Z Lux Express do Rzeszowa, Kielc i Tarnowa
Estoński Lux Express kupuje nowe autokary ? integralne modeleIrizar i6 i otwiera trzy nowe linie w Polsce ? do Rzeszowa, Kielc i Tarnowa.Będzie więcej połączń Warszawa-Kraków, a w siatce połączeń znajdzie się pierwszamiędzynarodowa trasa z Polski: Warszawa ? Wilno. Tak w wielkim skrócie możnapodsumować informacje, jakie dzisiaj przekazał przewoźnik podczas konferencjiprasowej w Warszawie. Ale po kolei.
Nowe linie
Lux Express wprowadzi trzy nowe, krajowe połączenia ? doRzeszowa, Kielc i Tarnowa. Termin otwarcia nowych połączeń, rozkłady jazdy orazinformacje o przystankach w poszczególnych miastach zostaną ogłoszone wkrótce(po spełnieniu wszystkich formalności dotyczących uruchomienia nowych tras). Maksymalna cenabiletu w jedną stronę na trasach Warszawa-Rzeszów oraz Warszawa Tarnów będziewynosić 59 zł, zaś na trasach Warszawa-Kielce, Kielce-Kraków, oraz KielceTarnów 39 zł. Dodatkowo będzie obowiązywać stały system zniżkowy: -80% dladzieci do 7. roku życia, -40% dla podróżnych do 16. roku życia, -10% do 26.roku życia oraz -40% dla podróżnych powyżej 60. roku życia. Częstotliwośćkursowania na nowych trasach będzie następująca:
- Warszawa-Rzeszów-Warszawa- 5 razy dziennie
- Warszawa-Tarnów-Warszawa- 2 razy dziennie
- Warszawa-Kielce-Warszawa- 7 razy dziennie
- Kielce-Tarnów- 2 razy dziennie
- Kielce-Kraków – 4 razy dziennie
Dodatkowo Lux Express zwiększy częstotliwość połączeń natrasie Warszawa-Kraków do 10 dziennie z każdego miasta. Tutaj uwaga, w czerwcu2015 nastąpi również zmiana przystanku Lux Express, który z pętli autobusowejMetro Wilanowska zostanie przeniesiony na Marymont. Zmiana ta jest podyktowanachęcią usprawnienia logistyki połączeń.
Integralna piętnastka
Jak już wspominaliśmy w InfoBusie, aktualnie używane przezLux Express pojazdy (Scania-Irizar i6) zostaną zastąpione przez konstrukcje integralneIrizar i6 z silnikami Paccar (DAF). Do lata estoński przewoźnik odbierze 15nowych autokarów, które będą obsługiwać krajowe połączenia w Polsce, adotychczasowe Scanie, aktualnie jeżdżące na trasie Warszawa-Kraków, zostanąprzeniesione na inne rynki. Całkowita wartość inwestycji wynosi około 5milionów EUR. Standard wyposażenia wnętrza nowych autobusów pozostanie bezzmian. ??Z naszej perspektywy, najważniejsza zmiana to współpraca z nowym partneremodpowiedzialnym za utrzymanie stanu technicznego pojazdów oraz szansa naograniczenie zużycia paliwa” ? tak wymianę taboru skomentował HannesSaarpuu, prezes Lux Express Group.
Wyniki operacyjne
Lux Express poinformował, że przez dwa miesiące na trasiemiędzy Warszawą a Krakowem przewiózł 20 tysięcy pasażerów. 20% biletów zostałozakupionych przez pasażerów, którzy zapisali się do programu lojalnościowegoPINS. Zapełnienie wyniosło odpowiednio w marcu 40%, a w kwietniu 50%. W oceniefirmy to dobry wynik dla nieznanej lokalnie marki, która wchodzi na duży ibardzo konkurencyjny rynek. Zdaniem przewoźnika, firma zbiera doskonałe opinieod swoich klientów z Polski, którzy potwierdzają wysoką jakość usługoferowanych przez Lux Express. 90% klientów oceniło poziom usług na wysokiedziewięć w dziesięciostopniowej skali. Około 20% klientów z Polski dołączyło doprogramu lojalnościowego PINS. Pierwsi klienci mają na swoim koncie już ponad40 podróży od momentu wejścia firmy na rynek połączeń krajowych w Polsce. ??Woczach Polaków podróżowanie autobusami to tania i mało komfortowa usługa .Celem Lux Express jest zmienić to podejście. Nie jesteśmy Polskim Busem,chociaż mamy świadomość, że potrzeba nam czasu, by klienci sami toprzyznali” -twierdzi Hannes Saarpuu. ??Lux Express stanowi kategorię samąw sobie na rynku przewoźników autobusowych. Zmagaliśmy się z problemjednolitości na wszystkich rynkach.Jesteśmy przewoźnikiem autobusowym, a jednak wyraźnie wyróżniamy się na tle konkurencyjnych usług w regionie. Tam gdzie działamy, kliencisą do nas przywiązani. Czasami jednak wejście na nowy rynek bywa trudne ispowolnione, ponieważ początkowo jesteśmy postrzegani po prostu jako”kolejna firma autobusowa” ? dodaje Hannes Saarpuu.
