Polski rynek nowych autobusów 01-06.2015

infobus
20.07.2015 14:43

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W ciągu sześciu miesięcy 2015 r. polscy przewoźnicy zarejestrowali łącznie 931 nowych autobusów, niemal wszystkie o DMC powyżej 3,5 t. To wynik o 246 szt. wyższy niż rok wcześniej (+35,9%).  Co ważne, po lekkim przyhamowaniu w marcu i kwietniu, w maju mogliśmy obserwować znaczące odbicie całego rynku. Z kolei czerwiec przyniósł utrwalenie tego trendu i ponownie zdecydowanie lepsze wyniki niż rok wcześniej.  O ile miesiąc wcześniej wypracowana skumulowana przewaga nad zeszłorocznym poziomem sprzedaży wynosiła +22,3%, tak po czerwcu już 35,9%. Tylko w czerwcu zarejestrowano 201 autobusów (rok wcześniej 88), a w maju 168 (125 rok wcześniej). Tak świetne wyniki (szczególnie pod względem procentowym) to efekt pomyślnej koniunktury w segmencie MINI, zwiększonych dostawach pojazdów miejskich i szerszych niż rok temu przygotowań polskich przewoźników turystycznych do nadchodzącego sezonu.

Segment po segmencie

Cały czas motorem napędowym liczby autobusowych rejestracji w Polsce jest kategoria MINI, gdzie liczba rejestracji w I półroczu 2015 r. wyniosła 358 szt. (czyli aż o 101 szt. więcej niż przed rokiem / +39,3%). Ten wynik zdecydowanie wyróżnia segment MINI na tle pozostałych i co ważne ? jego dynamika jest wciąż wzrostowa. Kolejne miejsce pod względem wolumenu sprzedaży zajmuje kategoria autobusów miejskich, osiągając rezultat 269 zarejestrowanych pojazdów. To wynik o 74 szt. lepszy od zeszłorocznego (+38,0%). Czerwiec przyniósł w miejskim segmencie zdecydowaną poprawę poziomu sprzedaży, co jest o tyle istotne, że trzy ostatnie miesiące upłynęły pod wpływem tendencji spadkowej. W ostatnim miesiącu zarejestrowano aż 79 szt. pojazdów wobec 10 szt. w zeszłym roku.  Sprzedaż na wysokich obrotach utrzymuje segment autobusów turystycznych. W czerwcu polscy przewoźnicy zarejestrowali 43 autokary (wobec 19 szt. przed rokiem / +126,3%), co oznacza, że po świetnych wynikach w marcu, kwietniu i w maju tegoroczne przygotowania do sezonu wakacyjnego powoli się kończą. Łączny wynik w tej kategorii to 226 zarejestrowanych autokarów (+35,3%). Swój rezultat w ostatnich miesiącach poprawiły także autobusy międzymiastowe, które w czerwcu osiągnęły wysoki poziom 21 szt. (wobec 5 szt. przed rokiem). Taka dynamika zapewniła tej najsłabszej na rynku kategorii pozytywny bilans przy skumulowanym wyniku 64 szt. (+18 szt. / +39,1%).

 src=upload_module/home/ninfobus/domains/infobus.pl/public_html/upload_module/wysiwyg_obrazy/4%2006%20%282%29.jpg

