Jakich autobusów oczekuje MPK Poznań?
W ubiegłym tygodniu MiejskiePrzedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu ogłosiło przetarg na ośmioletniądzierżawę 20 nowych, w pełni niskopodłogowych przegubowców. Przyglądamy sięwymaganiom, które postawił przewoźnik w specyfikacji technicznej potencjalnymoferentom.
Tania dzierżawa, 6 kryteriów oceny ofert
Najkorzystniejsza oferta w poznańskimprzetargu zostanie wybrana w oparciu o aż 6 kryteriów. Cenie przyznano wagę79%. 12% będzie można uzyskać za parametry techniczno-eksploatacyjne. W tymkryterium premiowane są m.in. unifikacja oferowanej marki autobusów z jużeksploatowaną przez MPK, unifikacja silnika, największa powierzchnia niskiejpodłogi, trzyczęściowa szyba przednia, 18 i więcej siedzeń dostępnych z niskiejpodłogi oraz zadeklarowanie najniższego zużycia paliwa. Do 4 punktów będziemożna wywalczyć za odpowiednio korzystne warunki serwisu i gwarancji. 3% uzyskaoferent, który zadeklaruje gotowość techniczną autobusów na poziomie niemniejszym niż 95%. Po jednym punkcie będzie można zdobyć za najniższą stawkę zakażdy ponadnormatywny wzkm oraz skrócenie terminu dostawy do maksymalnie 120dni od podpisania umowy. Tak dobrane kryteria nieznacznie premiują markę MANoraz Solarisa w przedbiegach. Przejdźmy już zatem do streszczenia specyfikacjitechnicznej oczekiwanych autobusów.
Kilka nowości obok standardu
Silnik ma być zasilany olejem napędowym i cooczywiste spełniać normę EURO6. Jego pojemność skokową określono na minimum 7,7l, a moc powyżej 200 kW. Jako ciekawostkę należy wskazać fakt, że obecniejedynym producentem autobusów, który w przegubowcach oferuje tak małą jednostkęnapędową jest Mercedes. Na chwilę obecną takie rozwiązanie jest możliwe chybatylko w Citaro G C2. Pójdźmy dalej. Silnik będzie zintegrowany z przynajmniejczterobiegową automatyczną skrzynią biegów. Przekładnia ma posiadać programumożliwiający optymalizację spalania paliwa. Nie zabraknie oczywiście systemudetekcji i gaszenia pożaru w komorze silnika.
Naturalną wentylację przestrzenipasażerskiej zapewni minimum 8 uchylnych okien z możliwością ryglowania.Wspomagane one będą dodatkowo trzema sterowanymi elektrycznie lukami dachowymioraz nadmuchem. Nie zabraknie oczywiście klimatyzacji, która będzie się składaćz dwóch agregatów, każdy o mocy nie mniejszej niż 20 kW.
Absolutną nowością będzie natomiast kabinakierowcy. MPK wymaga „szoferki” typu zamkniętego z wydzielonymwejściem przez pierwsze skrzydło pierwszych drzwi oraz niezależnym od stronyprzestrzeni pasażerskiej. To nie jedyna nowinka, której oczekuje przewoźnik.
Spółka wymaga, aby nowe autobusy byływyposażone w bogaty system informacji pasażerskiej. I tutaj kolejna nowość-zewnętrze diodowe wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości (przód 200×24 pkt,dwie boczne 160×24 pkt, tył 40×24 pkt) . Wcześniej MPK stawiało na tablice typuflip-dot z zielonym podświetleniem. Ponadto nie zabraknie w przestrzenipasażerskiej dwóch podsufitowych wyświetlaczy LED o rozdzielczości 120×16 pkt.W pierwszym członie znajdzie się także wyświetlacz LCD o przekątnej 38″,który będzie prezentował trasę przejazdu w formie „koralików”. Niezabraknie oczywiście głosowych zapowiedzi przystanków, monitoringu orazkasowników kompatybilnych z systemem PEKA.
Jaki finał?
„