Elektryczny Solbus w Monachium
Do niedzieli niemiecki przewoźnik Stadtwerke München (SWM) będzie testował autobus elektryczny Solbus Solcity 12, który na rynku zachodnioeuropejskim oferowany jest przez spółkę eBUS EUROPE GmbH z siedzibą w Memmingen. Tym samym polski pojazd zamyka cykl testów, jakie monachijski operator przeprowadził przed ogłoszeniem pierwszego w swojej historii zakupu 2 szt. elektrobusów. To zamówienie pojawiło się 13 czerwca w Dzienniku Europejskim. Operator chce kupić pojazdy niskopodłogowe , 12-metrowe, o zasięgu ok. 280 km, trzydrzwiowe, w tym jeden pojazd z ogrzewaniem elektrycznym, a drugi z ogrzewaniem olejowym. Zamówienie obejmuje też dwie stacje nocnego ładowania. Składanie ofert wyznaczono na 7 lipca. Mamy nadzieje, że zarówno Solaris Bus & Coach, jak i spółka eBUS EUROPE GmbH powalczą o ten kontrakt.
Testy Solbusa w Monachium rozpoczęły się 11 czerwca na linii nr 100, podobnie jak inne testowane przez SVM pojazdy z alternatywnymi napędami. Elektryczny Solbus to pojazd dwuosiowych o długości 12 m, którego źródłem napędu jest zestaw baterii litowo-janowych firmy BMZ GmbH o pojemności 265 kWh. Producent gwarantuje przynajmniej 4000 cykli ładowania. Energia z akumulatorów przekazywana jest do silników elektrycznych zainstalowanych w piastach kół. Ten zintegrowany zespół napędowy dostarczyła niemiecka firma ZIEHL-ABEGG (podobnie zresztą jak to pojazdów AMZ-Kuto sprzedawanych w Skandynawii i Niemczech). Podczas hamowania silnik elektryczny działa ? podobnie jak we wszystkich autobusach hybrydowych i elektrycznych – jak generator i w ramach procesu rekuperacji ładuje akumulatory. Warto tutaj dodać, że ZAwheel ma pojedyncze opony na tylnej, napędowej osi, czyli inaczej niż w konwencjonalnych autobusach, gdzie mamy tutaj ?bliźniaki?. Zasięg e-pojazdu według eBUS EUROPE wynosi ponad 200 km. Dwunastometrowy elektrobus może zabrać na swój pokład łącznie 55 osób (w tym 31 na miejscach siedzących i 24 miejscach stojących) przy masie własnej wynoszącej 12,75 ton.
SWM bardzo dokładnie bada eksploatowane przez siebie elektryczne pojazdy, a w testach wydajności i zużycia energii odbywają się we współpracy z Hochschule Landshut i firmy BELICON. Na koniec podstawowe dane techniczne elektrycznego Solbusa Solcity 12 electric.
Długość |
12000 mm |
Szerokość |
2550 mm |
Wysokość bez / z klimatyzacją |
3246/3466 mm |
Rozstaw osi |
6120 mm |
Zwis przód / tył |
2710/3170 mm |
Rozstaw kół przód / tył |
2087/1869 mm |
Wysokość wewnętrzna |
2378 mm |
Wysokość progu w drzwiach |
320/330/340 mm |
Szerokość drzwi |
1200 mm |
Promień skrętu zew. |
10785 mm |
Promień skrętu wew. |
9000 mm |
Kąt nachylenia przód / tył |
7 |
Masa całkowita |
18000 kg |