Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MeinFernbus i FlixBus patrzą w kierunku Polski

infobus
15.01.2015 20:41

9 stycznia 2015 r. dwaj niemieccy przewoźnicy autokarowi MeinFernbus i FlixBus poinformowali o połączeniu sił. Razem chcą zbudować największą, ogólnoeuropejską sieć ekspresowych połączeń. Jednym z elementów nowej polityki mają być dwie trasy łączące Berlin z Krakowem i Gdańskiem. Jak na razie polskie połączenia są dopiero w planach, a przewoźnik nie uzyskał jeszcze stosowanych zezwoleń od Biura ds. Transportu Międzynarodowego (dawniej BOTM), które będzie musiało przeprowadzić analizę wpływu tych relacji na istniejące już kursy. Trasę Kraków –Berlin (z przystankami we Wrocławiu i Katowicach) obsługuje już PolskiBus.com, wyjeżdżając z Niemiec dwa razy dziennie –rano i wieczorem. Oba te miasta raz dziennie łączy także platforma Interbus-Sindbad oraz niemiecki przewoźnik IC Bus DB Bahn, które dodatkowo trzy razy dziennie kursuje z Berlina do Wrocławia. Patrząc jednak na frekwencję na tym kierunku oraz poziom cen (ok. 70/80 PLN –PolskiBus.com, od 29 EUR –DB i 229 PLN –Sindbad), niemiecki operator powinien znaleźć tutaj lukę dla siebie. Dodatkowo na tej trasie nie ma konkurencji ze strony kolei po wycofaniu się PKP Intercity z połączenia EC Wawel z Krakowa do Berlina. Inaczej wygląda sprawa z Gdańskiem. Zielone autobusy (bo najprawdopodobniej taki kolor będą miały pojazdy połączonej floty) miałyby wyjeździć z Berlina (Dworzec ZOO) o godz. 6:30, aby na granicy w Słubicach zameldować się o godz. 8:10, w Bydgoszczy o godz. 12:20, a w Gdańsku o godz. 15. W drugą stronę autobus wyjeżdżałby z dworca autobusowego przy ul. 3 maja w Gdańsku o godz. 5:30, w Bydgoszczy byłby o godz. 8:05, na granicy w Słubicach o godz. 12:20 i o godz. 14 w Berlinie. Dziś do Berlina możemy dojechać z Trójmiasta w 6 godz. 15 min bezpośrednim pociągiem Berlin-Gdynia-Express. Dodatkowo mamy tutaj spory wybór spośród autobusowych połączeń. Pomorze z Niemcami łączą Est-Lorek, Marolines, Eurobus-Eurolines Polska (PKS Warmia). Ich ceny wahają się w granicach 160-180 PLN. Dodając do tego dynamicznie rozwijające się gdańskie lotnisko (m.in. z połączeniami AirBelin), otrzymujemy razem dość szeroką ofertę komunikacyjną, dlatego „wbić”się tutaj niemieckiemu przewoźników może być trudno. Ale to już zmartwienie MeinFernbusFlixBus. Warto przypomnieć, że Polska ma być tylko jednym z elementów nowej, ogólnoeuropejskiej strategii firmy, która nie nastawia się na osiągniecie jak największego zysku na konkretnych trasach, ale przede wszystkich na zapewnieniu kompleksowej oferty w Europie. -„Razem uczynimy Europę bardziej zieloną”–to hasło przewodnie zjednoczonych firm MeinFernbus i FlixBus. Docelowo chcą one zaoferować europejskim pasażerom flotę 1000 długodystansowych autokarów i to do końca br. Za tak ambitnym celem stoją trzy elementy:- potężny nowy inwestor – General Atlantic, – wzajemnie uzupełniająca się siatka połączeń w Niemczech i innych krajach;- zachowanie dotychczasowej współpracy z mniejszymi i średnim operatorami (aktualnie jest ich łącznie aż 160). To razem daje receptę na udaną europejską ekspansję. Zakładany cel MeinFernbus FlixBus to zostać najbardziej innowacyjnym i popularnych dalekobieżnym przewoźnikiem w Europie. Na pierwszej wspólnej konferencji prasowej w Berlinie przedstawiono najważniejsze kroki: to przede wszystkim redesign sieci połączeń, która teraz obejmuje 560 autobusów