Unia dofinansuje rozwój LNG w Polsce
14 projektów transportowych otrzyma ok. 2 mld euro dofinansowania UE z programu Łącząc Europę. Wśród nich dominują inwestycje kolejowe, ale jest także jeden rodzynek ? projekt warszawskiej firmy Gaspol.
Zdecydowana część wsparcia trafi jednak na inwestycje PKP PLK, w tym m.in. na budowę odcinka Wrocław?Poznań (ponad 284 mln euro), Warszawa Włochy-Grodzisk Mazowiecki (ponad 61 mln euro) czy Poznań Główny-Szczecin Dąbie (ponad 437 mln euro). Pieniądze UE trafią również do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na budowę drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka-Budzisko – ponad 414 mln euro.
-To dobra informacja dla naszego kraju. Powstaną ważne odcinki międzynarodowych połączeń transportowych. Już teraz przygotowujemy projekty do konkursów planowanych do ogłoszenia w 2015 roku” ? podkreśliła cytowana w komunikacie szefowa MIR Maria Wasiak. „Inwestycje mogą być już realizowane, a wydatki poniesione od początku 2014 r. będą uznane za kwalifikowane (podlegające refundacji z funduszy unijnych – PAP). Konieczne jest jeszcze zawarcie umów między beneficjentami i Agencją Wykonawczą ds. Innowacji i Sieci. Ich opracowanie niedługo się rozpocznie. Zakończenie procesu planowane jest na jesieni br.” – wyjaśnił resort.
Czas na LNG
Na szczęście wśród zgłoszonych projektów znalazły się również inwestycje związane z transportem publicznym i autobusami. Ponad 1,5 mln euro przeznaczono ponadto dla Przemysłowego Instytutu Motoryzacji na badania optymalizujące funkcjonowanie i rozmieszczenie stacji paliw alternatywnych.
Ponadto warszawska spółka Gaspol otrzyma ponad 507 tys. euro na rozwój infrastruktury LNG w Polsce. Firma ma doświadczenie oraz wiedzę w zakresie budowania oraz zarządzania stacjami tankowania LNG. Jak informuje spółka, pojazdy użytkowe na napęd LNG są coraz częstszym zjawiskiem na europejskich drogach, a główne zalety LNG jako paliwa dla m.in. autobusów to:
-
Znaczące oszczędności w przeliczeniu na km w przypadku stosowania paliw LNG w porównaniu z napędem diesla.
-
Relatywnie krótki okres zwrotu kosztów, wynikających z (wciąż jeszcze) wyższej ceny pojazdu z napędem LNG.
-
Ekologia. LNG to najczystsze paliwo o najlepszym stosunku węgla do wodoru (CH4), pozwalające ograniczyć emisję dwutlenku węgla o 27% w porównaniu z benzyną i o 12% w stosunku do oleju napędowego. Korzystając z najnowszych rozwiązań, takich jak pozyskiwanie metanu z surowców odnawialnych, możemy ograniczyć szkodliwe emisje nawet o 97%. Szkodliwych substancji i zanieczyszczeń powietrza, takich jak drobne cząstki stałe, daje się całkowicie uniknąć dzięki charakterystycznym dla gazu ziemnego, niezwykle niskim emisjom tlenków azotu (nawet 50% poniżej Euro 6)
-
Dzięki zastosowaniu gazu ziemnego, hałas i drgania można ograniczyć o połowę (72dB (A) do 82dB (A)). Na ograniczeniu poziomu hałasu korzystają zarówno kierowcy, jak ich otoczenie. Jest to szczególnie istotne w przypadku transportu w obrębie miast.
Kolejny nabór
Kolejny nabór projektów transportowych z programu Łącząc Europę, otwartego dla wszystkich państw członkowskich UE, przewidziano na przełomie listopada i grudnia br. Propozycje projektów można już przekazywać do resortu infrastruktury i rozwoju. Zadaniem unijnego programu Łącząc Europę jest wspieranie projektów służących poprawie połączeń infrastrukturalnych, zarówno drogowych jak i energetycznych, które są ważne z punktu widzenia całego kontynentu, a nie tylko pojedynczych państw.
„