dwa lata na budowę. Wedługszacunków GDDKiA prace budowlane mają rozpocząć się w październiku 2017 r., azakończyć na początku 2020 r.

Sanocka obwodnica będzie miećok. 7 km i będzie częścią drogi krajowej nr 28, która biegnie od miejscowościZator (woj. małopolskie) do przejścia granicznego z Ukrainą w Medyce (woj.podkarpackie). Początek obwodnicy zlokalizowany będzie na skrzyżowaniuistniejącej DK28 i drogi wojewódzkiej nr 886 Domaradz – Sanok, a koniec naskrzyżowaniu z DK84.

Według wstępnych szacunkówkoszt sanockiej obwodnicy wynieść ma ok. 250 mln zł. W ciągu doby przez Sanokprzejeżdża ok. 25 tys. samochodów.

GDDKiA ogłosiła jużdwuetapowy przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy Stalowej Woli iNiska. Termin na składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniumija 2 listopada br.

Obwodnica Stalowej i Niskabędzie częścią drogi krajowej nr 77; będzie mieć ponad 15 km. Szacowany kosztto ponad 290 mln zł. Trasa rozpocznie się w Stalowej Woli na skrzyżowaniu ul.Chopina z ul. Podskarpową. Później będzie prowadzona wzdłuż wału przy rzece Sanw kierunku Niska. Koniec trasy zaplanowano na terenie gm. Rudnik nad Sanem,gdzie połączyć ma się z planowaną drogą ekspresową S19.

Obwodnica ułatwi przejazdtranzytem pojazdów, które z centralnej Polski jadą drogą krajową nr 77 doprzejść granicznych z Ukrainą w Medyce i Korczowej. Obecnie DK 77 przebiegaprzez centrum zarówno Stalowej Woli, jak i Niska.

Trzecią obwodnicą, która mapowstać w regionie w ramach rządowego programu budowy dróg, jest obwodnicaŁańcuta. Rzeszowski oddział GDDKiA ma już projekt tej inwestycji.

Jak zastrzegła rzeczniczka oddziału,gotowa już dokumentacja wymaga „optymalizacji w zakresie rozwiązańprojektowych ? przekroju drogi i skrzyżowań z dwupoziomowych na ronda”.Wynika to przede wszystkim z warunków ruchowych, które ulegną zmianie pooddaniu do ruchu odcinka autostrady A4 Rzeszów-Jarosław.

„Obwodnica będzieprzebiegała po starym śladzie obecnej drogi krajowej nr 4, jednak ze zmianamiwprowadzonymi na podstawie zoptymalizowanego projektu. Dobudowane zostaną m.in.drogi dojazdowe i chodniki. Zależy nam, aby wprowadzone rozwiązaniaspowodowały, że inwestycja stanie się przyjazna dla otoczenia, dlaprzedsiębiorców, którzy prowadzą swoje działalności wzdłuż DK4, ale także dlapieszych i rowerzystów” ? zaznaczyła Rarus.

Koszt budowy łańcuckiejobwodnicy ma wynieść według szacunków ok. 200 mln zł. (PAP)