Podsumowując ? czerwiec (podobnie jak maj) okazał się bardzo dobrym miesiącem dla autobusowego rynku. Wszystkie segmenty osiągnęły  pozytywny bilans sprzedaży, a znaczącą przewagę nad zeszłorocznym poziomem rejestracji wypracowały głównie minibusy i autobusy miejskie oraz turystyczne. Patrząc przez pryzmat ostatnich sześciu lat to tegoroczny czerwiec był jednym z najlepszych w historii ? w tym samym okresie w 2014 r. zarejestrowano zaledwie 88 autobusów, w 2013 r. ? 148 szt., a w 2012 r. ? 138 r. Tak dobry miesiąc przełożył się pozytywnie na skumulowany, tegoroczny rezultat od początku roku, który jest najwyższy w historii. Dla porównania w latach 2011-2012, które były jednymi z najlepszych dla autobusów (duża alokacja środków unijnych plus przygotowania do EURO 2012), poziom rejestracji był niższy i wyniósł odpowiednio 691 szt. i 735 szt. Teraz mamy 931 szt., na co przede wszystkim zapracowały trzy segmenty ? MINI, miejski i turystyczny. Jak długo utrzyma się ta dobra passa? Dowiemy się, w III kwartale roku, kiedy nastąpi szczyt dostaw pojazdów miejskich. To one są drugą siłą napędową autobusowego rynku i mogą zarówno utrwalić panujący pozytywny trend, jak i go odwrócić. Z naszych prognoz wynika, że zebrany portfel zamówień pozwoli utrzymać wypracowaną przewagę i świętować na końcu roku dwucyfrowy wzrost autobusowego rynku.

Dynamiczny jak MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycję na autobusowym rynku. I tę tendencję doskonale widać w czerwcu br., kiedy polscy przewoźnicy zarejestrowali 58 minibusów (77 szt. w maju, 62 szt. w kwietniu i 66 szt. w marcu). To jeden z najwyższych miesięcznych rezultatów odnotowanych w tej kategorii na przestrzeni ostatnich sześciu lat. Można je porównać tylko z zeszłym rokiem, kiedy w czerwcu zakupiono 48 takich pojazdów. Łącznie w I półroczu 2015 r. zarejestrowano 358 szt. minibusów (o 101 szt. więcej niż rok temu (+39,3%). Taki wynik po przeliczeniu daje tegoroczną średnią sprzedaży w segmencie MINI na poziomie ok. 60 szt. Dla porównania ? zeszłoroczna średnia dla tego segmentu w analogicznym czasie wyniosła ok. 42 szt., co oznacza, że w segmencie MINI mamy cały czas świetną koniunkturę. Podobnie jak przed rokiem, tak i w 2015 r. ten segment wspiera mocno PFRON, który dotuje zakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samym wyrównuje różnice pomiędzy regionami.

Od samego początku liderem segmentu MINI jest marka Mercedes-Benz, która tylko w czerwcu zarejestrowała tutaj 50 szt. (w maju 55 szt., w kwietniu 47 szt. a w marcu 45 szt.) Natomiast łącznie od początku br. niemiecki producent sprzedał w tym segmencie aż 276 pojazdów, osiągając udział 77,1%. Najlepszy z konkurentów ? Ford ? może pochwalić się rezultatem 55 zarejestrowanych minibusów (15,4% udziału w segmencie MINI). Za nim uplasowały się inne operujące na tym rynku marki jak: Volkswagen, Renault i Opel. Tak znacząca przewaga marki Mercedes-Benz  zapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytuł lidera w kategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku. Patrząc na skumulowane wyniki od początku roku przez pryzmat polskich firm zabudowujących pojazdy klasy MINI to na pierwszym miejscu znalazł się Mercus (93), a następnie Auto-CUBY (31), CMS Auto (30) i Automet (22). Najwięcej pojazdów zabudowanych przez krajowe firmy nadwoziowe zarejestrowano w Wejherowie (52) i Warszawie (45).

