Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MPK Olsztyn na corocznych zakupach

infobus
29.06.2015 07:22
Miejski przewoźnik ze stolicy Warmii i Mazur kontynuuje wymianę taboru. Tym razem cel to 12 nowych autobusów- 6 solówek i również 6 przegubowców.
Konsekwentny wybór wymagań
Najnowsze nabytki olsztyńskiego MPK będą naturalnie fabrycznie nowe oraz w pełni niskopodłogowe. EURO6 i zasilanie olejem napędowym oczywiście jako standard. Autobusy maxi mają mieć długość w przedziale 11,5 – 12 m, układ drzwi 2-2-2 oraz umożliwić podróż przynajmniej 86 pasażerom. Chociaż 28 z nich ma mieć zapewnione miejsca siedzące minimum 10 bezpośrednio z niskiej podłogi. Silnik o mocy nie mniejszej niż 206 kW ma mieć pojemność w 9 – 12 l.

Autobusy przegubowe z kolei mają mieć długość pomiędzy 17,5 m a 18,75 m oraz drzwi w układzie 2-2-2-2. Jednostka napędowa ma również mieć pojemność w przedziale analogicznym do solówek, moc w zakresie 220 – 295 kW. Autobusy mają zbierać na swój pokład przynajmniej 135 pasażerów. Minimalną ilość miejsc siedzących określono na 40. Ponadto pasażerowie będą mieli do dyspozycji łącznie 2 wydzielone stanowiska dla wózków dziecięcych lub inwalidzkich.
Reszta wyposażenia to w zasadzie standard wdrażany od 2 lat. A więc nikogo nie powinna dziwić obecność klimatyzacji, monitoringu, głosowych zapowiedzi przystanków a także rozbudowanego systemu informacji pasażerskiej (zewnętrzne wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości, tablice LCD 38″ wewnątrz pojazdów). Wymagana kolorystyka nadwozia to również żadna nowość. Mowa oczywiście o kombinacji kolorów limonkowego, szarego i jasnego grafitu.
Kryteria bez zmian

MPK Olsztyn przewidziało, że na bieżącą inwestycję wyda nie ok. 12 000 000 zł netto. Zamknięcie dostaw przewidziano zaś do 150 dni od podpisania umowy. O tym kto zdobędzie ten kontrakt zdecydują 4 kryteria. 73 % punktów będzie można uzyskać za cenę autobusów. Do 15 punktów jest do wywalczenia za ocenę techniczną. Wśród premiowanych rozwiązań znajdziemy m.in. silnik o pojemności 9 – 10 l oraz wykonanie poszycia i szkieletu autobusów z aluminium lub stali nierdzewnej. 10 punktów będzie do uzyskania za odpowiednio korzystne warunki gwarancji i serwisu. Symboliczne 2 punkty zaś uzyska ten oferent, który przedstawi najmniejsze zużycie energii.

Szansa na zmianę czy status quo? 

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy MPK Olsztyn otwiera się na nową markę. Przetargi z 2013 i 2014 niewiele się różnią od bieżącego. Podkreślenia wymaga jednak fakt, że stawał do nich jeden oferent. Mowa oczywiście o Solarisie, który w ten sposób sprzedał do Olsztyna 22 sztuki modelu Urbino 12 i 18 przegubowych Urbino 18. Jak mawiają- do trzech razy sztuka. Czy zatem teraz ktoś zechce pomieszać szyki producentowi z Bolechowa? Przekonamy się najwcześniej 5 sierpnia.