Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Polski rynek używanych autobusów 09.2015

infobus
16.10.2015 05:00

Ryneksprowadzanych do Polski używanych autobusów imponuje potencjałem istabilnością. W ciągu trzech kwartałów br. zarejestrowano 2902 takie pojazdy,czyli o 39 szt. więcej niż rok temu (+1,4%). Ponad trzy czwarte stanowiłykonstrukcje o DMC powyżej 3,5 t.

Prezentujemynajnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z CentralnejEwidencji Pojazdów (MSW). W ciągu dziewięciu miesięcy 2015 r. zarejestrowano2902 autobusy, czyli o 39 szt. więcej niż rok temu (+1,4%). Ponad trzy czwartestanowiły konstrukcje o DMC powyżej 3,5 t. Rynek sprowadzanych do Polskiużywanych autobusów można określić jako wyjątkowo stabilny, gdyż nie notujemytutaj dużych wahnięć liczby rejestracji. Dodatkowo osiągnięty skumulowany wynikpotwierdza jego dobrą kondycję. I to nie tylko w odniesieniu do zeszłego roku,ale na przestrzeni kilku ostatnich lat!Dla porównania ? we wrześniu 2015 r. sprowadzono do Polski 399 pojazdówdo przewozu osób, w tym samym miesiącu w 2014 r. ? 382 szt., w 2013 r. ? 329szt., a w 2012 r. ? 266 szt. Te wyniki pokazują, że poziom rejestracji w tymsektorze zachowuje zaskakującą równowagę i cały czas rośnie. W całym 2014 r.sprowadzono do naszego kraju 3686 autobusów, w 2013 r. 3423 szt., a w 2012 r.3048 szt. Ile będzie w 2015 r.? Biorąc pod uwagę aktualne wyniki spodziewamysię kolejnego rekordu.

Nawrześniowy rezultat najefektywniej zapracowały dwa segmenty, czyli tradycyjniemiędzymiastowy z wynikiem 149 szt. (wobec 118 szt. w zeszłym roku) oraz MINI ?109 szt. (wobec 104 szt. w zeszłym roku). Ponadto polscy przewoźnicyzarejestrowali w wrześniu br. 71 szt. autobusów turystycznych (wobec 68 szt. wzeszłym roku) oraz 44 szt. miejskich (wobec 69 szt. w zeszłym roku).

Danez września potwierdzają, że używane autobusy sprowadzane zza zachodniej granicycieszą się cały czas wysoką popularnością wśród krajowych przewoźników. Wolumentej części wtórnego rynku od początku roku jest prawie dwukrotnie większy niżpojazdów fabrycznie nowych (2902 szt. do 1236 szt.) . Największa dysproporcjapanuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. Pierwszych od początkuroku zarejestrowano ok. 13-razy więcej niż nowych (971 szt. do 74 szt.), a tychdrugich ponad 3-razy więcej (761 szt. do 247 szt.). W segmencie MINI różnica tajest znacząco mniejsza i wynosi tylko 1,4-raza na korzyść konstrukcji używanych(694 szt. do 506 szt.). Z kolei w kategorii autobusów miejskich początek rokuprzyniósł zwycięstwo konstrukcjom fabrycznie nowym (406 szt. do 294 szt.).Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polscesprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie.Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie zracjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane nanowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2014r. zakupiono 1477 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicyuzupełnili liczbą 3 686 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłymroku do Polski.

Naczele Euro 3

Wśródsprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównieprodukowane w latach 2000-2004 (35% udziału), czyli z emisją spalin na poziomieEuro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie zlat 2005-2009 z normą Euro IV (28%). Trzecią starsze – z lat 1996-1999 z normąEuro II (25%). Najstarszy zaimportowany w bieżącym roku pojazd został po razpierwszy zarejestrowany w 1975 r. i jestto dwupokładowy ?oldtimer? Bristol VRT, który zapewne teraz będzie służył dospecjalnych przejazdów czy akcji reklamowych. Z kolei w grupie najmłodszychroczników cały czas możemy spotkać autobusy wschodnich producentów: białoruskiego MAZ i ukraińskiego ZAZ, którem.in. zostały wyprodukowane w 2015 r. i spełniają jeszcze normę Euro V. Są oneimportowane jako ?prawie? nowe egzemplarze przez prywatnych, śląskichprzewoźników i wykorzystywane do obsługi miejskich linii w sieci KZK GOP czyTarnowskie Góry. W tym roku do tej grupy dołączyły także autokary markiScania-Irizar, używane przez estońskiego przewoźnika na linii Warszawa-Kraków.W rezultacie od początku 2015 r. zarejestrowano 47 ?nowych-używanych?autobusów, w tym 31 szt. z rocznika 2015 i 16 szt. z rocznika 2014. Natomiast wcałym zeszłym roku odnotowaliśmy aż 86 szt. takich ?nowych-używanych? pojazdów.

