Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

S16: Samorządowcy są na TAK

infobus
19.10.2015 10:05

Dopisanie przez rządszesnastki” do listy dróg ekspresowych to decyzja dobra dla Warmii iMazur pod warunkiem, że zostaną zagwarantowane pieniądze na jej przebudowę -ocenili w rozmowie z PAP politycy i samorządowcy z tego regionu.

Znowelizowane we wtorekrozporządzenie ws. sieci autostrad i dróg ekspresowych wprowadziło zmianydotyczące m.in. dwu tras na Warmii i Mazurach. W dokumencie znalazł się zapis oprzedłużeniu drogi klasy S z Grudziądza do Ostródy (S5), dopisano też nowądrogę ekspresową Olsztyn-Ełk (S16), która obecnie jest drogą krajową. Celemnowelizacji było m.in dostosowanie przepisów do rozporządzenia ParlamentuEuropejskiego i Rady UE dotyczącego rozwoju transeuropejskiej siecitransportowej (TEN-T).

O modernizację „szesnastki”- uważanej za trasę strategiczną dla regionu – zabiegają od wielu lat lokalnipolitycy i samorządowcy. Obecnie główna część tej trasy jest jednojezdniowa.

Jak powiedziała PAP posłankaBeata Bublewicz (PO), decyzja rządu jest niezwykle istotna, bo bez rozwojusieci dróg Warmia i Mazury nie mogą liczyć na nowych inwestorów. Jej zdaniempodniesienie do rangi drogi ekspresowej „szesnastki”, która stanowikomunikacyjny kręgosłup regionu, zwiększa szanse na przyspieszenie modernizacjitej trasy.

„Jeżeli S16 zostaławpisana do rozporządzenia, to oznacza, że zostaną zapewnione środki finansowe ibędzie zrealizowana. To oczywiste” – oceniła.

Zdaniem posłanki terminpodjęcia tej decyzji nie ma związku z kampanią wyborczą, ponieważ – jakprzypomniała – prace nad modyfikacją sieci głównych dróg w Polsce i zabiegi opotraktowanie DK nr 16 „w szczególny sposób” trwały od dawna.

Poseł Jerzy Szmit (PiS)ocenił natomiast, że decyzja rządu to „wyłącznie pusta obietnica”.Jak podkreślił, w znowelizowanym rozporządzeniu nie określono źródełfinansowania, kwot ani harmonogramu inwestycji niezbędnych do przekształceniaDK nr 16 w drogę ekspresową.

„Z projektu wynika, żenie był on przedmiotem uzgodnień międzyresortowych ani konsultacji publicznych.W dokumencie jest też napisane, że rozporządzenie nabierze mocy dopierowówczas, gdy zostanie uwzględnione w programie budowy dróg krajowych” -mówił Szmit.

Prezydent Ełku TomaszAndrukiewicz wyraził w rozmowie z PAP nadzieję, że wpisanie”szesnastki” na listę dróg ekspresowych oznacza, że będą pieniądzejej przebudowę. „Byłaby to fantastyczna informacja dla mieszkańców Warmiii Mazur, ale też wszystkich, którzy tutaj przyjeżdżają. Jeśli jednak nie mazapewnionego źródła finansowania, to mogę odebrać to jedynie jako działanieprzed wyborami” – powiedział.

Pytanie o źródło finansowaniaprzebudowy „szesnastki” do parametrów drogi ekspresowej uważa zakluczowe również prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz. Dlatego – jak mówił -jest „powściągliwy” w ocenie wtorkowego rozporządzenia rządu. „Zawszejestem realistą, trzeba mieszkańcom mówić całą prawdę. Jeśli powstanie drogaekspresowa i miałyby się na to znaleźć środki, to rozumiem, że one zostanąkomuś innemu zabrane” – stwierdził.

Burmistrz Ostródy CzesławNajmowicz powiedział PAP, że patrzy optymistycznie na wtorkowe rozporządzenierządu, choć – jak zastrzegł – cieszyłby się bardziej, gdyby”szesnastka” została umieszczona w planie inwestycji do wykonania.”Bardzo chciałbym, żeby tak się stało. Ta droga nam się po prostu należy.Jest potrzebna już teraz, bo ma ogromny wpływ na rozwój regionu” – mówił.

Droga krajowa nr 16 biegnie zzachodu województwa w kierunku granicy wschodniej przez Iławę, Ostródę,Olsztyn, Biskupiec, Mrągowo, Mikołajki, Orzysz i Ełk. Na długości 280 kmdwujezdniowy jest obecnie tylko 10-kilometrowy odcinek od Biskupca do BorekWielkich. Budowane są obwodnice Olsztyna i Ostródy, które stanowić będą częśćtej drogi. Zmodernizowany ma być również 16-kilometrowy odcinek z Borek doMrągowa – taką inwestycję wpisano przed miesiącem do projektu Programu BudowyDróg Krajowych na lata 2014-23 (z perspektywą do 2025 r.). (PAP)