Kłosok z najlepszymi ofertami w Rybniku
Zarząd Transportu Zbiorowego ogłosił przetarg na 8-letią obsługę linii, które tej pory obsługiwał PKS Rybnik. Kontrakt podzielono na pięć części: w pierwszym i trzecim zadaniu najlepsze oferty zaproponowała firma PPUH KŁOSOK; w ?minibusowych? – czwartym i piątym zadaniu – Piotr Dybała, a w drugim zadaniu, gdzie zmierzły się oferty A21 i Transgór, mieliśmy ? remis.
Rzadko się zdarza, żeby oferenci zaproponowali identyczne stawki, ale taka właśnie sytuacja miała miejsce w Rybniku. Prawnicy ZTZ uznali, że w takim przypadku należy unieważnić to zadanie i ogłosić ponownie przetarg. Niewykluczone, że ta decyzja zostanie oprotestowana przez któregoś z przewoźników, tylko nie wiadomo jeszcze przez którego?.
26 nowych autobusów
W pierwszym zadaniu do wzięcia było maksimum 2 820 000 wozokilometrów w ciągu 8-letniej obsługi wybranych linii. Do ich obsługi należało zadeklarować 6 szt. niskopodłogowych autobusów o długości 12 m (MAXI) z silnikami minimum normy Euro 5. Generalnie start obsługi wyznaczono na 1 października. W początkowym, przejściowym etapie przewoźnicy mogą stosować starsze pojazdy, natomiast za szybsze wprowadzenie nowego taboru ZTZ dodawał punkty w przetargu. Co ciekawe wszyscy zadeklarowali wprowadzenie nowych pojazdów już w listopadzie, co stanowi dla producentów taboru spore wzywanie. Pod tym kątem największe szanse na dostawy dla Rybnika ma SOR, potem Solaris, a następnie Mercedes-Benz.
W pierwszym zadaniu najkorzystniejszą ofertę zaproponowała firma PPUH KŁOSOK Andrzej Kłosok z Żor z ceną 17 061 000,00 PLN brutto. Spółka zaproponowała realizację zadania nowymi autobusami wyposażonymi w jednostki napędowe Euro 6. Termin rozpoczęcia realizacji zadania pojazdami fabrycznie nowymi to najpóźniej 1.11.2015 r. W postępowaniu dla zadania nr 1 zastosowano cztery kryteria: Cena ? 55 %, Realizacja zadania autobusami wyposażonymi w jednostki napędowe spełniające minimum normy EURO 6 ? 15%, Realizacja zadania autobusami fabrycznie nowymi ? 15%, Termin rozpoczęcia realizacji zadania autobusami fabrycznie nowymi ? 15%.
W tym zadaniu swoje oferty złożyło łącznie trzech przewoźników (warto zwrócić na próbę powrotu na śląski rynek firmy DLA Wrocław, która jednak zaproponowała dość wysokie stawki), który uzyskały następująca liczbę punktów:
Numer oferty. |
Firma (nazwa) lub nazwisko oraz adres Wykonawcy. |
Liczba punktów kryterium cena |
Liczba punktów kryterium realizacja zadania autobusami wyposażonymi w jednostki napędowe spełniające minimum normy EURO 6. |
Liczba punktów kryterium realizacja zadania autobusami fabrycznie nowymi. |
Liczba punktów kryterium termin rozpoczęcia realizacji zadania autobusami fabrycznie nowymi |
Łączna liczba punktów |
4 |
PPUH KŁOSOK, Żory |
165 |
45 |
45 |
45 |
300 |
11 |
Transgór S.A., Rybnik |
162,06 |
45 |
45 |
45 |
297,06 |
3 |
Dolnośląskie Linie Autobusowe, Wrocław |
136,38 |
45 |
45 |
45 |
271,38 |
Nieoczekiwany remis
W drugim zadaniu do wzięcia było maksimum 4 400 000 wozokilometrów w ciągu 8-letniej obsługi wybranych linii. Do ich obsługi należało zadeklarować 5 szt. niskopodłogowych autobusów o długości 12 m (MAXI) z silnikami minimum normy Euro 5 oraz 4 szt. niskopodłogowych autobusów o długości 18 m (MEGA) z silnikami minimum normy Euro 5. Podobnie jak w pierwszym zadaniu, start obsługi wyznaczono na 1 października. Także tutaj wszyscy oferenci zadeklarowali wprowadzenie nowych pojazdów już w listopadzie br.
