Solaris i 105 gazowców dla Ostrawy
Czeska firma Dopravnípodnik Ostrava a.s. potwierdziła zwycięstwo polskiego producenta w przetargu na zakup 105 szt. niskopodłogowych autobusów z napędem CNG.
Oferta Solaris Czech spol. s r.o. opiewała na sumę 691 606 200 CZK netto, a wcześniejsza szacunkowa wartość kontraktu wg DPO wyniosła 720 150 000 CZK netto. To największa jednorazowa dostawa autobusów marki Solaris w Czechach, a po tegorocznym zrealizowanym zamówieniu z Brna na zakup 36 szt. przegubowych pojazdów Urbino 18 to kolejny strategiczny krok, aby w końcu wygrać rywalizację z SOR i Iveco zna czeskim rynku autobusów miejskich. W tym roku są na to realne szanse. Autobusy mają być dostarczone jeszcze jesienią tego roku. W odróżniniu od dotychczas zamawianych pojazdów przez DPO, najnowsze Solarisy mają mieć m.in. drewniane siedziska, obsługiwane ręcznie włazy dachowe, inny typ sterownika klimatyzacji, szczotki w nadkolach i wewnętrzne panele LCD.
Ostrawskie zamówienie zostało podzielone na dwa zadania:
-
dostawę 90 szt. w wersji solo (maxi) o długości od 11,5 m do 12,5 m z normą Euro 6;
-
dostawę 15 szt. przegubowych (mega) o długości od 17,5 m do 19 m, z normą Euro 6.
W pierwszej części Solaris za autobusy Urbino 12 CNG zaproponował cenę 564 878 100 CZK netto, natomiast w drugiej, za egzemplarze Urbino 18 CNG ? kwotę 126 728 100 CZK netto.
Dodajmy, że polski producenta był faworytem w tym przetargu. Firma cieszy się długoletnią, dobrą współpracą z Dopravnípodnik Ostrava i wygrała ostatnie duże zamówienie DPO na zakup nowych autobusów. Był to także unijny kontakt (tym razem z dofinansowaniem z RPO) na dostawę 55. niskopodłogowych autobusów, w tym 15 szt. Urbino 10 i 40 szt. Urbino 12. Teraz czeski przewoźnik dwukrotnie podbił stawkę i do tego po raz pierwszy postawił na gazowe konstrukcje. Warto pamiętać, że to właśnie Ostrawa jest kolebką sukcesu Solarisa w Czechach i tutaj swoją siedzibę ma spółka Solaris Czech. Aktualnie ostrawska floty liczy ok. 320 autobusów, w tym 145 szt. marki Solaris. Grupę ostrawskich ?jamników?tworzy: 20 szt. Urbino 10, 86 szt. Urbino 12, 1 szt. Urbino 12 LE, 31 szt. Urbino 15 i 7 szt. Urbino 18. Dodatkowo w barwach DPO jeździ 65 trolejbusów, w tym ok. 20 marki Solaris (14 szt. Trollino 12 / Škoda 26, 4 szt. Trollino 15 i 2 szt. Trollino 18 / Škoda 27). Reszta autobusowego taboru Dopravnípodnik Ostrava to głównie mocno już wyeksploatowane pojazdy marki Karosa oraz kilkanaście egzemplarzy niskopodłogowych autobusów IVECO Irisbus (Citelis 12 i CityBus 12M). Miejska komunikacja masowa w Ostrawie jest częścią Zintegrowanego Systemu Komunikacyjnego ODIS, która obejmuje gęstą sieć linii tramwajowych, autobusowych i trolejbusowych. Z jej usług korzysta rocznie ok. 114 mln pasażerów.