Inowrocław wyda 21 mln zł na 12 autobusów
Inowrocław posumował swoją aktywność w zakresie elektromobilności. Wyszło, że wyda prawie 21 mln zł na zakup 12 niskoemisyjnych autobusów. Zdecydowana większość będzie pochodzić z funduszy unijnych. Nowa e-flota wyjedzie na inowrocławskie ulice na przełomie sierpnia i września.Jak poinformowała rzeczniczka prezydenta Inowrocławia Monika Chrząszcz, ratusz podpisał już umowę na zakup dziesięciu autobusów z napędem hybrydowym oraz dwóch z napędem elektrycznym. Koszt jednego pojazdu hybrydowego to 1,6 mln zł, a elektrycznego ?2,3 mln. Nowe pojazdy będą miały m.in. klimatyzację, Wi-Fi, rozkładane platformy najazdowe przeznaczone dla wózków inwalidzkich, system ułatwiający wsiadanie, system zapowiedzi głosowej przystanków oraz porty USB umożliwiające np. ładowanie telefonów oraz innych urządzeń mobilnych podczas jazdy. Decydując się na inwestycję, inowrocławski ratusz brał również pod uwagę aspekt ekologiczny. -?Jako miasto uzdrowiskowe zwracamy szczególną uwagę na środowisko.
Zakup tych autobusów to kolejny, bardzo duży krok w kierunku jego poprawy. Jesteśmy pierwszym miastem uzdrowiskowym w Polsce, które na tak dużą skalę wymienia transport publiczny na ekologiczny, sprzyjający mieszkańcom i bardzo komfortowy??powiedział prezydent Inowrocławia Ryszard Brejza. Prezydent zaznaczył, autobusy hybrydowe ?Volvo 7900 H, które na przełomie sierpnia i września wyjadą na ulice Inowrocławia, mają spalanie paliwa niższe o 39 proc. w porównaniu z analogicznymi autobusami z napędem diesla, a emisję spalin niższą o 40-50 proc. Charakteryzują się także cichą eksploatacją bez produkcji spalin na przystankach. Modele te wyposażone są w silnik elektryczny, akumulatory i mały silnik diesla, spełniający nowe europejskie normy Euro 6 dotyczące emisji. Akumulatory są ładowne energią generowaną podczas hamowania pojazdu, silnik elektryczny jest wykorzystywany głównie do przyśpieszenia od zera do 15-20 km/h. Autobusy te zyskały uznanie nie tylko w Polsce, ale w ponad 20 krajach na świecie. Co ważne, ich produkcja odbywa się w fabryce Volvo we Wrocławiu.
Z kolei dwa pojazdy elektryczne ?Soalris Urbino 12 electric, których eksploatacja rozpocznie się w tym samym czasie, posiadają w pełni elektryczny napęd o mocy 160 kW. Baterie o pojemności 201 kWh ładowane będą przy pomocy zewnętrznej ładowarki o mocy 20 kW podłączanej przy pomocy złącza plug-in. Autobusy przygotowane będą także do późniejszej instalacji pantografu, czyli dachowego systemu ładowania. Zakup nowego taboru w 85 proc. zostanie sfinansowany ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.