NIK o systemie krwiodawstwa i krwiobusach
infobus
21.01.2015 22:27
NIK o systemie krwiodawstwa i krwiobusach
Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli ilość pozyskiwanej krwi i osocza zapewnia Polsce samowystarczalność. Jednak rosnące zapotrzebowanie na krew i jej składniki, przy utrzymującej się od 2010 roku na podobnym poziomie liczbie dawców, stwarza ryzyko niezabezpieczenia wystarczającej ilości krwi dla potrzeb leczenia pacjentów. NIK zwraca również uwagę, że w Polsce wciąż brakuje systemowego rozwiązania zagospodarowywania nadwyżek osocza. Polska, jako jeden z nielicznych dużych krajów europejskich, nie ma do tej pory własnej fabryki przetwarzającej osocze na produkty krwiopochodne i musi je kupować za granicą. Od 2010 r. liczba dawców w Polsce utrzymuje się na względnie stałym poziomie, a jednocześnie rośnie zapotrzebowanie na krew i jej składniki. W najbliższych latach istnieje więc ryzyko niezabezpieczenia wystarczającej ilości krwi dla potrzeb leczenia pacjentów, jeżeli nie zostaną podjęte skuteczne działania na rzecz utrzymania dotychczasowych oraz pozyskania nowych dawców i optymalizacji wykorzystania krwi. Dlatego tak ważne pod tym katem jest utrzymanie zakupów mobilnych ambulansów do poboru krwi, które do tej pory w liczbie 14 szt. zostało zakupionych w ramach centralnych zakupów przez Ministerstwo Zdrowia. Bazują one na autobusach turystycznych Mercedes-Benz, a ich specjalistyczną zabudowę wykonała firma Zeszuta z Radomia. Zostało one zakupione w ramach „Programu Zapewnienie samowystarczalności Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie krwi, jej składników i produktów krwiopochodnych.”Przeznaczono na nie najwięcej środków –45 321,4 tys. zł (75,2% budżetu Programu). W latach 2011-2013 zakupiono zgodnie z założeniami łącznie 19 autobusów na potrzeby poszczególnych RCKiK które przy ich wykorzystaniu prowadziły ekipowy (mobilny) pobór krwi. W 2014 r. zaplanowano na realizację tego zadania kwotę 10 000 tys. zł, z przeznaczeniem na zakup kolejnych czterech autobusów. I tak też się stało.
Zdaniem NIK – krew i jej składniki w Polsce najczęściej oddawane były w oddziałach stacjonarnych, a udział poboru w siedzibach Centrów Krwiodawstwa i podczas ekip był zbliżony. W latach 2010–2013 udział donacji pobieranych w punktach ulegał jednak systematycznemu zmniejszeniu, na co wpływ miała m.in. likwidacja części OT, jak i wyposażanie kolejnych Centrów w autobusy do poboru krwi. Według danych posiadanych przez Narodowe Centrum Krwiodawstwa, które monitorowało wykorzystanie zakupionych mobilnych punktów poboru krwi, w latach 2010–2013 systematycznie wzrastała zarówno liczba zorganizowanych ekip, liczba pobranych donacji krwi i jej składników podczas tych ekip udział donacji krwi i jej składników pobranych przy wykorzystaniu autobusów zakupionych w ramach Programu w donacjach ogółem pobranych w mobilnych punktach poboru krwi, jak również liczba nowych miejsc pobierania krwi z wykorzystaniem autobusów do poboru. Wynikało to głównie ze zwiększającej się z każdym rokiem liczby autobusów. NIK zwróciła uwagę, że pomimo wzrostu liczby ekip i pobranych w ich trakcie donacji, średnia liczba donacji pozyskanych podczas jednego poboru, zorganizowanego przy użyciu mobilnego punktu zakupionego w ramach Programu samowystarczalności ulegała zmniejszeniu (z 27 w 2010 r., do 26 w 2011 r., 22 w 2012 r. oraz 21 w 2013 r.), przy czym w latach 2012–2013 średnia liczba dawców zarejestrowanych do oddania krwi podczas jednego poboru w mobilnym punkcie utrzymywała się na zbliżonym poziomie i wynosiła ok. 27. Największą średnią liczbę donacji podczas jednej ekipy pobierano przy użyciu mobilnego punktu poboru krwi w RCKiK Kalisz, a najniższą w RCKiK Łódź. NCK nie prowadziło analiz efektywności poboru krwi i jej składników przy wykorzystaniu autobusów. Jak wyjaśniła Dyrektor NCK, trudno było rzetelnie ocenić kosztowo pobór krwi w mobilnych punktach, ponieważ w RCKiK nie ma jednolitego rachunku kosztów i występują znaczne rozbieżności pomiędzy poszczególnymi Centrami. W najbliższych latach planowane jest wprowadzenie jednolitego rachunku kosztów, który umożliwi przeprowadzenie takich analiz.
