Budapeszt odbiera 11 przegubowych hybryd Volvo
Budapesztańską sieć transportu miejskiego BKK (Budapesti Közlekedési Központ) wzmocniło 11 szt. pierwszych, przegubowych autobusów hybrydowych Volvo 7900 AH, które zostały wyprodukowane we Wrocławiu. Równolegle w stolicy Węgier zaczęły jeździć kolejne pojazdy marek Van Hool oraz Ikarus. Najważniejszym jednak wydarzeniem ?i to w skali całej Europy ?jest oczywiście realizacja przez Volvo hybrydowego kontaktu dla prywatnej firmy T&J, która wygrała przetarg na 8-letnią obsługę pakietu linii w sieci BKK. Pierwsze egzemplarze Volvo Hybrid pojawiły się nad Dunajem w połowie stycznia br., a kolejne sztuki odebrano na początku lutego. Łącznie będzie ich 28, a ostatnie dostawy zakończą się w marcu br. Wówczas będzie to jedna z największych hybrydowych flot w Europie. Te wyjątkowe pojazdy o długości 18 m po raz pierwszy zaprezentowano jesienią 2013 r. na targach w Kortrijk. Do tej pory wyprodukowano ich ok. 40 szt. ?wszystkie we wrocławskiej fabryce szwedzkiego producenta. Hybrydowy autobus przegubowy Volvo 7900 może zabrać na swój pokład 154 pasażerów.
??Wiele miast europejskich zgłasza zapotrzebowanie na autobusy, które łączą w sobie dużą pojemność pasażerów z niskim zużyciem paliwa i małym wpływem na środowisko. Oferując hybrydowy autobus przegubowy Volvo 7900, spełniamy oczekiwania naszych klientów dzięki rozwiązaniu, które zaspokoi również potrzebę bezpieczeństwa operacyjnego i niezawodności ?wyjaśnia Johnny Lidman, Product Manager Europe w Volvo Buses.
Model Volvo 7900 AH napędzany jest 5-litrowym silnikiem diesla Volvo D5 o mocy 240 KM, spełniającym normę Euro 6. Podobnie jak wersja solowa, także i hybrydowy przegub Volvo posiada równoległy układ napędowy Volvo I-SAM o mocy max, 150 kW, w którym silnik diesla i silnik elektryczny mogą pracować równocześnie lub niezależnie. Na przystankach autobusowych pojazd pracuje na zasilaniu elektrycznym, cicho i przy zerowej emisji spalin. Energia powstała podczas hamowania akumuluje się w baterii, a następnie zostaje wykorzystana do generowania prądu dla silnika elektrycznego. Taka technologia ?zdaniem producenta – zmniejsza zużycie paliwa i emisję spalin wpływające szkodliwie na środowisko do 30% w porównaniu do podobnego modelu z silnikiem diesla. Autobus posiada również nowo zaprojektowany, wydajny system ogrzewania i wentylacji. Dzięki umiejscowieniu akumulatorów blisko osi centralnej, waga 18-metrowego autobusu jest równomiernie rozmieszczona, co umożliwia zwiększenie liczby pasażerów. Najczęściej budapesztańskie hybrydy można spotkać na liniach 5 i 9 w centrum miasta.Hybrydowe przeguby z Polski to nie jedyne wzmocnienie sieci BKK w ostatnim czasie. Z początkiem lutego stołeczny przewoźnik BKV wypuścił na linie swoje kolejne nabytki: 12 szt. używanych pojazdów Van Hool A300 CNG oraz 9 szt. Ikarus 127 o długość 12 m, zmontowanych w systemie PKD przez zaplecze techniczne BKV. To powrót marki Ikarus na ulice Budapesztu po 10 latach nieobecności. BKK ma cel, aby do roku 2018 wycofać wszystkie autobusy wyskopodłogowe z sieci. Zarząd zamierza to osiągnąć z jednej strony oddając prywatnym firmom poszczególne linie (dzięki temu w ostatnim czasie pozyskano m.in. 159 szt. autobusów Mercedes-Benz Citaro VT Transman, 28 szt. najnowszych Volvo 7900 AH T&J oraz 53 szt. Volvo 7900A, które jeszcze w wersji Euro 5 odebrała firma Volanbusz do obsługi tras podmiejskich), zaś z drugiej wspierając samorządową spółkę BKV, które sukcesywnie kupuje niskopodłogowe pojazdy używane. Aktualnie przewoźnik ogłosił przetarg na zakup 30 szt. autobusów 12-etrowych z opcją domówienia kolejnych 30 szt.