Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Światowa premiera MAN Lion`s Intercity

infobus
28.03.2015 09:29

 W Ankarze zadebiutował pierwszy niskobudżetowy autobus międzymiastowy marki MAN ?Lion`s Intercity, który produkowany będzie tylko w tureckim zakładzie koncernu. Klienci mogą zamówić wersję dwuosiową o długości 12,280 m albo 13,050 m. W obu przypadkach maksymalna dopuszczalna masa to 19500 kg. Wariant Low Entry jak na razie nie jest dostępny, co wydaje się dość dziwne w sytuacji, kiedy głównym rywalem ?lwa?ma być Iveco Crossway. Pojazd produkowany w fabryce w Vysokim Mycie zajmuje aktualnie dominującą pozycję na europejskim rynku pojazdów międzymiastowych, a swój sukces zawdzięcza w znacznej mierze właśnie niskowejściowej wersji. Ocenia się , że rocznie powstaje w czeskiej fabryce ok. 3000 szt. tego typu pojazdów, które trafiają głównie na rynek włoski, francuski i niemiecki. Teraz ma to się zmienić i to właśnie Intercity ma odebrać mu pozycję lidera. Producent planuje, że w przeciągu najbliższego roku wytworzyć ok. 500 szt. modelu.

W rynkowej walce na korzyść ?lwa?ma przemawiać niska cena, kadłub zabezpieczony poprzez kataforezę oraz niezwodny i ekonomiczny zespół napędowy. Zaczynając od ceny to żaden przedstawiciel MAN nie zdradził nam, ile dokładnie ma ona wynosić. Podobno jest mocno konkurencyjna zarówno wobec Crossway-a, jak i InterUrbino czy Setra S 415 UL Bussines. To przede wszystkim efekt ulokowania produkcji Lion`s Intercity w Turcji. Na podobny ruch zdecydował się wcześniej Mercedes-Benz (Intouro), a w zeszłym roku również Setra (seria UL bussines). Zakład w Ankarze nie tylko charakteryzuje się wysoką efektywnością i niskimi kosztami pracy, ale także wysoką jakości produkcji. Fabryka dysponuje jedną z największych w Europie instalacji do KTL (o długości 15 m), a także mocno rozbudowanym centrum rozwojowym. Tutaj też powstają wszystkie autokary klasy Premium zarówno marki MAN, jak i Neoplan. Sercem układu napędowego Intercity jest masowo produkowana, kompaktowa jednostka MAN D0836 LOH o pojemności 6,9 l i mocy 290 KM, która charakteryzuje się stosunkowo niskim zużyciem paliwa. W zakresie przeniesienia napędu współpracuje ona albo z standardowo oferowaną manualną skrzynią ZF 6S 1901 z intarderem, albo 4-biegową, automatyczną skrzynią Voith DIWA z Sensotop (lub 6-biegowym automatem ZF EcoLife z Topodyn). Jak podaje MAN ?4-biegowa skrzynia sprawdza się przede wszystkim w ruchu miejskim, natomiast 6-biegowy automat ?w ruchu międzymiastowym przy wyższych prędkościach.

Warto zauważyć, że Intercity wykorzystuje także kilka rozwiązań skutecznie obniżających zużycie paliwa. To m.in. funkcja automatycznego wyłączania silnika przy dłuższym postoju oraz dwustopniowa sprężarka, która automatycznie przełącza się w tryb pracy na biegu jałowym. Do tego dochodzi aerodynamiczny kształt pojazdu, o łukowatej, lekko pochylonej panoramicznej przedniej szybie, co zapewnia mniejszą wrażliwość na boczne podmuchy wiatru. Strumienie powietrza optymalnie są pokierowane do samej krawędzi ściany tylnej. W efekcie współczynnik oporu powietrza (CW) w MAN Lion`s Intercity wynosi 0,4, co niewątpliwie ma korzystny wpływ na zużycie paliwa ?zwłaszcza w ruchu międzymiastowym przy wyższych prędkościach . Ponadto Intercity, aby uniknąć wysokich kosztów napraw, oferuje dobrą dostępność serwisową. Kompaktowa budowa D08, liczne klapy serwisowe zapewniają szeroki dostęp do wszystkich elementów układu napędowego. Kolejny plus to dzielony na trzy części przedni zderzak, co oznacza, że ??w razie wypadku nie musimy wymieniać całej przedniej części. W efekcie otrzymujemy ekonomiczny pojazd, który ma stać się ?wołem roboczym?na podmiejskich i regionalnych trasach w Europie, w tym także w Polsce. Warto podkreślić, że Lion`s Intercity ma być uzupełnieniem oferty koncernu w zakresie autobusów międzymiastowych i nie zastępuje żadnego modelu. Zarówno seria MAN Lion`s Regio, jak i Neoplan Jetliner będą nadal produkowane (zresztą w tej samej fabryce w Ankarze).