Więcej z Działu Kontrakty
Polski rynek nowych autobusów – 09.2017
24.10.2017
Wieliczka z unijną kasą na autobusy
18.10.2017
Pierwsze rejestracje autobusów 09.2017
05.10.2017
Marek Chodkiewicz za Jerzego Szmita
05.10.2017
PKM Gliwice z umową na unijne autobusy
03.10.2017
Gazowy sojusz: Autosan razem z PGNiG
02.10.2017
Aktualny stan programu ZeEUS [FILM]
25.09.2017
Kluczowy rok dla projektu e-Bus [FILM]
25.09.2017
Polski rynek nowych autobusów – 08.2017
22.09.2017
Gdynia: Mikrobus dla niepełnosprawnych
04.09.2017
Polski rynek nowych autobusów – 07.2017
02.09.2017
Więcej z Działu Prawo
Niemcy obniżają ceny prądu dla elektrobusów
03.08.2017
Ustawa o ptz: 5 fundamentalnych zasad MIB
31.05.2017
IGKM i PIGTSiS za projektem ustawy o ptz
24.05.2017
Ministerstwo o prawach pasażerów autobusów
04.11.2016
Kujawy: Kontrole gimbusów. 44 z 293!
06.10.2016
Bydgoska akcja GIMBUS trwa. 10 z 20 odpada
14.09.2016
MSK kosi w Wałbrzychu. 10 z 14-stu
05.09.2016
Czy autobusy mogą jeździć szybciej?
20.06.2016
Rządowa kontrola warszawskich autobusów
10.06.2016
Akcja GIMBUS i wzorcowa kontrola [FILM]
09.06.2016
GITD krytycznie o poprzedniej ekipie
08.06.2016
Upały? Wsiądź do gdańskiego autobusu [FILM]
30.05.2016
Szósta międzygminna linia w Bydgoszczy
30.05.2016
Ekspresowe tempo e-Rejestru Przewoźników
13.05.2016
Ustawa o ptz znowelizowana!
05.05.2016
Wpadł przemytniczy autokar
20.01.2016
ITD: Jeździmy wolniej dzięki wyższym karom
18.01.2016
Więcej z Działu Przewoźnicy
Elbląg: Zderzenie opla z autobusem
16.11.2017
Warszawa: Autobus wbił się w osobówki
16.11.2017
Kielce: Pijany wjechał w przystanek
16.11.2017
Sfera Platinium. Nowa marka Funclub'u
14.11.2017
Wrocław: Autobus wjechał w sklep
14.11.2017
Warszawa: Oplem w autobus
14.11.2017
KE: Niższa emisji CO2 i więcej e-aut
08.11.2017
Koszalin: Napadł na kierowcę autobusu
08.11.2017
Warszawa: Autobus zjechał na pobocze
06.11.2017
Więcej z Działu Producenci
Volkswagen: Nowa strona o e-Mobility
14.11.2017
Andrychów wizytuje fabrykę MMI
07.11.2017
MAN chce walczyć o elektryczny tron
03.11.2017
VDL wprowadza elektryczne MINI
02.11.2017
Busworld 2017: Otokar wjeżdża na Maltę
20.10.2017
Busworld 2017: VDL mistrzem rozmiarów
20.10.2017
Elektryczna przyszłość Ursusa
17.10.2017
Zdaniem CBA Autosan wygrałby z MAN-em
16.10.2017
Rosyjskie autobusy na COMTRANS 2017
10.10.2017
Więcej z Działu Infrastruktura
MIB: Polsko- ukraińskie rozmowy
15.11.2017
ITD: Nowe zadania inspektorów
08.11.2017
S5: Kolejny fragment otwarty
06.11.2017
MIB: Projekt nowej ustawy o ITD
02.11.2017
S19: Kolejny odcinek koło Rzeszowa
23.10.2017
S3: Obwodnica Gorzowa dostępna
09.10.2017
Sejm: Nowela wprowadzi CEPIK 2.0
15.09.2017
UE: Nowe badania emisji spalin
04.09.2017
S19: Z nowym odcinkiem
04.09.2017
viaTOLL: KGHM ZANAM wesprze Kapsch
04.09.2017