Skoda Electric Motors w USA
Nowoczesne trolejbusy wyposażone w napędy zaprojektowane przezinżynierów z pilzneńskiej Skody Electric wkrótce wyjadą na amerykańskie ulice.Przewoźnicy z Seattle i San Francisco zamówili łącznie 201 nowych pojazdów.Pierwsze z nich rozpoczną regularne kursowanie już pod koniec lata.
?Na podstawie umowy licencyjnej firma IEC Holden produkuje wUSA elementy zaprojektowane i gruntownie przetestowane przez Skodę. Następnieukłady napędowe są uzupełniane o komponenty marki Vossloh Kiepe i finalniemontowane u końcowego dostawcy trolejbusów, amerykańskiej firmy New Flyer? ?objaśnił Jaromir Šilhánek, prezes zarządu Škoda Electric. Vossloh Kiepe jesttradycyjnym partnerem Skody w Europie, wyróżnia się silną pozycją nie tylko narynku europejskim, ale także w Ameryce Północnej. ?Wspieraliśmy Vossloh Kiepe wdostawach napędów wykorzystywanych w pojazdach komunikacji miejskiej wVancouver, Genewie i Atenach? ? dodał Šilhánek.
Pilzneńska firma swoim zaangażowaniem w kontrakt dowiodłamożliwości dostarczania swojej technologii do Stanów, co nie jest wcale takieproste ? producenci pojazdów i komponentów do nich na tamtejszym rynku musząspełniać warunki zwane ?Buy America?, faworyzujące lokalnych producentów. Produktfinansowany z budżetu federalnego musi być w 60% wykonany z elementów lokalnegopochodzenia oraz zmontowany w Ameryce. Dotyczy to na przykład pojazdówkomunikacji miejskiej. ?Produkcja silników do amerykańskich trolejbusów odbywasię w oparciu o naszą dokumentację technologiczną, a eksperci Skoda Electriczapewniają bieżące wsparcie w procesie produkcyjnym? ? powiedział dyrektordziału wdrożeń Skoda Electric Vaclav Ruzicka.
Zamówienie na 201 trolejbusów dla Seattle i San Francisco niekonieczniezamknie się w tej liczbie. ?Zamówienie było zainicjowane przez przewoźnika zSeattle, a zgodnie z amerykańskim prawem można je połączyć z innymiprzewoźnikami eksploatującymi trolejbusy, np. Dayton, Boston, Filadelfia.Możliwe jest zatem poszerzenie zamówienia do liczby 530 pojazdów?, powiedziałRuzicka.
Pierwsze trolejbusy z zamówienia już rozpoczęły próbnąeksploatację w obu miastach. W Seattle pierwszy nowy trolejbus służy doszkolenia kierowców, a w San Francisco prototypowy egzemplarz kursuje jużregularnie. ?Prototypy naszych silników zostały wyprodukowane i przetestowanejesienią ubiegłego roku, audyt dokonany na nich dowiódł wypełnienie warunkówBuy America?, twierdzi Ruzicka.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Amerykański rynek jest bardzo perspektywiczny dla Skody. ?Poobecnym zamówieniu widzimy, że to bardzo interesujące terytorium, nie tylko wodniesieniu do trolejbusów, ale także tramwajów i kolei podmiejskiej. Jesteśmyjuż w fazie negocjowania kolejnych kontraktów?, dodał Ruzicka.
Skoda Electric w minionym roku dokonała modernizacji 32przegubowych trolejbusów Neoplan przewoźnika z Bostonu. Wcześniej Skodauczestniczyła w dostawach kilkuset trolejbusów na rynek amerykański, w tym 57dla Dayton w latach 1995-1999 oraz 273 dla San Francisco w latach 2001-2004.Ponadto w latach 2001-2002 Skoda Transportation dostarczyła tramwaje doPortland i Tacomy.
„