II etap polityki biletowej
Wchodząc na polski rynek, LUX Express realizował agresywnąpolitykę cenową. Teraz firma planuje powoli przejść do kolejnego etapu. ??Promocyjneceny biletów będą okresowo wznawiane, tak jak robimy to w przypadku połączeń międzynarodowych.Znamy wartość naszych usług i jesteśmy do nich przekonani”- mówi Hannes Saarpuu. Następnie prezes Lux Expressprzedstawił wyniki operacyjne całej grupy: firmie udało nam się zwiększyćsprzedaż internetową zarówno na poziomie tras międzynarodowych oraz na rodzimymrynku Lux Express czyli w Estonii. Rezerwacje internetowe na trasymiędzynarodowe wynoszą już 65,5%. Naszym celem było przesunięcie sprzedażybiletów do kanału internetowego, co jest wygodniejsze dla podróżnych. Aktualnie,96% rezerwacji na trasę Warszawa-Kraków jest dokonywanych właśnie przezinternet. Liczba pasażerów na trasach międzynarodowych wzrosła o około 15,4%.Wskaźnik wykorzystania miejsc na tych trasach spadł o 2%, zaś przychód zpasażerokilometra wzrósł o 20,5% . Najlepsze wyniki firma odnotowała wkategorii inne, gdzie otwarcie tras RygaMoskwa oraz Tallinn-Moskwa zaowocowałoniemal 50% zwiększeniem liczby pasażerów oraz wzrostem przychodu zpasażerokilometra z 2,5 do 5,7 miliona . Odkąd linię moskiewską obsługująautobusy Lux Express Special, omniejszej ilości siedzeń w porównaniu do tradycyjnych autobusów Lux Express,wskaźnik wykorzystania miejsc wzrósł. Chociażzazwyczaj działa to odwrotnie na nowych trasach. Całkowity przychód zpasażerokilometra na wszystkich trasach wzrósł o około 13%. ??Pomimo trudnejsytuacji ekonomicznej oraz politycznej w Rosji, udało nam się utrzymać stałąliczbę pasażerów na trasach do Sankt Petersburga – cała grupa połączeńodnotowała nawet 10% wzrost liczby pasażerów. Trasy do Europy Środkowej iKrajów Bałtyckich zaniżyły wskaźnik wykorzystania miejsc, lecz utrzymują onestabilny wzrost liczby pasażerów i przychodu z pasażerokilometra. Ten ostatniwskaźnik wzrósł również na trasach do Europy Środkowej o 40%? – mówi HannesSaarpuu.
75 autokarów
Dodajmy na koniec, że Grupę Lux Express tworzy 5 firm-córek:w Estonii, na Łotwie, Litwie, w Rosji oraz w Polsce. Lux Express Group możepochwalić się wynikiem 1,65 mln przewiezionych pasażerów i 2,5 mln euro zysku wubiegłym roku. Grupa oferuje usługi autokarowe pod markami: Lux Express, LuxExpress Lounge, Lux Express Special oraz Simple Express. W ciągu ostatnich lat całafirma zainwestowała ponad 3,2 mln EUR w zakup nowych autobusów i obecnieposiada około 75 nowoczesnych pojazdów. Liczba ta wzrośnie w tym roku wraz zzakupem kilkunastu nowych autobusów do obsługi połączeń krajowych w Polsce.
„