Miejska strategia

W czerwcu 2015 r. kategoria autobusów miejskich nadal przegrywa z minibusami licząc wyniki od początku roku, w walce o tytuł najważniejszego segmentu na rynku, jednak zdecydowanie poprawiła swojej wyniki w porównaniu z majem. W ostatnim miesiącu zarejestrowano 79 szt. fabrycznie nowych miejskich pojazdów, czyli aż o 64 szt. więcej niż rok wcześniej. Wśród dostarczonych w tym miesiącu pojazdów dominowały autobusy w barwach Tych, Wrocławia, Warszawy i prywatnych śląskich przewoźników z Śląska. Dzięki czerwcowej dynamice w tym segmencie miejskie autobusy zwiększyły swoją przewagę nad zeszłorocznym poziomem. Łącznie w ciągu sześciu miesięcy br. zarejestrowano tutaj 269 szt. pojazdów (o 74 szt. +38,0% więcej niż rok wcześniej.
Największy jednorazowy kontrakt zrealizowany w tym roku to zimowe dostawy autobusów marki Solbus dla MZA Warszawa, obejmujące 35 szt. przegubowych pojazdów zasilanych LNG. W czerwcu dołączyło do nich 10 elektrycznych egzemplarzy Solaris Urbino 12, co zapewniło stolicy pozycję lidera w zakresie miejskich zakupów w tym roku.  Kolejne miejsce pod tym względem zajmują Tychy (z kontraktem PKM Tychy na autobusy gazowe marki MAN). Trzecia jest Gdynia, która w tym roku nie tylko wzmocniła swoją flotę o 15 autobusów gazowych MAN Lion`s City CNG, ale także o 15 szt. autobusów Solaris Urbino 12 z silnikami diesla.  
Zamówienie MZA nie tylko zapewniło Warszawie pierwsze miejsce pod kątem odbiorców, ale także trzecią pozycję dla marki Solbus na miejskiej liście rankingowej. Liderem cały czas jest Solaris (112) z udziałem ponad 40%. Na drugim miejscu uplasowała się marka MAN, która odnotowała 72 rejestracje i  tym samym potwierdziła swoje aspiracje, aby ten rok zakończyć na podium. Warto zaznaczyć, że początek br. obfituje w zakupy pojazdów z alternatywnymi napędami.  Po raz pierwszy w Polsce w ciągu sześciu miesięcy zarejestrowano aż 91 gazowych autobusów ? 36 szt. dla Tych (CNG), 35 szt. dla Warszawy (LNG),15 szt. dla Gdyni (CNG) i 5 szt. dla Słupska (CNG). Do tego przewoźnicy zakupili 14 elektrobusów – stołeczny przewoźnik odebrał 10 elektrobusów Urbino 12 electric, Jaworzno ? jeden Urbino 12 electric, Ostrołęka dwa Urbino 8,9 electric, a Ursus zarejestrował swój elektryczny prototyp ? Ecovolt. Zapowiada się wyjątkowo ?zielony? rok.  

Turystyczny poślizg

O ile autobusy miejskie i  MINI doskonale rozpoczęły rok, tak segment turystyczny początkowo znalazł się na lekkim ?falstarcie?. Od marca sytuacja ta zaczęła się poprawiać, a w czerwcu mieliśmy decydujące przełamanie i wynik o 24 szt. wyższy niż przed rokiem, kiedy przewoźnicy zarejestrowali 19 autokarów, wobec 43 szt. w tym roku. Dodając do tego wyniki z maja (50), kwietnia (56) i marca (60), turystyczny segment szybko nadrobił zaległości i to w bardzo przekonywującym stylu. Taka dymnika przełożyła się na świetny, skumulowany wynik ? od początku roku w Polsce zakupiono 226 fabrycznie nowych  autokarów (+59 szt. / +35,3%).Biorąc po uwagę z roku na rok rosnący poziom rejestracji nowych autokarów oraz popyt na wtórnym rynku oznacza naprawdę świetny wynik. Dodatkowo o tegorocznym potencjale turystycznej kategorii może świadczyć fakt, że w tym roku aż 23 autokary marki Mercedes-Benz zostały zarejestrowane jako pojazdy międzymiastowe. Naszym zdaniem wypracowana w I połowie roku przewaga przez turystyczną kategorię utrzyma się już do grudnia, a może się nawet także zwiększyć, wraz z dynamicznym rozwojem regularnych połączeń krajowych.
Aktualnie pierwsze miejsce w turystycznym segmencie zajął Mercedes-Benz (44), za nim ex aequo druga marka koncernu Daimler Buses ? Setra (42) i Scania (42), której nie tylko sprzyja zwiększony popyt na ekonomiczne konstrukcje typu Touring, ale także korzysta z rosnącej popularności w naszym kraju autokarów często zabudowywanych na podwoziach Scanii przez hiszpańską firmę Irizar. Autobusów marki Irizar w segmencie turystycznym zarejestrowano od początku roku 33 co daje jej trzecią pozycję.

