Elektryczna bitwa o Kraków: Solaris vs SOR
infobus
15.10.2015 16:34
Elektryczna bitwa o Kraków: Solaris vs SOR
W przetargu na zakup 4 elektrobusów klasy midi, który niespełna dwamiesiące temu ogłosiło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie wpłynęły dwie oferty. To drugie postępowanie mające wyłonić dostawcęelektrycznych autobusów. Pierwsze nie doszło do skutku z powodu nieważnychofert.
O warunkach formalnych przetargu pisaliśmy tutaj. Natomiastspecyfikacja techniczna elektrobusów, jakich oczekuje krakowski przewoźnikpozostała bez zmian. Przypomnijmy ją w telegraficznym skrócie. Mają to byćautobusy klasy MIDI o długości nie większej niż 8,5 m (tolerancja +- 10 %) oraznie wyższe niż 3,3 m, układ drzwi 1-2-0 oraz brak stopni w wejściach. Nie będąto jednak pojazdy całkowicie niskopodłogowe. Przewoźnik wymaga by niska podłogawystępowała jedynie na całej powierzchni, która będzie przeznaczona dlapasażerów stojących. To naturalnie wprost daje do zrozumienia, że MPK celujetylko w pojazdy typu Low Entry. Dodatkowo będą to pierwsze całkowicie noweautobusy w taborze spółki, które będą pomalowane w nowy schemat tj.biało-granatowy. MPK wymaga by pojazdy umożliwiały podróż 42 pasażerom, wtym od 13 do 15 na miejscach siedzących. Pewną nowością będą poręcze.Przewoźnik co prawda wymaga by były one standardowo chromo-niklowane, bezproszkowego malowania. Nowością będzie natomiast diodowe podświetleniepionowych poręczy. Wentylacja będzie realizowana na 2 sposoby. Za naturalnąbędą odpowiadały przesuwne okna, których ma być po minimum 70 % z każdej stronypojazdu. Klimatyzacja będzie się składała z dwóch urządzeń. Jedno będzie dodyspozycji kierowcy, drugie zaś będzie odpowiedzialne za chłodzenie przestrzenipasażerskiej.
Od 2010 roku zwyczajem jest, że MPK Kraków dużą wagę przykłada doinformacji pasażerskiej. Aktualne zamówienie nie będzie wyjątkiem. I tak nazewnątrz pasażerowie będą mieli do dyspozycji 3 diodowe wyświetlacza orozdzielczości min. 192×24 pkt (front), 128×24 pkt (bok) oraz 48×24 pkt (tył).Do tego naturalnie zapowiedzi głosowe, kasowniki dualne oraz monitoring.
Wartość czterech tak wyposażonych elektrobusów MPK oszacowało na 7,2mln zł netto. W dniu dzisiejszym spółka otrzymała dwie oferty. Tańszą owartości 6,24 mln zł netto przedstawił Solaris oferując Urbino 8,9LE. Droższapropozycja pochodzi od czeskiego producenta- firmy SOR. Spółka rzutem na taśmęuzyskała możliwość startu w przetargu pytają o to, czy zamawiający dopuści dokonkursu zaoferowanie pojazdu o długości nie większej niż 10 m. MPK częściowoprzychyliło się do wniosku SORa. Dzięki temu czeska firma mogła zaoferowaćkrakowskiej spółce model EBN9,5. Cztery egzemplarze pojazdów tego typu czeskafirma wyceniła na niespełna 7 mln zł netto.
Wartość czterech tak wyposażonych elektrobusów MPK oszacowało na 7,2mln zł netto. W dniu dzisiejszym spółka otrzymała dwie oferty. Tańszą owartości 6,24 mln zł netto przedstawił Solaris oferując Urbino 8,9LE. Droższapropozycja pochodzi od czeskiego producenta- firmy SOR. Spółka rzutem na taśmęuzyskała możliwość startu w przetargu pytają o to, czy zamawiający dopuści dokonkursu zaoferowanie pojazdu o długości nie większej niż 10 m. MPK częściowoprzychyliło się do wniosku SORa. Dzięki temu czeska firma mogła zaoferowaćkrakowskiej spółce model EBN9,5. Cztery egzemplarze pojazdów tego typu czeskafirma wyceniła na niespełna 7 mln zł netto.
