Ostanie przygotowania na przyjazd gazowych Solbusów
Na początku stycznia br. Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie przeprowadziły wewnętrzny test mobilnej stacji zasilania LNG, połączony z pokazem tankowania dla pracowników MZA. Teraz spółka jest już w pełni gotowa na odbiór 35. gazowych Solbusów, które zaczną przyjeżdżać do stolicy już w przyszłym tygodniu. Ostatnie egzemplarze z tej dostawy zameldują się w taborze przewoźnika w pierwszych dwóch tygodniach lutego br. Pierwsi warszawscy pasażerowie wyruszą w rejs najnowszymi nabytkami MZA na początku lutego. Wszystkie gazowce będą stacjonować w zajezdni przy ul. Ostrobramskiej i tutaj także będzie znajdować się mobilny punkt tankowania firmy Gazprom Germania. ??Mobilna stacja LNG nie będzie obsługiwana przez kierowców, ale wyspecjalizowanego pracownika. W lipcu br. zostanie ona zastąpiona przez stacjonarny obiekt??podkreśla Adam Sawicki, rzecznik MZA.
Aktualnie proces tankowania jednego autobusu przegubowego trwa ok. trzech minut. Jeden Solbus Solcity 18 LNG może pomieścić 491 l skroplonego gazu ziemnego, który temperatura wynosi-161 st. C. Zdaniem producenta gazowe pojazdy mają być aż 40 proc. tańsze w eksploatacji niż klasyczne autobusy z silnikami diesla i dodatkowo dwa razy cichsze.
Budowa stacjonarnej stacji tankowania LNG to nie jedyna inwestycja przygotowana na terenie zajezdni MZA. 17 stycznia spółka poinformowała, że w postępowaniu przetargowym na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej nowej zajezdni autobusowej przy ulicy Redutowej 27 złożono aż osiem ofert. O kontrakt na zaprojektowanie od nowe nieczynnego od półtora roku obiektu ubiegały się następujące firmy/konsorcja:
1. Konsorcjum – Lider: Elektraprojekt S .A. Oddział w Lublinie, ulica Diamentowa 4, 20-447 Lublin / cena brutto: 2.889 .885,00 zł
2.Grontmij Polska Sp. z o. o. 60-164 Poznań, ul. Ziębicka 35 / cena brutto: 1.748.526,18 zł
3. PAS PROJEKT ARCHI STUDIO mgr inż. arch. Sławomir Golenko, ul. Plantowa 5, 05-830 Nadarzyn / cena brutto: 1.968.000,00 zł
4. Konsorcjum- Lider: KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o. o. 00-515 Warszawa , ul. Nowogrodzka 31 / cena brutto: 2.933.550,00 zł
5. Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp.z o. o. Ul. Kościuszki 68,61-891 Poznań / cena brutto: 2.398.500 ,00 zł
6. Ferma Kresek sp. z o.o. sp . k. 60-595 Poznań, ul. Dobra 26 / cena brutto: 2.460.000 ,00 zł7. GETINSA POLSKA SP. Z 0.0. ul. Nowogrodzka 31,00-511 Warszawa, cena bez podatku VAT: 1.842.000, 00 zł
8. Konsorcjum- Lider: DB PROJEKT Sp. z o. o. ul. Trojańska 7, 02-261 Warszawa / cena brutto: 2.435.400 ,00 zł
Z tego wynika, że największe szanse na wykonanie projektu rozbudowy zajezdni MZA ma poznańska firma Grontmij Polska. Miejska spółka przeznaczyła na ten cel 2.500.000,00 zł netto, czyli praktycznie wszystkie oferty (poza jedną) zmieściły się w kwocie przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia. W postępowaniu zastosowano tylko jedno kryterium wyboru oferty: najniższa cena. Z kolei wymagany termin realizacji zamówienia to 18 m-cy (od udzielenia zamówienia). To oznacza, że najszybciej pod koniec 2016 r. rozpocznie się na ul. Redutowej budowa dwupoziomowego parkingu, który docelowo ma pomieścić ok. 300 pojazdów, w tym 100 elektrycznych. Będzie to wówczas pierwszy tego typu autobusowy garaż w Polsce. W obiekcie znajdą się m.in. indywidulane stacje zasilania dla elektrobusów. Równolegle MZA chcą sprzedaż ogromny i atrakcyjny teren zajezdni przy ul. Włościańskiej, a zajezdnia przy ul. Kleszczowej ma zostać wyciszona specjalnymi ekranami. To oznacza, że MZA Warszawa czekają spore zmiany.