Gütegemeinschaft Buskomfort – organizacja, która przyznaje gwiazdki…
Tak jak w hotelarstwie, gastronomii, transporcie lotniczym czy innych usługach, tak i w przewozach autokarowych coraz bardziej odczuwa się potrzebę sklasyfikowania świadczonych usług pod względem ich standardu i komfortu. Wszak stwierdzenie, iż autokar autokarowi nierówny, jest coraz bardziej na czasie. Jednym z najbardziej znanych sposobów oznaczania autokarów jest tzw. system gwiazdek, zapożyczony właśnie z branży hotelarskiej, który także w Polsce jest czasami używany, choć w sposób nieformalny. Tymczasem, u naszych zachodnich sąsiadów system ten jest jak najbardziej sformalizowany i przyznawaniem ocen z gwiazdkami zajmuje się organizacja GBK e.V. (Gütegemeinschaft Buskomfort e.V.)
Gütegemeinschaft Buskomfort jest organizacją zrzeszającą blisko 500 przewoźników autokarowych z całych Niemiec. Uczestnictwo jest naturalnie dobrowolne, jednak dzięki niemu, przewoźnicy mogą zapewnić swoim klientom gwarancję odpowiedniej jakości. Ponadto, organizacja współpracuje z wieloma przedsiębiorstwami z branży turystycznej, takimi jak parki rozrywki, hotele oraz organizacje turystyczne. GBK e.V. została założona w 1975 r. przez 60 przewoźników autokarowych, którzy chcieli zaznaczyć różnice w standardzie pomiędzy różnymi autokarami dostępnymi na rynku. Idea ta szybko zdobyła popularność – spośród ok. 1200 przewoźników zarejestrowanych dziś w Niemczech, prawie 500 jest zrzeszonych w GBK e.V. Blisko 1 200 należących do nich autokarów posiada oznaczenie standardu przyznane przez tę organizację, spośród których około dwie trzecie mają cztery gwiazdki.
W celu ułatwienia dokonywania wyboru komfortu i standardu oraz zapewnienia przejrzystości rynku turystycznego, w autokarach stosuje się taką samą skalę, jak w hotelarstwie, gdzie kryteriami są minimalne wymagania dotyczące wybranych usług. Dla autokarów wyznaczono zatem pięciostopniową skalę, określającą standard i jakość oferowanych usług, oznaczaną gwiazdkami (od 1 – najniższy standard, do 5 – najwyższy), co stanowi dla potencjalnego klienta prostą i jasną informację. Są one przyznawane konkretnym konstrukcjom po uprzedniej kontroli. Przy klasyfikacji pod uwagę brane są takie kryteria, jak: liczba miejsc i odstępy między rzędami siedzeń oraz zamontowane elementy wyposażenia podwyższające komfort (toaleta, klimatyzacja, minibar, system audio-video, itp.) Jedną z największych zalet tego systemu jest fakt, iż umożliwia on realne i obiektywne porównywanie standardu oferowanego przez różne pojazdy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Oprócz oznaczenia standardu, autokarom przyznawany jest także znak RAL, będący gwarantem jakości. Autokary, którym przyznano ten znak, są poddawane regularnym badaniom (co najmniej raz w roku) poprzez niezależne organizacje (TÜV, DEKRA). Znaki te przyznaje Niemiecki Instytut Zapewnienia Jakości i Znaków Jakości (RAL), zajmujący się wydawaniem certyfikatów jakości w wielu różnych kategoriach. Ponieważ zdarzały się już przypadki używania symboli z gwiazdkami bez wiedzy GBK, organizacja wskazuje, że znaki te są ważne tylko w połączeniu ze znakiem jakości RAL oraz „Gütezeichen Buskomfort”.
Poniżej przedstawiamy klasy wyznaczone przez GBK e.V., wraz z ich nazwami i przypisanymi im parametrami autokarów:
Parametry | * – Tourist Class | ** – Standard Class | *** – Comfort Class | **** – First Class | ***** – Luxus Class |
Odstęp między rzędami siedzeń | 68 cm | 72 cm | 77 cm | 83 cm | 90 cm |
Wymagane elementy wyposażenia | układ ogrzewania i wentylacji, oświetlenie | jak w Tourist Class + przyciemniane szyby boczne i pomieszczenie do przechowywania bagażu | jak w Standard Classs + regulowane oparcia foteli, podwójne szyby, indywidualne oświetlenie, kabina WC z umywalką, klimatyzacja | jak w Comfort Class + fotele wyposażone w podnóżki i składane stoliki, minikuchnia z gorącymi napojami lub minibar z przekąskami | jak w First Class |
Maks. liczba miejsc (w autobusie 12-metrowym) | – | 53 | 49 | 49 | 40 |