Rynek używanych autobusów – 01-03.2015
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W ciągu I kwartału 2015 r. zarejestrowane zostały 874 autobusy,czyli o 4 szt. mniej niż rok temu (-0,5%). Zdecydowaną większość stanowiłykonstrukcje o DMC powyżej 3,5 t. Osiągnięte wyniki potwierdzają dobrą istabilną kondycję rynku używanych autobusów. I to na przestrzeni kilkuostatnich lat! Dla porównania ? w marcu2011 r. sprowadzono 327 szt. pojazdów do przewozu osób, w 2012 r. ? 293 szt., w2013 r. ? 288 szt., a w 2014 r. ? 336 szt. To pokazuje, że poziom w tymsektorze zachowuje zaskakującą równowagę i cały czas rośnie. Na marcowy wynik (353) zgodnie zapracowałytrzy główne segmenty: autobusy turystyczne (118), międzymiastowe (108), i MINI(68). Najsłabszym segmentem na rynkusprowadzanych pojazdów w ostatnim miesiącu pozostały autobusy miejskie(40). Dane za ostatni miesiąc utrzymująwysoką popularność rynku sprowadzanych używanych autobusów,. Jego wolumen jestponad dwukrotnie większy niż pojazdów fabrycznie nowych. Największadysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych.Pierwszych od początku roku zarejestrowano blisko 24-razy więcej niż nowych. Atych drugich ponad 3 razy więcej. W segmencie MINI różnica ta jest znaczącomniejsza i wynosi tylko 1,23raza na korzyść konstrukcji używanych. Z kolei wkategorii autobusów miejskich początek roku przyniósł zwycięstwo konstrukcjomfabrycznie nowym (138 szt. nowych do 88 szt. używanych). Takie porównanie dajeteż jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznienowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, żenasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalnąpolityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To dajepotencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2014 r. zakupiono1477 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnililiczbą 3 686 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku doPolski.
Na czele Euro 3
Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominująpojazdy kilkuletnie, głównie produkowane w latach 2005-2009 z normą Euro IV(32%). Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki 1996-1999 znormą Euro II (23%), a trzecią ? roczniki z lat 2000-2004 (34% udziału), czyliz emisją spalin na poziomie Euro III. Najstarszy zaimportowany w bieżącym rokupojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1975 r. i jest to dwupokładowy ?oldtimer? BristolVRT, który zapewne teraz będzie służył do specjalnych przejazdów czy akcjireklamowych. Z kolei w grupie najmłodszych roczników cały czas możemy spotkaćautobusy białoruskiego producenta MAZ, które zostały wyprodukowane w 2014 r. i spełniają jeszczenormę Euro V. Są one importowane jako ?prawie? nowe egzemplarze przezprywatnych, śląskich przewoźników i wykorzystywane do obsługi miejskich linii wsieci KZK GOP czy Tarnowskie Góry. W tym roku do tej grupy dołączyły takżeautokary marki Scania-Irizar, używane przez estońskiego przewoźnika na liniiWarszaw-Kraków. W rezultacie w ciągu trzech pierwszych miesięcy 2015 r.zarejestrowano 8 ?nowych-używanych? autobusów, natomiast w całym 2014 r. ? aż86 szt.
Segment po segmencie
Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polscewedług poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:
– autobusy międzymiastowe ? 261 szt. To strategicznakategoria na wtórnym rynku, która cały czas wykazuje stabilny poziom. W I kwartale 2015 r. zarejestrowano tutaj o 11pojazdów więcej niż przed rokiem(+4,4%).
– autobusy turystyczne ? kolejny ważny segment dla autobusówużywanych, gdzie rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. W I kwartalezaimportowano 272 autokary, czyli o 14 szt. (-4,9%) mniej niż przed rokiem;
– autobusy MINI ? gdyby zsumować pojazdy nowe i używane ztej kategorii okazałoby się, że jest to najliczniejszy segment na autobusowymrynku. Od początku roku sprowadzono 204 takie używane pojazdy, czyli o 12 szt.(-5,6%) mniej niż przed rokiem;
– autobusy miejskie ? sprzedaż w segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnychprzewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnieodnawiają swój tabor. Łącznie w tym roku ta kategoria osiągnęła poziom 88 szt.(-9 szt. / -9,3%).
Lista rankingowa marek
Wyniki z I kwartału 2015 r. potwierdzają, że markaMercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynkuautobusów używanych. W pierwszych trzech miesiącach br. zarejestrowano łącznie252 szt. używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta (28,8% udział wrynku), co oznacza spadek liczby rejestracji o 24 szt. w porównaniu do 2014 r.Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI ? 109 szt., gdzie marka ma 53,4% udziału. Toefekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario,dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera.Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI ? Iveco i Volkswagen są całyczas z tyłu, zajmując odpowiednio 19,6% i 13,2% w tej części rynku, ale nie jest to już tak ogromna przewaga jak jeszczew zeszłym roku. Mercedes-Benz jest liderem poza miejskim we wszystkichpozostałych kategoriach funkcjonalnych: – wśród autobusów turystycznych (50) znajpopularniejszymi modelami typu Tourismo czy Tourino; – w segmenciemiędzymiastowym (65), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą sięegzemplarze O407, O408, Conecto czy Integro. W kategorii miejskiej zajmujedrugie miejsce (19) po autobusach MAN.Tutaj przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają pojazdy O405N czy nowsze Citaro.
Na drugiej pozycji wśród używanych autobusów (awans o jednomiejscu w porównaniu z lutym) uplasował się kolejny niemiecki producent ?Setra, który od początku roku odnotował liczbę rejestracji na poziomie 108szt., czyli o 5 szt. mniej niż rok wcześniej (-4,4%). To obok Mercedes-Benzdruga marka koncernu Daimler Buses, którego łączny udział na polskim rynkusprowadzanych autobusów wynosi 41,2%. Legendarny producent autokarów z Ulmzajmuje drugie miejsce w kategorii pojazdów turystycznych (ze strata 1 szt. doMercedes-Benz) oraz drugie w strategicznej kategorii pojazdów międzymiastowych(47). Najczęściej sprowadzane autobusy z logo Setra to turystyczne egzemplarzeS 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.