Nowy Urbino debiutuje we Włoszech
Nowy Solaris został sprzedany na rynku włoskim. Jeszcze w tym roku dołączy do floty SUN S.p.A., przewoźnika z Novary w północno-zachodniej części Półwyspu Apenińskiego. Najnowsza odsłona miejskiego Urbino będzie już siódmym ?jamnikiem? firmy SUN. W roku 2013 przedsiębiorstwo odebrało sześć niezawodnych, w pełni niskopodłogowych dwunastometrowych autobusów z podpoznańskiego Bolechowa. Włochy to pierwszy kraj poza Niemcami, do którego zawita nowy Solaris, a firma SUN z Novary jego pierwszym odbiorą na tamtejszym rynku. Zaprezentowany w zeszłym roku nowy Solaris to zupełnie inna konstrukcja. Zastosowane w niej nowatorskie rozwiązania i elementy pozwoliły m.in. znacząco zmniejszyć wagę autobusu, wygospodarować więcej miejsc dostępnych z niskiej podłogi czy zaproponować szersze i wyższe drzwi.
Przypomnijmy, że rok 2014 był wyjątkowo udany dla działalności polskiego producenta we Włoszech. Dostarczając sto dwa autobusy i trolejbusy, Solaris zanotował swój najlepszy wynik od rozpoczęcia sprzedaży w słonecznej Italii. Przełożyło się to na ponad 13-procentowy udział w rynku autobusów miejskich. Jednym z głównych odbiorców był Mediolan (osiemdziesiąt pięć Urbino 12), gospodarz tegorocznej światowej wystawy EXPO. Jeszcze przed jej rozpoczęciem do mediolańskiej floty dołączy kolejnych czterdzieści Solarisów.
Debiut w Niemczech
Najbliższe dostawy zaplanowane są na czerwiec tego roku. Po jednym nowym Solarisie w wersji dwunastometrowej zamówiły firmy Josef Ettenhuber i Kessels-Reisen. Z kolei firma Martin Geldhauser zamówiła cztery sztuki nowego Urbino. Solaris zdobył także pierwsze zamówienia na nowy model w wersji z napędem elektrycznym. Trzy pojazdy tego typu zamówił przewoźnik üstra z Hanoweru. Nowy Solaris Urbino electric w wersji 12-metrowej, którego baterie będę ładowane z wykorzystaniem pantografu, zostaną dostarczone do klienta w grudniu tego roku. Wcześniej Solarisy w nowym designie będzie można obejrzeć w Polsce w Wejherowie oraz we Włoszech w miejscowości Novara. Tamtejsi klienci zamówili po jednym egzemplarzu nowego Urbino. Firma sukcesywnie opracowuje kolejne wersje nowego Solarisa. Oprócz dostępnych już modeli 12- i 18-metrowych z silnikiem spalinowym, kolejne będą wersje z napędem elektrycznym oraz pojazdy z rodziny low entry. W planach do końca roku 2016 jest wdrożenie pełnej gamy produktów w wersji ?new Solaris?.
Debiut w Polsce
Z kolei pierwszy polski egzemplarz Nowego Urbino zakupiony zostanie przez spółkę MZK Wejherowo i w biało-niebieskich barwach rozpocznie na przełomie sierpnia i września br. obsługę pomorskich tras. Debiutant zostanie wyposażony w silnik DAF MX-11 Euro 6 i 6-stopniową, automatyczną skrzynię biegów ZF. Umowa na dostawę pojazdu została podpisana w marcu br. Pomorski przewoźnik specjalnie nie zabiegał o najnowszą wersję ?jamnika? i tytuł ?pierwszego eksploatatora? został mu przydzielony niejako z rozdzielnika. Natomiast ciężko znaleźć w Polsce firmę, która bardziej by zasługiwała na to wyróżnianie. To jeden z najbardziej lojalnych klientów polskiego producenta, którego wszystkie autobusy wyprodukowane zostały w Bolechowie. Flota MZK liczy łącznie ok. 25 pojazdów, z który aż 19 szt. reprezentuje serię Urbino. Resztę floty stanowią autobusy typu K4016, dostarczone jeszcze przez firmę Neoplan Polska, które były protoplastami późniejszych generacji Urbino. Pomorska firma praktycznie co roku odnawia swój tabor i kupuje średnio jeden pojazd rocznie. Oczywiście marki Solaris. W zeszłym roku przewoźnik nabył egzemplarz Urbino 12 z silnikiem DAF MX-11 Euro 6. Najnowszy pojazd kosztował ok. 1 miliona zł i wyposażony został m.in. w monitoring, głosowy system zapowiedzi przystanków i system elektronicznej informacji pasażerskiej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„