Jak już wspomnieliśmy, w zadaniu nr 2 padł remis: zarówno spółka Transgór Rybnik, jak i A21 Żory zaproponowały tą samą cenę ? 27 544 000 PLN brutto + Realizację zadania autobusami wyposażonymi w jednostki napędowe spełniające minimum normy EURO 6 ? 15% + Realizację zadania autobusami fabrycznie nowymi ? 15% + ten sam termin rozpoczęcia realizacji zadania autobusami fabrycznie nowymi ? 15%. Dlatego to zadanie zostało unieważnione przez ZTZ i zapowiada się dogrywka. Tabelarycznie wyglądało to tak:
Numer oferty. |
Firma (nazwa) lub nazwisko oraz adres Wykonawcy. |
Liczba punktów kryterium cena |
Liczba punktów kryterium realizacja zadania autobusami wyposażonymi w jednostki napędowe spełniające minimum normy EURO 6. |
Liczba punktów kryterium realizacja zadania autobusami fabrycznie nowymi. |
Liczba punktów kryterium termin rozpoczęcia realizacji zadania autobusami fabrycznie nowymi |
Łączna liczba punktów |
6 |
A21 Żory |
165 |
45 |
45 |
45 |
300 |
10 |
Transgór S.A., Rybnik |
165 |
45 |
45 |
45 |
300 |
1 |
Dolnośląskie Linie Autobusowe, Wrocław |
139,95 |
45 |
45 |
45 |
271,95 |
Powtórkaz rozgrywki
Z kolei w trzecim zadaniu do wzięcia było maksimum 5 220 000 wozokilometrów w ciągu 8 letniej obsługi wybranych linii. Do ich obsługi należało zadeklarować 7 szt. niskopodłogowych autobusów o długości 12 m (MAXI) z silnikami minimum normy Euro 5 oraz 4 szt. niskopodłogowych autobusów o długości 18 m (MEGA) z silnikami minimum normy Euro 5. Podobnie jak wyżej start obsługi wyznaczono na 1 października. Także tutaj wszyscy oferenci zadeklarowali wprowadzenie nowych pojazdów już w listopadzie br.
Podobnie jak w pierwszym zadaniu, najkorzystniejsza tutaj ofertę zaproponowała firma PPUH KŁOSOK Andrzej Kłosok z Żor z ceną 33 825 600,00 PLN brutto. Spółka zaproponowała realizację zadania nowymi autobusami wyposażonymi w jednostki napędowe Euro 6. Termin rozpoczęcia realizacji zadania pojazdami fabrycznie nowymi to najpóźniej 1.11.2015 r. W postępowaniu dla zadania nr 1 zastosowano cztery kryteria: Cena ? 55 %, Realizacja zadania autobusami wyposażonymi w jednostki napędowe spełniające minimum normy EURO 6 ? 15%, Realizacja zadania autobusami fabrycznie nowymi ? 15%, Termin rozpoczęcia realizacji zadania autobusami fabrycznie nowymi ? 15%. W tym zadaniu swoje oferty złożyło łącznie trzech przewoźników, który uzyskały następująca liczbę punktów:
Numer oferty. |
Firma (nazwa) lub nazwisko oraz adres Wykonawcy. |
Liczba punktów kryterium cena |
Liczba punktów kryterium realizacja zadania autobusami wyposażonymi w jednostki napędowe spełniające minimum normy EURO 6. |
Liczba punktów kryterium realizacja zadania autobusami fabrycznie nowymi. |
Liczba punktów kryterium termin rozpoczęcia realizacji zadania autobusami fabrycznie nowymi |
Łączna liczba punktów |
5 |
PPUH KŁOSOK, Żory |
165 |
45 |
45 |
45 |
300 |
9 |
Transgór S.A., Rybnik |
162,24 |
45 |
45 |
45 |
297,24 |
2 |
Dolnośląskie Linie Autobusowe, Wrocław |
145,08 |
45 |
45 |
45 |
280,08 |
Kłosok wygrywa, Transgór przegrywa
W dwóch ostatnich, ?minibusowych? zadaniach ofertę złożyła tylko jedna firma – Usługi Przewozowe Piotr Dybała Rybnik, która tym samym nie zadeklarowała nowego taboru i rozpocznie obsługę tras swoim dotychczasowym taborem. Jak widać większa konkurencja ma potem zdecydowane lepsze przełożenie na jakość obsługi pasażerskiej.
