Solaris z najlepszą ofertą w Białymstoku
Dziś (30.04.2015 r.) w siedzibie Komunalnego Zakładu Komunikacyjnego Sp. z o.o. otwarto oferty w przetargu na zakup 3 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów przegubowych. Jedyną ofertę złożyła firma Solaris Bus & Coach. Jeżeli okaże się ważna pod względem merytorycznym i formalnym, to za 150 dni od daty podpisania umowy pojawią się w Białymstoku trzy autobusy typu Solaris Urbino 18, za które KZK Białystok zapłaci 4.630.950 zł brutto, czyli 1.543.650 zł za jeden autobus.
Pełna opcja
Przypominamy, iż autobusy mają być wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i oddzielną kierowcy. System informacji pasażerskiej ma składać się z głosowej zapowiedzi przystanków, 2 monitorów LCD umieszczonych pod sufitem po jednym w obu sekcjach oraz po 2 monitory LCD do wyświetlania trasy przejazdu (tzw. koraliki). Nowością jest wymóg umieszczenia dwóch wyświetlaczy z numerem linii dla osób niedowidzących (dotychczas był jeden). System monitoringu ma składać się z 9 kamer, w tym 3 zewnętrzne (przednia, boczna i tylna) oraz 6 wewnętrznych. Autobusy mają posiadać instalację do montażu kasowników biletów elektronicznych i papierowych, instalację do montażu wi-fi oraz instalację do montażu mobilnych biletomatów (nowość). Zewnętrzne wyświetlacze mają być wykonane w technologii LED w kolorze zielonym. Autobusy mają być całkowicie niskopodłogowe, wyposażone w rampę dla wózków. Mają posiadać co najmniej 129 miejsc, w tym co najmniej 35 siedzących. Silnik ma spełniać normę emisji spalin co najmniej EURO6, pojemność skokowa ma wynosić co najmniej 10 dm sześciennych, moc co najmniej 220 kW, a maksymalny moment obrotowy nie mniejszy, niż 1250 Nm.
Kto pyta … nie startuje
Do postępowania przetargowego potencjalni oferenci złożyli wiele zapytań i próśb o zmianę SIWZ. Najwięcej zgłosił MAN i EvoBus. Żadna z tych firm nie zdecydowała się jednak złożyć swojej oferty. KZK Białystok użytkuje obecnie 39 autobusów z logo jamnika, w tym 33 Solarisy Urbino 12 i 6 Solarisów Urbino 18. Najnowsze autobusy zastąpią 15-letnie przegubowe MAN-y NG 312. To nie koniec zakupów autobusów w Białymstoku w tym roku. Trwa postępowanie przetargowe prowadzone przez drugą białostocką spółkę przewozową ? Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, które chce kupić 5 fabrycznie nowych całkowicie niskopodłogowych przegubowców. Pierwotnie termin otwarcia ofert został zaplanowany na dzień 11 maja 2015 roku. Jednak ze względu na pokaźną liczbę pytań (aż 69) i wniosków o zmianę zapisów specyfikacji przetargowej, spółka zdecydowała się przedłużyć termin składania ofert o 9 dni. Kontrowersje wzbudził zwłaszcza zapis mówiący o tym, iż maksymalną liczbę punktów za ocenę techniczną uzyska ten producent, który oferuje konstrukcję kratownicy zabezpieczoną metodą kataforezy zanurzeniowej, a zastosowanie innej technologii zostanie ocenione na 0 punktów, co zdaniem niektórych, zawęża krąg producentów autobusów mogących złożyć swoje oferty. Zapisu tego nie zmieniono. O tym, kto wyprodukuje autobusy dla KPK Białystok, przekonamy się 20 maja 2015 roku.