Polkowice szykują elektryczną rewolucję
14 kwietnia br. Przedsiębiorstwo Gospodarki Mieszkaniowej iKomunikacji Miejskiej w Polkowicach uruchomiło specjalną procedurę ?rozeznaniacenowego? w celu oszacowania wartościzamówienia na dostawę niskopodłogowych fabrycznie nowych autobusów komunikacjimiejskiej z napędem elektrycznym. Firma chce poznać ceny elektrobusów przy zamówieniujednego, dwóch lub sześciu egzemplarzy. Tozapytane jest pokłosiem klasycznej ?klęski urodzaju?, jaka nastąpiła po wprowadzeniuz dniem 4 grudnia 2014 r. darmowej komunikacją miejską na terenie całej GminyPolkowice. Wprowadzenie tej decyzji w życie spowodowało duży problem znadmiarem pasażerów na wszystkich liniach, a na trasach obsługujących SpecjalnąStrefę Ekonomiczną autobusy w szczycie jeżdżą przepełnione i nie są wstaniezabierać wszystkich pasażerów z przystanków. W efekcie wyraźnie spadła liczba samochodówosobowych w mieście, jednak aktualna sytuacja mocno utrudnia pracę polkowickiejkomunikacji miejskiej. Dlatego firma chcepowiększyć swój tabor przy jednoczesnym zachowaniu niskiej emisji spalin, coudało się osiągnąć ograniczając indywidulaną motoryzację. To oznacza inwestycjew ekologiczny tabor. W związku z powyższym Rada Gminy podjęła decyzję owyasygnowaniu środków finansowych na zakup dodatkowych autobusów dla PGMiKM.Warunek jest jeden ? mają to być autobusy z napędem stuprocentowo elektrycznym. PGMiKM, które do tej pory nie testowało elektrobusów,postawiło rozeznać najpierw rynek, oszacować wartość zamówienia i tym samymprzygotować spółkę do pierwszego w jej historii przetargu na elektryczne pojazdy.Brawo za spokojne i systematyczne podejście!
Tylko pojazdy standardowe
Podmioty zainteresowane dostawami elektrobusów dla Polkowic mogądo 30 kwietnia przesłać swoje kalkulacje kosztów, w których znajdują sięwarunki, wymagania, parametry techniczne oraz wyposażenie jakie muszą spełniaći posiadać oferowane autobusy oraz podstawowy zakres autoryzacji na wykonanienapraw autobusów (kontakt przez [email protected]/ 76 746 90 39). PGMiKM interesuje się (zewzględu na istniejącą infrastrukturę drogową) wyłącznie pojazdami klasy MAXI ? odługości od 11 do 12,5 m, szerokość od 2,5 m do 2,55 m i wysokość do 3,2 m. Zakładanapojemność pasażerska to 85+1, w tym minimum 20+1 miejsc siedzących. Pojazd matakże mieć wyznaczone miejsce do przewozu wózka inwalidzkiego lub dziecięcego.Zakładany układ drzwi to 1-2-0, 1-2-2 lub 2-2-2. W zakresie układu napędowego Polkowicewymagają:
– moc silnika trakcyjnego:120 kW
– minimalny moment obrotowy: 900 Nm
– zużycie energii na 1 kilometr: maksymalnie 1,2 kW
– baterie: minimalna pojemność 170 kWh
Tak wyposażony autobus ma rozwijać prędkość maksymalną do 80km/h, a jego zasięg na jednym naładowaniu to przynajmniej 160 km (przy zachowanym staniebaterii 20%). W zakresie ładowania pojazdów, przedsiębiorstwo chce klasycznegosystemu Plug In z standardowej sieci o natężeniu maksymalnie 63A, gdzie czaspełnego ładowania to 6,5 godziny. Ładowarka ma być zabudowana na autobusie. Konkretnewymagania w zakresie zasięgu wynikają z charakterystyki linii przewozowych w Polkowicach.Podczas porannego szczytu pojazd pokonuje ok. 180 kilometrów, a następniewystępuje ponad półtorej godzina przerwa i znów kurs na dystansie około stodwadzieścia kilometrów. Najkrótszy odcinek pomiędzy przystankami w mieście totrzysta metrów, natomiast najdłuższy występuje na terenie gminy i ma długośćprawie cztery kilometry. Najwyższe wzniesienie do pokonania dla elektrobus tozaledwie 80 m, przy czym podjazd ma długość około sześćset metrów. To oznacza,że najbardziej obciążone linie będą odbywać na trasach bez jakichkolwiekwzniesień. Dalsze wymagania dotyczącekompletacji i wyposażenia ? TUTAJ
Darmowa komunikacja
I tytułem uzupełnienia przypominamy, że od 4 grudnia wszyscypasażerowie komunikacji miejskiej w Polkowicach jeżdżą autobusami PGMiKM zadarmo. I nie jest to jednodniowa, powyborcza akcja tylko efekt uchwały RadyMiejskiej, podjętej 11 listopada. Darmowa komunikacja obejmuje zarównomieszkańców gminy, jak również przyjezdnych i turystów. ?Biletowa abolicja?dotyczy zarówno linii miejskich, jak i linii komunikujących miasto z sołectwamigminy Polkowice. ? ?Jestem przekonany, że wielu mieszkańców zachęci to dopozostawienia samochodów pod domami i korzystania z bardzo wygodnej komunikacjimiejskiej. Gorąco do tego zachęcam? ? apeluje Wiesław Wabik, burmistrzPolkowic. Komunikacja miejska w Polkowicach kursuje w godzinach 5.30-23.Transport publiczny działa w tym mieścieod 2008 roku. Początkowo funkcjonował wyłącznie na terenie miasta. Na przełomie2011/2012 roku powstały linie łączące miasto z terenami wiejskimi. TaborPrzedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej i Komunikacji Miejskiej liczy obecnie5 autobusów: – 2 szt. Kapena Thesi City; – 1 szt. Solaris Urbino 8,9 LE oraz 2szt. Mercedes-Benz Sprinter 519 z niskowejściową zabudową firmy Auto-CUBY.??Docieramy praktycznie do każdej wioski. Mogę powiedzieć, że póki co spełniamyoczekiwania mieszkańców w zakresie transportu gminnego w stu procentach.Oczywiście, jeśli potrzeby będą rosnąć, to będziemy robić wszystko, by imsprostać? ? kończy Zdzisław Mycan, dyrektor PGMiKM. Zaawansowane przygotowaniapod zakup elektrycznych autobusów wskazuje na to, że rok 2016 może być kolejnym,przełomowym okresem w historii polkowickiej komunikacji. Poniżej mapa aktualnych połączeń.