Aktualnie seria MAN Lion`s Intercity obejmuje dwa modele: jeden 12-metrowy o pojemności 55 miejsc siedzących + 29 miejsc stojących oraz drugi, 13-metrowy (Lion`s Intercity C) o pojemności 59 miejsc siedzących + 25 miejsc strojących. Standardowo MAN stosuje w nich fotele Kiel Lite, które w Intercity montowana są w maksymalnie układzie 15/14 (lewo / prawo), a w Intercity C – 16/15. Znaczne różnice w zakresie liczby foteli może spowodować ruchomy podest znajdujący się naprzeciw II drzwi ?po wysunięciu może on pełnić funkcję miejsca postojowego dla wózków inwalidzkich, jak i dodatkowego miejsca dla osób stojących. Kolejna różnica to wyposażanie wnętrza ?możemy wybrać albo wersję bardzo ekonomiczną, przystosowaną przede wszystkim do przewozów szkolnych, albo, poprzez liczne opcje, zdecydowanie lepiej wyposażoną, która spokojnie może posłużyć do obsługi nawet dalszych połączeń. Ekonomiczny wariant wyposażenia charakteryzuje się uchylnym oknami i pojedynczymi szybami. Klimatyzacja (osobna dla przestrzeni kierowcy i części pasażerskiej) oraz podwójne szyby otrzymamy w opcji, za dodatkową opłatą. Łatwy dostęp do autobusu zapewniają drzwi sterowane pneumatycznie, otwierające się na zewnątrz, w układzie 1-2-0. Możliwy jest także układ 1-1-0. Przednimi drzwiami można sterować albo z pulpitu kierowcy, albo za pomocą specjalnego pilota, co może okazać się bardzo użyteczne przy transporcie dzieci. Pod tym kątem zaprojektowano również trzystopniowe wejście do środka pojazdu ?zdaniem producenta jest one wyjątkowo bezpieczne i dostosowane do przewozów szkolnych. Co do bagażników podpodłogowych to Lion`s Intercity oferuje powierzchnię 5,2 m3, a Lion`s Intercity C ?6,4 m3. Dostęp do nich jest dostępny poprzez wysoko podnoszone klapy – trzy z lewej i dwie po prawej. W autobusie MAN można zastosować także windę dla osób niepełnosprawnych, która umożliwi wprowadzenie na pokład maksymalnie dwóch wózków inwalidzkich.I stylistyka.

Przednia ściana z charakterystycznymi światłami Lion`s City nie pozostawia wątpliwości ?to jest członek autobusowej rodziny MAN-a. Do tego dochodzi znajdujący się bezpośrednio pod szybą srebrny profil ?taki sam dla Lion`s Coach, Lion`s Regio i Lion`s City. Od tego roku jest to wspólny znak rozpoznawczy autobusów niemieckiego producenta. Znajdująca się poniżej czarna atrapa chłodnicy posiada centralnie wypośrodkowane logo MAN, które kryje za sobą radar zaawansowanego system nagłego hamowania EBA. Od maja 2015 r. znajdzie się on na standardowym wyposażeniu wszystkich autokarów MAN i Neoplan, a od 2016 r. zagości także w rodzinie Lion`s Intercity. Nowy system jest zintegrowany z tempomatem odległości ACC oraz asystentem pasa ruchu LGS. W zakresie bezpieczeństwa MAN poszedł zdecydowanie krok dalej niż konkurencja. MAN Lion`s Intercity to jedyny model w tym segmencie spełniający już normę w zakresie sztywności konstrukcji ECE R66.02, która wejdzie w życie w 2017 r. Nowo zaprojektowany ze stali o wysokiej wytrzymałości szkielet zawiera wiele pierścieni, które gwarantują stabilność i jednocześnie absorbują energię powstającą w przypadku przewrócenia się pojazdu. Kolejne ważne punkty na liście bezpieczeństwa biernego to: – 2-punktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc;- poręcze i uchwyty na fotelach;- izolacja przeciwpożarowa między komorą silnika a przestrzenią pasażerską;- system sygnalizacji pożaru w komorze silnika;- system gaśniczy w komorze silnika oraz włazy dachowe jako wyjścia awaryjne.

Natomiast aktywne bezpieczeństwo zapewniają standardowo montowane systemy takie jak: elektroniczny system hamulcowy EBS z ABS i ASR, asystent hamowania BA oraz elektroniczny program stabilizacji ESP. Dodatkowo w opcji mamy system kontroli ciśnienia w oponach TPM oraz sygnał ostrzegawczy przy załączony biegu wstecznym. Warto dodać, że stanowisko kierowcy zostało ergonomicznie zaprojektowane i oferuje całkiem sporo schowków. W zakresie multimediów to w opcji możemy domówić system Multi Media Coach (MMC) z nawigacją. Ponadto MAN oferuje ?dozbrojenie?Lion`s Intercity m.in. w wielofunkcyjną kierownicę, podgrzewane lusterka zewnętrzne, elektrycznie sterowane żaluzji kierowcy, pilot zdalnego sterowania dla pierwszych drzwi, przednią lodówkę o pojemności 41 litrów, miejsce pod bileterkę, fotel pilota, światła przeciwmgielne oraz monitoring drugich drzwi. Z kolei dzienne reflektory dostępne są w standardzie. Po pokazie dla dziennikarzy, teraz demonstracyjne egzemplarze MAN Lion`s Intercity ruszą w Europę. Aktualnie flota 5 egzemplarzy testowana jest w Niemczech i we Francji. To mają być główne rynki zbytu dla nowego modelu. A kiedy pojawią się w Polsce? Dokładnie nie wiadomo. Nasz rynek bardziej nastawiony jest na pojazdy 9-10. metrowe i niekoniecznie MAN Lion`s Intercity musi od razu odnieść na nim sukces. Na pewno jednak warto go oddać na testy do takich firm jak Arriva czy Mobilis, które w najbliższej perspektywie będą potrzebować tego typu międzymiastowych pojazdów.