Międzymiastowe na minusie

Przez ostatnie trzy miesiące także kategoria autobusów międzymiastowych odrobiła straty i dzięki czerwcowemu przyśpieszeniu ma teraz spory, dodatni bilans. W ostatnim miesiącu polscy przewoźnicy zakupili łącznie aż 21 takich pojazdów, co oznacza wzrost o 16 szt. egzemplarz w porównaniu z zeszłym rokiem. Odnotowany pozytywny bilans to także efekt wzmożonych zakupów w kwietniu, kiedy przewoźnicy zakupili aż 23 tego typu autobusy. Tym samym skumulowany wynik dla tej kategorii to 64 pojazdy (+18 szt / +39,1% w porównaniu do analogicznego do okresu sprzed roku). Generalnie  ten segment bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Coraz ważniejsza staje się także możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. To powoduje, że zmienia się sama struktura sprzedaży. Notujemy coraz więcej zakupów bardziej komfortowych autokarów (jak konstrukcje Mercedes-Benz Tourismo  (23) czy Plaxton Elite i (19), jak i autobusów lokalnych o obniżonym poziomie podłogi (pojazdy Low Entry marki SOR). Tym samym to Mercedes-Benz został liderem w tej kategorii, na drugim jest brytyjski Plaxton, a na trzecim Autosan.

Lista rankingowa marek

Skonsolidowane wyniki po I półroczu 2015 r. ponownie zapewniły pozycję lidera marce Mercedes-Benz (344). Swój sukces zawdzięcza ona przede wszystkim świetnym wynikom w segmencie MINI, gdzie klasyfikujemy konstrukcje o masie całkowitej poniżej 8 ton. W tym roku polscy przewoźnicy zarejestrowali 276 szt. minibusów niemieckiego producenta oraz 67 szt. autobusów międzymiastowych i turystycznych. To (plus jeden inny pojazd) zapewniło marce udział w całym rynku na poziomie 37,0% (-8,7 pkt. proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku). Drugi w ogólnym rankingu Solaris wraz z coraz lepszą dynamiką w segmencie pojazdów miejskich zdecydowanie poszedł w górę i producent z Bolechowa zarejestrował łącznie 112 autobusów, co zapewniło firmie udział w rynku na poziomie 12% (-0,1 pkt. proc.) Trzecią pozycję  zajmuje po raz pierwszy od wielu lat ? MAN (99), który dzięki miejskim dostawom dla Tych, Wrocławia i Gdyni zwiększył swoje udziały w rynku do 10,6% (+6,1 pkt. proc.). Czwarte miejsce ma Scania (61), która dzięki turystycznej ofensywie i kontraktowi dla Słupska zwiększyła swój udział w rynku aż o 6 pkt proc. do poziomu 6,6%. Piąty jest Ford, który jest tegorocznym czarnym koniem na autobusowym rynku. Dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji Transit, marka ta stała się ważnym graczem w kategorii MINI, a jej łączny udział w rynku to 5,9% . Na koniec warto zauważyć, że po sześciu miesiącach br. zwiększył się udział autobusów, które powstały w krajowych fabrykach. To m.in. efekt czerwcowego przyspieszenia w segmencie miejskim, gdzie krajowi producenci są najliczniej reprezentowani. W efekcie poziom polskich autobusów zarejestrowanych w kraju wyniósł 293 szt. / 31,5% udziału wśród wszystkich pojazdów. Dla porównania ? w całym 2014 r. zarejestrowano łącznie 479 szt. autobusów wyprodukowanych w Polsce (30,9%), a w 2012 r. ? 456 szt. (34%). Mamy nadzieję, że wraz  kolejnymi dostawami autobusów miejskich (m.in. dla Warszawy i Łodzi) wskaźnik ten będzie jeszcze wyższy.