obsługujących 178 linii. Nowe plany obejmują oczywiście jeszcze większą liczbę połączeń oraz nowe miasta na mapie przy zachowaniu dotychczasowych niskich cen. Za opracowanie nowej strategii odpowiada Torben Greve, założyciel MeinFernbus: -„Krok po kroku będziemy jednoczyć nasze dwie sieci, aby latem zaoferować najlepszą sieć autobusów dalekobieżnych w Niemczech. W najbliższych miesiącach zaoferuje naszym pasażerom nowe przystanki w Europie –to m.in. Paryż czy Bruksela. Docelowo chcemy połączyć wszystkie największych miasta UE spójną siecią nocnych połączeń. To oznacza to, że pasażerowie dotrą do miejsca szybko, bezpiecznie i wygodnie.’ Z kolei AndréSchwämmlein, założyciel FlixBus, który odpowiada teraz za zarządzanie siecią mówi: -„Dzięki ścisłej współpracy postaramy się o pozycję lidera w Europie. Dwa lata ciężkiej konkurencji na niemieckim rynku uczyniło nas wyjątkowo odpornymi. Teraz te doświadczenia wykorzystamy na arenie międzynarodowej. Nasz cel to 1000 zielonych autobusów na dalekobieżnych trasach po całej Europie –i to jeszcze w 2015 r. 'Kolejne nowinki jakie pojawią w sieci MeinFernbus FlixBus to aplikacja ułatwiające wyszukiwanie połączeń i rezerwację biletów, a także system informacji w czasie rzeczywistym, który przekaże pasażerom komunikaty o ew. opóźnieniach. Do tego dojdzie jeszcze bardziej rozbudowany program lojalnościowy. Za to ma odpowiadać Panya Putsathit z MeinFernbus, który został teraz przydzielony do 'Obsługi klienta’. Za kwestie programistyczne odpowiada Daniel Krauss, jeden z założycieli FlixBus. –„Razem jesteśmy technologicznie bardzo daleko. Dzięki innowacyjnemu systemowi e-biletów, sieci LTE i nadajnikom GPS w autobusach wyznaczamy nowe standardy w zakresie komfortu, bezpieczeństwa oraz przejrzystości usług.’ Z kolei Jochen Engert z FlixBus w ramach nowej struktury ma zajmować się marketingiem, sprzedażą i finansami. Trafnie podsumował on całą fuzję mówiąc:-„Zespoły z Berlina i Monachium doskonale się uzupełniają. MeinFernbus jest świetny na drodze, a FlixBus jest liderem w przestrzeni online. Łącząc nasze siły osiągniemy wspólny cel –stać się liderem w Europie. 'Te wszystkie ambitne plany nie byłyby możliwe do zrealizowania, gdyby nie międzynarodowy inwestor w postaci General Atlantic, światowego banku inwestycyjnego. Jörn Nikolay, szef General Atlantic Niemcy powiedział: -„Autokarowe przewozy to dynamiczne rozwijająca się gałąź gospodarki z ogromnym potencjałem wzrostu w Europie. W Niemczech tego typu przewozy rozwinęły się błyskawicznie –w ciągu zaledwie dwóch lat, od liberalizacji tego rynku w styczniu 20-13 r. Jako inwestor, General Atlantic wspiera połączenia dwóch pionierów na niemieckim rynku autokarowym i jesteśmy za dalszym wzmocnieniem bazy kapitałowej nowej spółki w przyszłości. Wesprzemy zespół MeinFernbus i FlixBus w dalszej ekspansji w Europie.’ Oprócz General Atlantic, akcjonariuszami zjednoczonej firmy zostali dotychczasowi udziałowcy FlixBus: Holtzbrinck Ventures i UnternehmerTUM. Na zakończenie dodajmy, że to berlińska spółka MeinFernbus GmbH będzie miała generalnie więcej do powiedzenia w nowej firmie. Przemawia za nią liczba aż 10 milionów przewiezionych pasażerów. Natomiast FlixBus z Monachium może pochwalić się flotą 240 autobusów kursujących na 90 liniach do 148 miejsc w Niemczech oraz do 8 krajów Unii Europejskiej (m.in. na Słowację, Węgry, do Włoch, Austrii, Czech i Holandii). Do tej pory firma przewiozła ok. 4 mln pasażerów.