Powstaje Solaris Urbino 24 electric
Polski producent mocno stawia na elektryczną przyszłość transportu publicznego i wspólnie z Politechniką Poznańską i Politechniką Warszawską realizuje prace koncepcyjne nad dwuprzegubowym autobusem elektrycznych. Takiej konstrukcji jeszcze nikt zbudował na świecie. O skali przedsięwzięcia świadczy fakt, że zyskało ono wsparcie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu InnoTech. Oficjalny tytuł projektu to „Pierwszy polski autobus klasy MEGA z wieloosiowym napędem hybrydowym zasilanym gazowymi paliwami ekologicznymi”. Celem powołanego konsorcjum (w skład którego obok Solarisa weszła Politechnika Poznańska i Politechnika Warszawska) jest zaprojektowanie, zbudowanie oraz przetestowanie autobusu dwuprzegubowego o napędzie hybrydowym, zasilanym ekologicznymi paliwami gazowymi. Co więcej, zgodnie z założeniem pojazd ma mieć ponad dwadzieścia metrów długości. -„Dzisiaj możemy już ogłosić na pewno, że będzie to dwuprzegubowy autobus o długości 24 metrów. Jego napęd mają stanowić silniki elektryczne zasilane z baterii doładowywanych energią elektryczną z zewnętrznego źródła, w razie potrzeby dodatkowo zasilanych energią wytwarzaną przez wodorowe ogniwo paliwowe zamontowane w pojeździe. To niezwykle zaawansowany technologicznie napęd, dodatkowo zastosowany w autobusie o rzadko spotykanej długości. W efekcie stworzymy całkowicie bezemisyjny środek komunikacji miejskiej o bardzo dużej pojemności pasażerskiej, który z powodzeniem może stać się alternatywą na przykład dla tramwaju”–mówi o projekcie dr Dariusz Michalak, Wiceprezes Zarządu firmy Solaris.
Całkowita wartość projektu przeprowadzanego przez konsorcjum wynosi blisko 11 mln złotych. Ponad połowę tej kwoty, prawie 6 milionów złotych, udało się pozyskać dzięki dofinansowaniu w ramach InnoTech –programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Realizację przedsięwzięcia zaplanowano na okres od grudnia 2012 do listopada 2015 roku. Jednak ze względu na chęć rozszerzenia prac badawczych i rozwojowych przez firmę Solaris trwają konsultacje z NCBiR w celu przedłużenia przedsięwzięcia o kolejny rok. Podobne pojazdy o napędzie elektrycznym z dodatkowym wodorowym ogniwem paliwowym firma Solaris dostarczyła niedawno do Hamburga. Dwa Urbino electric zakupione przez niemieckiego przewoźnika to autobusy jednoprzegubowe, o długości 18,75 m. Nowy projekt przeprowadzany przy wsparciu NCBiR ma na celu stworzenie produktu jeszcze bardziej zaawansowanego techniczne, chociażby ze względu na jego długość. – „Opracowanie oprogramowania do sterowania pojazdem dwuprzegubowym poruszającym się po drodze, a nie po szynach, to niezwykle trudne zadanie. Jesteśmy właśnie na etapie kończenia prac projektowych i już wkrótce przystąpimy do budowy prototypu, który następnie przejdzie serię badań i testów”–dodaje Dariusz Michalak.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Oprócz planów konstrukcyjnych powstały już wizualizacje nowego produktu. Autobus będzie zbudowany na bazie nowej, lżejszej wersji popularnych Solarisów Urbino, która miała swoją premierę na targach IAA w Hanowerze w październiku tego roku. Po zakończeniu prac badawczo-rozwojowych pojazd ma zostać włączony do oferty sprzedażowej polskiego producenta. Już dzisiaj wielu operatorów wyraża zainteresowanie efektem współpracy polskich inżynierów z Solarisa oraz Politechnik Poznańskiej i Warszawskiej. Są to głównie klienci z Niemiec i krajów skandynawskich.