Gdańsk będzie testował Citaro Euro VI
W piątek, 10 lipca, gdański ZKM rozpoczyna testy Mercedesa Citaro628 02, udostępnionego przez firmę Evobus Polska. Na Pomorzu zostanie do 21lipca. Przez kilkanaście dni będzie kursował na trasach linii autobusowych:108, 151, 155, 162, 175, 178, 189, 262, 295 oraz N1.
Autobus ma 12 metrów długości, mieści prawie 100 pasażerów.Jest klimatyzowany i niskopodłogowy. Napędza go silnik spełniający normy emisjispalin EURO VI, który spala o 8,5% mniej paliwa.
– Miasto Gdańsk inwestować będzie w nowe pojazdy, dlategotestujemy te z najnowocześniejszymi rozwiązaniami. Nowy Mercedes Citaro towysoka europejska półka w branży motoryzacyjnej. Jest to obecnienajnowocześniejszy w Polsce autobus miejski produkowany seryjnie – mówizastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej Piotr Grzelak.
Jako główne cechy innowacyjne i wyróżniające nowegoMercedesa, producenci wymieniają przede wszystkim:
? odzyskiwanie energii hamowania poprzez moduł rekuperacyjnyumieszczony przy tradycyjnych akumulatorach, co przyczynia się do znacznejredukcji zużycia paliwa, a tym samym emisji CO2 wpływając korzystnie naśrodowisko;
? emisje spalin są znacznie mniejsze od wartości granicznychnormy Euro VI. Norma Euro VI wprowadza zmniejszenie emisji cząstek stałych o 66% i tlenków azotu aż o 80 % w porównaniu do Euro V; testowany pojazd wyposażonyw silnik OM936 o pojemności 7,7 l i mocy 220 kW ogranicza te emisje znaczniebardziej: cząstki stałe o dodatkowe 80 %, a tlenki azotu o dodatkowe 50 % wstosunku do podanych wartości granicznych; rzeczywiste emisje tych szkodliwychsubstancji są na granicy wykrywalności.
? spełnienie Regulaminu nr 66 EKG ONZ i nr 29 EKG ONZ wpływającena poprawę wytrzymałości konstrukcji nośnej oraz w zakresie ochrony osóbprzebywających w kabinie kierowcy; regulamin nr 66 obowiązujący obecnie dlaautobusów turystycznych wejdzie w życie za 2-3 lata również dla autobusówmiejskich. Regulamin nr 29 jest dobrowolny; testowany autobus spełnia obydwieregulacje maksymalnie zwiększając bezpieczeństwo pasażerów i kierowcy.
? a także monitoring, system detekcji i gaszenia pożaru wkomorze silnika.
Udogodnienia dla pasażerów to:
? obniżone wejście przy każdych drzwiach,
? podświetlane progi przy otwartych drzwiach,
? pełnopoazdowa klimatyzacja,
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
? atrakcyjny system informacji pasażerskiej (tablicezewnętrzne i monitory wewnętrzne),
? dla pasażerów o ograniczonej mobilności dodatkowo: rampa,długi peron na wózki inwalidzki i dziecięcy oraz miejsca siedzące dostępne zniskiej podłogi; dodatkowo zastosowano na wysokości ca. 170cm na wszystkichporęczach pionowych świecące na bursztynowo lampki LED z przeznaczeniem dlaosób słabowidzących.
Udogodnienia dla kierowcy:
? ergonomiczne miejsce pracy z możliwością dopasowaniaustawienia kierownicy i fotela,
? oświetlenie w technologii LED,
? multifunkcyjna kierownica z przyciskami umożliwiającaprzełączanie funkcji ekranu bez odrywania rąk,
? kolorowy, szczególnie czytelny ekran,
? podwyższona pozycja w stosunku do poprzednich modeli irozwiązań konkurencji, co dodatkowo powoduje lepszy kontakt z wchodzącymipasażerami,
? czujnik cofania.