Segmentpo segmencie

Analizapierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnychsegmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

-autobusy międzymiastowe ? 971 szt. Strategiczna kategoria na wtórnym rynku,która wykazuje stabilny poziom i utrzymuje najwyższy, jedynie obok kategoriiMINI, dodatni, skumulowany bilans. Wciągu trzech kwartałów br. zarejestrowano tutaj o 99 pojazdów więcej niż przedrokiem (+11,4%). To jedyna kategoria na wtórnym rynku, który wykazała tak dużywzrost.

-autobusy turystyczne ? drugi najważniejszy segment dla autobusów używanych wPolsce, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. Podziewięciu miesiącach 2015 r. sprowadzono 761 autokarów, czyli o 26 szt.(-3,3%) mniej niż przed rokiem;

-autobusy MINI ? gdyby zsumować pojazdy nowe i używane z tej kategorii okazałobysię, że jest to najliczniejszy segment na autobusowym rynku. W ciągu trzechkwartałów br. sprowadzono 694 minibusy, czyli o 26 szt. (+3,9%) więcej niżprzed rokiem;

-autobusy miejskie ? sprzedaż w segmencienapędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale takżesamorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie wtym roku ta kategoria osiągnęła poziom 294 szt. (-136szt. / -31,6%) ijednocześnie należy do najsłabszych na wtórnym rynku.

Listarankingowa marek

Wynikiz trzech kwartałów br. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przedrokiem jest zdecydowanym liderem na rynku autobusów używanych w Polsce. W tymroku zarejestrowano łącznie 788 szt. używanych pojazdów z logo niemieckiegoproducenta (27,2% udział w rynku), co oznacza poziom o 2 szt. mniejszy (-0,3%)niż w 2014 r. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI? 371 szt., gdzie marka ma 53,5%udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czyVario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycjęlidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI ? Iveco i Volkswagen sącały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 17,6% i 14,3% w tej części rynku. Mercedes-Benz jestwiceliderem wśród autobusów turystycznych (121) z najpopularniejszymi modelamitypu Tourismo czy Tourino; liderem w segmencie międzymiastowym (197), gdziecały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conectoczy Integro. Z kolei w kategorii miejskiej zajmuje drugie miejsce (60) po marceMAN (95). Tutaj przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdyMercedesa jak O405N, Cito czy nowsze Citaro.

Nadrugiej pozycji wśród używanych autobusów coraz pewniej czuje się kolejnyniemiecki producent ? Setra, który od początku roku odnotował liczbęrejestracji na poziomie 343 szt., czyli o 9 sz. więcej niż przed rokiem(+2,7%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 11,8% (+0,1pkt proc.). To obok Mercedes-Benz druga marka koncernu Daimler Buses, któregołączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów wynosi niemal 40%.Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje pierwsze miejsce w kategoriipojazdów turystycznych (130) oraz trzecie w strategicznej kategorii pojazdówmiędzymiastowych (168). Najczęściej sprowadzane autobusy z logo Setra toturystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315UL.

Itrzecie miejsce na podium, które po ośmiu miesiącach zajmuje marka Renault zwynikiem 338 rejestracji (udział 11,7% / -0,5 pkt proc.). Francuski producentma stałe grono wiernych klientów w Polsce, choć takich pojazdów z roku na roksprowadza się coraz mniej i coraz większa różnica dzieli Renault od niemieckiejczołówki. Wszystkie kupowane w naszymkraju francuskie autobusy mają przynajmniej 12 lat. Najmłodsze egzemplarzepochodzą z 2003 r., a najstarsze z 1989 r. Producent zajmuje drugie miejsce wsegmencie autobusów międzymiastowych (178) z takimi modelami jak SFR112/Iliadeczy Tracer R332A. Marka jest także obecna wśród pojazdów turystycznych (87) ? zmodelem FR1 na czele. Pojazdy Renault spotkamy także w segmencie MINI (48) ?głównie model Master.

Wymienieniwyżej trzej producenci to od kilku lat niezmienna czołówka autobusowych mareknajczęściej sprowadzanych do Polski. W tym roku najaktywniej liderów próbujądogonić dwie marki – MAN i Iveco.Pierwsza z nich zajmuje czwarte miejsce z wynikiem 260 szt. (udział 9,0% / -1,1pkt proc.), osiągając coraz lepsze rezultaty w segmencie miejskim. Niemieckamarka jest tutaj liderem z liczbą 95 szt. zarejestrowanych pojazdów. Z koleiIveco z wynikiem 234 rejestracji ma 8,1% udziału w rynku (+0,1 pkt. proc.).Włoski producent z roku na rok poprawia swoje wyniki wśród wszystkich kategoriifunkcjonalnych ? w tym także w MINI, gdzie jest wiceliderem (122). Stawkęnajważniejszych graczy na wtórnym rynku zamyka holenderski VDL (155), którycoraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym. W tym roku marka zajęłatutaj wysokie trzecie miejsce z liczbą 97 zarejestrowanych autokarów.Wymienione trzy ostatnie firmy to najważniejsi pretendenci do zajęcia miejscepo marce Renault, która z racji obecności już tylko na wtórnym rynku będzie zroku na rok tracić tutaj swoje udziały.