Podsumowując: czekamy teraz na ew. odwołania od wyników postępowania, nowy przetarg ZTZ na zadanie nr 2 i podpisanie umowy z firmą Kłosok. Oczywiście jesteśmy bardzo ciekawi, jakim nowym taborem pochwali się śląski przewoźnik. Stawiamy, że będzie to SOR, który ściśle współpracuje z Kłoskiem na terenie KZK GOP. Jak na razie, największym przegranym w najnowszym przetargu ZTZ jest rybnicki Transgór, który na początku lipca ogłosił przetarg na zakup łącznie 26 szt. niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym 18 sztuk o długości całkowitej powyżej 12.000 mm oraz 8 sztuk o długości całkowitej powyżej 18.000 mm. Realizacja tego zamówienia była uzależniona od wyników w przetargu ZTZ Rybnik. Zakres potencjalnego kontraktu pokazuje, że śląska spółka liczyła na pełne zwycięstwo. Teraz najprawdopodobniej może liczyć już tylko na dogrywkę w zadaniu nr 2 na łącznie 9 nowych pojazdów.
Na zakończenie przypomnijmy, że cały ten przetarg został wywołany rezygnacją PKS Rybnik z obsługi linii w ramach Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku. Jak powiedziała nam Elżbieta Dmitruk, likwidator PKS-u taka decyzja została podyktowana procesem likwidacyjnym firmy i stopniowym wygaszeniem działalności przewozowej. Jednocześnie zastrzegła, że zamknięcie współpracy z ZTZ nie oznacza końca funkcjonowania spółki. Do uregulowania pozostaną jeszcze m.in. sprawy dotyczące nieruchomości.
W tej sytuacji Zarząd musiał poszukać nowego przewoźnika na obsługę 8 tras o numerach: 2, 3, 6, 14, 26, 27, 28 i 29. Ich łączna praca eksploatacyjna wynosi ok. 92 tys. wzkm miesięcznie. Przypomnijmy, że w styczniu 2015 r. na ulice Rybnika wyjechało 14 nowych autobusów firm Kłosok Żory i Transgór Rybnik. To efekt rozstrzygnięć przetargów, które obie firmy wygrały w lipcu 2014 r. Kłosok wprowadził na rybnickie ulice cztery fabrycznie nowe autobusy Solaris Urbino 12 z silnikami Euro 6, natomiast Transgór ? aż 10 egzemplarzy Mercedes-Benz Conecto LF Euro 6. W ich układach przeniesienia napędu zostaną zastosowane automatycznie skrzynie biegów Voith DIWA.6. Wszystkie pojazdy miały też bogatą kompletację, w tym także klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Nowinką dla pasażerów będzie możliwość doładowania w Solarisach elektronicznych urządzeń poprzez gniazdka USB. We wszystkich pojazdach pojawią się nowe czytniki biletów z ekranami dotykowymi. To najnowsze rozwiązania stosowane w komunikacji miejskiej w zakresie obsługi pasażerów. Zapewne ten poziom wyposażania zostanie utrzymany także w najnowszych, tegorocznych pojazdach.
„