GAZ prezentuje nowe modele
Grupa GAZ na wystawie w Kołomnie pod Moskwą zaprezentowaładwa nowe modele autobusów średniej wielkości ? PAZ Vector 3 oraz LiAZ 4292.
Rosyjska Grupa GAZ jest jednym z największych producentówpojazdów użytkowych na świecie. Skupia 18 zakładów produkcyjnych w ośmiuregionach Rosji, a także liczne punkty sprzedaży i serwisowania. W branżyautobusowej w ramach Grupy GAZ działają takie marki, jak PAZ, KAWZ, LiAZ iGoŁAZ. Niektóre z nich mają długą tradycję sięgającą ZSRR, podobnie jakniektóre z pojazdów wciąż pozostających w ofercie Grupy. W ostatnich latach jednakGrupa GAZ inwestuje w unowocześnienie swoich produktów.
Na lokalnej wystawie w Kołomnie pod Moskwą zaprezentowanotrzy autobusy, z których dwa pokazano po raz pierwszy.
PAZ Vector 3 jest średniej wielkości autobusem uniwersalnym,zarówno do komunikacji miejskiej, jak i podmiejskiej. Zabudowano go napopularnym na wschodnioeuropejskim rynku marszrutek podwoziu samochodu ciężarowegoIsuzu. Autobus o szerokości 1,96 m zabiera na pokład 33 pasażerów, w tym 30 namiejscach siedzących w układzie 2+1. Vectora wyposażono w silnik Isuzu E4 omocy 123 KM i wysokim momencie obrotowym (354 przy 1500 obr/min) oraz ręcznąskrzynię biegów tej samej marki. Najważniejsze zalety autobusu dotyczą ekonomiieksploatacji ? niskie zużycie paliwa, okres między-przeglądowy 15 tys. km,dostępność części zamiennych, dobra ? i co ważne, także zbieżna ze sobą ?żywotność zarówno nadwozia, jak i podwozia z układem napędowym. Dobrąwidoczność dla kierowcy i pasażerów zapewnia panoramiczna przednia szyba.Chociaż wyraźnie widać, że model celuje w popularną w krajach byłego ZSRR niszęmarszrutek, czyli liniowych taksówek autobusowych, to zapewniono także bogatywybór opcjonalnego wyposażenia: kamery zewnętrzne i wewnętrzne, cyfrowytachograf, GPS / GLONASS (czyli rosyjski odpowiednik GPS), klimatyzacja, systemaudio, lampy przeciwmgielne, przyciemniane szyby, metalizowany lakier, różnerodzaje foteli pasażerskich. To dobry następca słynnych PAZików i ma w zasadziezapewniony sukces na liniach lokalnych w Rosji i krajach ościennych.Interesujące jest czy pojawi się np. w Polsce.
LiAZ 4292 jest również średniej wielkości konstrukcją, alezupełnie innego rodzaju. To nowoczesny niskopodłogowy autobus miejski opojemności 75 pasażerów, w tym 18 na miejscach siedzących. Prototyp wyposażonow silnik YaMZ E5 o mocy 210 KM, automatyczną skrzynię biegów oraz osie i mostZF. Zamontowano także monitoring, system gaśniczy, tachograf cyfrowy oraznawigację GLONASS. Być może producent liczy na ewolucję sieci miejskich marszrutekw małych i średnich miastach w stronę niskiej podłogi, bowiem akcentuje pozadostępnością dla osób o ograniczonej sprawności także przyspieszenie o 15%czasu wymiany pasażerskiej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Trzecim modelem zaprezentowanym na wystawie w Kołomnie był znanyjuż choćby z obsługi Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w Soczi wysokopokładowyturystyczny GoŁAZ Cruise na podwoziu Scanii ze szwedzkim silnikiem o mocy 400KM. Autokar przypominający nieco stylistyką podobny produkt chińskiego Higerazabiera na pokład 45 pasażerów. Lista wyposażenia dodatkowego jest bardzodługa: system gaszenia pożarów komory silnika i bagażników, czujniki dymu wprzestrzeni pasażerskiej, 5 kamer monitoringu, Wi-Fi, system nawigacji ikomunikacji z dyspozyturą itp. Wersja podstawowa zapewnia podwójne szyby,klimatyzację, tempomat, komputer pokładowy, tachograf cyfrowy, ogrzewanie szybbocznych, system Opticruise kontrolujący pracę skrzyni biegów, pasybezpieczeństwa.
Chociaż w Rosji obowiązują inne standardy emisji spalin niżw Unii Europejskiej, Grupa GAZ stara się nadążać za światowymi trendami.Opisane wyżej autobusy są już oferowane w wersji spełniającej normy EURO 5.Poza importowanymi jednostkami napędowymi, Grupa GAZ uzyskała także certyfikatypotwierdzające spełnianie norm EURO 5 dla produktu jednego z oddziałów, fabrykisilników YaMZ. Rodzina sześciocylindrowych wysokoprężnych silników YaMZ 530EURO 5 ma być bardziej wytrzymała i oszczędna, zapewniać większą rozpiętośćmocy (240-330 KM) oraz zakresu momentu obrotowego (900-1370 Nm). Spełnienierestrykcyjnej normy uzyskano poprzez zastosowanie Układu SCR (SelektywnejRedukcji Katalitycznej). Silniki będą montowane w ciężarówkach Ural i MAZ orazautobusach LiAZ, w tym w prezentowanym na wystawie w Kołomnie modelu midi LiAZ4292.
„