Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MAN z najlepszą ofertą w Białymstoku!

infobus
21.05.2015 07:10

Firma MAN Truck & Bus Polska przedstawiła najkorzystniejszą ofertę cenową w przetargu na zakup 5 fabrycznie nowych w pełni niskopodłogowych autobusów przegubowych dla KPK Białystok. To spore zaskoczenie, gdyż w postępowaniu wzięła udział także firma EvoBus Polska ? nieoficjalny faworyt w wyścigu do tego kontraktu. MAN zaoferował dobrze znany w Białymstoku model Lion?s City G (A23) z leżącym silnikiem diesla MAN D20 Euro 6 o pojemności skokowej 10,5 litra, mocy 265 kW i momencie obrotowym 1800 Nm, osiąganym w zakresie od 1000 do 1400 obrotów na minutę. Co ważne, zdaniem producenta silnik ten nie wymaga dopalania spalin podczas postoju. MAN za swoje autobusy zaoferował cenę 7.724.400 zł brutto, co daje jednostkową cenę na poziomie 1.544.880 zł brutto za jeden autobus przegubowy Lion?s City G.
Z kolei spółka EvoBus Polska zaoferowała również dobrze znany w Białymstoku model Mercedes-Benz Citaro G z stojącym silnikiem diesla Mercedes-Benz OM 470 Euro 6 o pojemności skokowej 10,7 litra, mocy 265 kW i momencie obrotowym 1700 Nm, osiąganym przy 1100 obrotach na minutę. Cena tej oferty wyniosła 8.264.370 zł brutto, czyli 1.652.874 zł brutto za jeden autobus przegubowy Mercedes-Benz Citaro G. Przypomnijmy, że KPK na najnowsze zakupy przeznaczyło kwotę 8.068.800 zł brutto, co oznacza, że EvoBus się w niej nie zmieścił.

Do dwóch razy sztuka

To już drugie w tym roku podejście białostockie przewoźnika do zakupu nowych autobusów. Poprzedni przetarg na zakup trzech fabrycznie nowych niskopodłogowych przegubowców został w styczniu br. anulowany, gdyż jedyny wówczas oferent ? firma EvoBus Polska ? złożył zbyt drogą ofertę. Wówczas niemiecki producent za trzy autobusy Mercedes-Benz Citaro G chciał kwotę 5.147.550 zł brutto, co daje 1.715.850 zł brutto za jeden autobus. KPK było skłonne wydać 4.605.000 zł brutto, czyli 1.535.000 zł za jeden autobus. Jak widać teraz EvoBus mocno ?zszedł? z ceny i to o blisko 100.000 zł na pojeździe, jednak nie przebił tańszej oferta MAN-a, która dodatkowo zmieściła się w kwocie przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia. To oznacza, że przetarg nie zostanie anulowany.
Autobusy dla KPK Białystok będą bardzo bogato wyposażone. Wszystkie mają być wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i oddzielną kierowcy. System informacji pasażerskiej ma składać się z głosowej zapowiedzi przystanków, 2 monitorów LCD umieszczonych pod sufitem po jednym w obu sekcjach oraz po 2 monitory LCD do wyświetlania trasy przejazdu (tzw. koraliki). Nowością jest wymóg umieszczenia dwóch wyświetlaczy z numerem linii dla osób niedowidzących (dotychczas był jeden). System monitoringu ma składać się z 9 kamer, w tym 3 zewnętrzne (przednia, boczna i tylna) oraz 6 wewnętrznych. Autobusy mają posiadać instalację do montażu kasowników biletów elektronicznych i papierowych, instalację do montażu wi-fi oraz instalację do montażu mobilnych biletomatów (nowość). Zewnętrzne wyświetlacze mają być wykonane w technologii LED w kolorze zielonym. Autobusy mają być całkowicie niskopodłogowe, wyposażone w rampę dla wózków.

Taborowa mozaika

Komunalny Zakład Komunikacyjny w Białymstoku eksploatuje łącznie równo sto autobusów, w tym 43 Solarisy Urbino (15 szt. Urbino 12 i 28 szt. Urbino 18), 38 szt. MAN-ów (w tym 10 szt. NG 312, 2 szt. EL 283, 5 szt. Lion?s City G, 21 Lion?s City, w tym 1 wersję hybrydową Lion?s City Hybrid), 16 szt. autobusów marki Mercedes-Benz (w tym 2 szt. Conecto LF, 2 szt. Conecto G, 11 szt. Citaro G, w tym 3 przegubowce w wersji C2 z silnikiem Euro 6 oraz 1 ex-testowy solowy Citaro C2 z silnikiem Euro 6). Firma posiada w swojej flocie także dwa odremontowane Jelcze 043 (?ogórki?), w tym jeden w wersji pogotowia technicznego oraz? International 3800, czyli amerykański gimbus.
Na koniec dodajmy, że majowe otwarcie ofert KPK to drugie tegoroczne zamówienie na nowe autobusy w Białymstoku. W kwietniu swój przetarg na zakup trzy fabrycznie nowe niskopodłogowe autobusy przegubowe rozstrzygnął Komunalny Zakład Komunikacyjny. Najkorzystniejszą (i jedyną) ofertę złożył Solaris Bus & Coach. Tak więc jeszcze w tym roku, w Białymstoku pojawi się osiem fabrycznie nowych autobusów przegubowych (trzy Solarisy i pięć MAN-ów). A to nie wszystko. Równolegle trwa przetarg w PKS Białystok rozpoczął na leasing aż 60 fabrycznie nowych autobusów, a pod koniec roku swój przetarg na unijne autobusy ogłosi Miasto Białystok. Zapowiada się zatem ciekawy rok.