O wyborze zwycięskiej oferty zdecydują trzy kryteria. 70% punktówuzyska najtańsza propozycja pozostałe 30% można uzyskać dzięki ocenie technicznej(25%) oraz zużyciu energii elektrycznej (5%). I zdaje się, że to te dwaostatnie zadecydują o wyborze zwycięzcy. Solaris co prawda ma ok. 7,6 pktprzewagi nad SORem dzięki cenie. Jednak w tym wypadku wszystko się możezdarzyć.
Na zakończenie warto postawić pytanie czemu zabrakło oferentów zpoprzedniego przetargu, czyli Ursusa oraz Rampini. W przypadku pierwszej firmyodpowiedź jest oczywista- lubelski producent nie spełniłby także tym razemwarunku doświadczenia, który postawiło MPK Kraków. Druga firma natomiast mogłasię wycofać z powodu wymagań technicznych. Niewykluczone, że dostosowanie modelu Ale EL do krakowskich wymagań mogło być dla spółki nieopłacalne.
Teraz krakowski przewoźnik komunalny przystępuje do ceny ofert Solarisai SORa. Kiedy poznamy zwycięzcę? Zapewne MPK dosyć szybko przejdzie przez tąprocedurą i w ciągu nie więcej niż 1,5 miesiąca będziemy znali wynik przetargu.Zwycięzca od podpisania umowy będzie miał 8 miesięcy na dostarczenieelektrobusów.
„
Więcej z Działu Kontrakty
Polski rynek nowych autobusów – 10.2019
29.11.2019
Lublin elektromobilny przed czasem
25.11.2019
Mobilny Punkt Poradnictwa w Urbino 15
17.11.2019
Warszawa podwyższa podatek od autobusów
08.11.2019
Więcej z Działu Prawo
Jazda na suwak jeszcze w listopadzie [FILM]
08.11.2019
Wchodzi jazda na suwak i korytarz życia
22.10.2019
Myto w Niemczech, czyli ile gazu w gazie
20.08.2019
TSUE wywrócił powierzenie bezpośrednie?
16.08.2019
Zakaz jazdy dla kierowcy autobusu
07.08.2019
Niesprawny autobus przewoził dzieci
01.08.2019
Mobilne kontrole autobusów coraz bliżej
16.07.2019
Autobusowy Fundusz ruszy za miesiąc
08.07.2019
Autobusowa ustawa do korekty. Zdaniem gmin
08.05.2019
Jest rządowy projekt ustawy autobusowej
07.05.2019
Plan rządu na dziś. Ustawa autobusowa
07.05.2019
Nowe prawo jazdy bez adresu
06.03.2019
Znamy terminarz ws. autobusowej ustawy PiS
05.03.2019
Będzie łatwiej zdać na prawo jazdy
31.01.2019
Raport o europejskim rynku elektrobusów
08.11.2018
Więcej z Działu Przewoźnicy
Jakie są hybrydowe Volvo dla Ełku?
10.12.2019
Volvo 7000A jako wrocławski streetbus
09.12.2019
Po pokazie wodorowego Solarisa w Pile
04.12.2019
ZGK Cieszyn z dwoma nowymi Solarisami
03.12.2019
Z pękniętą tarczą na wycieczkę
03.12.2019
Chile: Autobus wypadł z drogi
03.12.2019
Rosja: Autokar wpadł do rzeki
02.12.2019
Tunezja: Autokar wpadł do wąwozu
02.12.2019
Maroko: Wypadek autokaru
02.12.2019
Więcej z Działu Producenci
SOR wraca do produkcji trolejbusów
09.12.2019
Kolejna dostawa eCitaro. Reutlingen
03.12.2019
Mercedes sprzedał 55 555 Citaro!
02.12.2019
Ekoenergetyka-Polska z kolejną nagrodą
02.12.2019
Pierwsze różowe eCitaro. Dla Wiesbaden
28.11.2019
Solaris jako Lider Elektromobilności
21.11.2019
Więcej z Działu Infrastruktura
Wrocław: Buspasy dają radę! [FILM]
04.09.2019
DW151: Barlinek z obwodnicą
22.07.2019
DK44: Obwodnica Skawiny otwarta
22.07.2019
Shell: Stacje paliw się zmienią
08.07.2019
S17: O 30 kilometrów więcej
04.07.2019
Obwodnica Olsztyna już otwarta
02.07.2019