Brno i pierwsze autobusy Iveco Urbanway 12M CNG
Czeska spółka Dopravnípodnik města Brna kontynuuje autobusowe zakupy również w tym roku. Po zeszłorocznych dostawie 35 szt. Urbino 18, teraz przyszedł czas na realizację gazowego kontraktu na zakup 88 autobusów CNG. Łącznie po jego zakończeniu DPMB będzie posiadał 100 gazowców, w tym 38 szt. typu SOR NBG 12 (z układem drzwi 2-2-2-2) i 62 szt. Urbanway 12M CNG ( z układem drzwi 2-2-2). Akutanie do zajezdni Slatina, gdzie znajduje się nowo wybudowana stacja CNG dotarło 12 pierwszych pojazdów z logo Iveco. To zupełnie nowy model niskopodłogowego autobusu, który został wprowadzony na europejski rynek w zeszłym roku. Nowe pojazdy będą przewozić brneńskich pasażerów od początku lutego. Urbanway 12M CNG ma długość 12 metrów i w ofercie Iveco zastąpił model Citelis, które również można spotkać w taborze DPMB. W porównaniu do poprzedniej serii, Urbanway oferuje nową stylistykę (zwłaszcza przedniej i tylnej ściany), zaawansowany układ rozplanowania wnętrza pojazdu oraz system informacji pasażerskiej z tablicami w technologii LED (dostarczonymi przez Bustec). Siedzenia pasażerów typu Ster MX nie są tapicerowane, co zdaniem przewoźnika odpowiada globalnym trendom i zapewnia lepszą higienę i konserwację. -?Nowe autobusy gazowe wyposażone są także w nowe kasowniki biletów firmy Mikroelektronika, które są już przystosowane także do obsługi płatności kartami zbliżeniowymi?- wyjaśnił prezes DPMB, MilošHavránek. W układzie napędowym Iveco Urbanway 12M CNG zastosowano gazowe silniki Iveco Cursor Euro 6 o pojemności 7,8 l, które współpracują z automatycznymi skrzyniami biegów ZF EcoLife. Cztery butle CNG zamontowany zostały wzdłużnie na dachu i zapewniają one zasięg do 500 km na jednym tankowaniu. ??Po dostawie dwunastu autobusów Urbanway, teraz spodziewamy się przyjazdu 12 szt. marki SOR, również zasilanych sprężonym gazem ziemnym. Generalnie pod koniec czerwca br. zakończymy cały najnowszy kontrakt na 88 autobusów CNG, co będzie oznaczać równo sto autobusów gazowych w taborze Dopravnípodnik města Brna’ – powiedział MilošHavránek. Przypomnijmy, że od sierpnia 2014 r., DPMB eksploatuje już dwanaście gazowych autobusów – 6 szt. SOR NBG 12 oraz 6 szt. Citelis CNG. Na podstawie ich wyników w zakresie zużycia paliwa DPMB poinformowało, że uzyskano znaczne oszczędności w zakresie zużycia paliwa w porównaniu z pojazdami z silnikami diesla i to na poziomie 3,70 CZK za 1 kilometr. Kolejny ważny plus to fakt, że po zakończeniu najnowszych zakupów 89% pojazdów firmy będzie miało niski przebieg podłogi. Zakup nowej floty to jeden filarów gazyfikacji miejskiej komunikacji w Brnie, drugim jest oczywiście stacja zasilania, którą czeski przewoźnik oficjalnie otworzył 12 września 2014 r. ??Brno uruchomiło program związany z ochroną środowiska. Jego motto brzmi ?Oddychać!?. W ramach projektu sadzimy drzewa, dążymy do usprawnienia ruchu oraz inwestujemy w gazową komunikację miejską??powiedział podczas otwarcia stacji CNG burmistrz miasta Roman Onderka. ??To nie tylko najbardziej nowoczesna stacja tankowania gazu w Czechach, ale również w całej Europie.? Jeśli chodzi o parametry techniczne to może ona działać w sposób ciągły, tankując dziesięć pojazdów na godzinę, co przekłada się na 1 autobus na ok. pięć minut. Łączna pojemność zbiorników CNG wynosi 5600 litrów. Specjalnie na potrzeby nowego obiektu wybudowano nową podstację zasilania. Stacja ma też generator Diesla, który jest automatycznie załączany w przypadku braku prądu. ??Ta stacja to symbol zmian zarówno w zarządzie miasta, jak i w spółce transportu publicznego. Wszystkim, którzy przyczynili się do tego sukcesu chciałbym podziękować’ ?powiedział dyrektor DPMB Miloš Havránek. ??Otworzyliśmy się na nowe technologie, które dają nam, jak i miastu Brno nowe możliwości.?Główne cele gazowego projektu DPMB są trzy: – zmniejszyć negatywny wpływ eksploatacji autobusów na środowisko w Brnie aż do 766 kg pyłów rocznie, – zwiększyć udział autobusów niskopodłogowych z 40% do 70%;oraz zmniejszyć koszty funkcjonowania transportu publicznego. Gazowy projekt DPMB została dofinansowany z Programu Operacyjnego Ochrony Środowiska. Ze środków własnych spółka zakupiła: 12 autobusów Citelis 12 CNG o wartości 71 400 000 mln CZK netto i wybudowała stację paliw w zajezdni Slatina za około 50 mln CZK. Natomiast w ramach unijnej dotacji zakupiono 88 autobusów Urbanway 12 CNG za kwotę 554 400 000 CZK netto.