Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Volvo i Solaris wygrywają w Inowrocławiu

infobus
30.12.2014 01:11

 

Znamy już wyniki inowrocławskiego przetargu na zakup 10 szt. autobusów hybrydowych i 2 szt. elektrobusów. Największą sensacją jest zwycięstwo Volvo w hybrydowej części zamówienia. To pierwsza tak duży zakup tego typu pojazdów w Polsce i do tego wszystkie zostaną wyprodukowane we wrocławskiej fabryce szwedzkiego koncernu. Co ciekawe, tylko Volvo (i to poprzez centralę w Goeteborgu) złożyło oferta na dostawę dziesięciu hybryd. To oznacza, że Solaris ma cały czas kłopoty ze znalezieniem nowego dostawcy układów napędowych (po rezygnacji firmy Eaton) do swoich 12-metrowych pojazdów, a Solbus jak na razie poprzestaje na konstrukcji gazowej hybrydy i częstochowskim zwycięstwie na 40 szt. Z kolei wygrana producenta z Bolechowa w zadaniu na dwa „elektryki”to już czwarte z rzędu zwycięstwo w krajowych przetargach na zakup tego typu pojazdów –po Ostrołęce (2 szt. Urbino 8,9 electric), Jaworznie (1 szt. Urbino 12 electric) i Warszawie (10 szt. Urbino 12 electric). Obie oferty zyskały po 70 pkt według przejętych kryteriów oceny, a ceny ekologicznych pojazdów zaoferowanych w inowrocławskim przetarg plasowały się następująco:
– 10 szt. Volvo 7900 Hybrid w cenie 16 334 400 PLN brutto, co daje jednostkową cenę autobusu na poziomie 1 633 440 PLN brutto;
– 2 szt. Solaris Urbino 12 electric w cenie 4 514 100 PLN brutto, co daje jednostkową cenę autobusu na poziomie 2 257 050 PLN brutto (dla porównania –w przetargu MZA Warszawa na 10 szt. Urbino 12 electric Solaris zaproponował podobną kwotę 2 189 400 PLN brutto);
 Volvo 7900 Hybrid Volvo 7900 Hybrid Volvo 7900 Hybrid Volvo 7900 Hybrid
Przypomnijmy, że Inowrocław mógł sobie pozwolić na tak szerokie zakupy dzięki pozyskaniu środków unijnych z RPO, które w 85 proc. sfinansują wartości inwestycji, tj. ok. 15 mln zł. W efekcie miejscowe MPK wymieni niemal połowę swojego taboru, co stawia mazowieckiego przewoźnika w europejskich czołówce. Wszystkie zamówione autobusy będą niskopodłogowe i trafią na inowrocławskie ulice już w przyszłym roku, a dokładniej w sierpniu 2015 r. Nowy tabor wyposażony będzie w monitoring i klimatyzację. Wśród udogodnień dla pasażerów warto wymienić m.in.: porty USB umożliwiające ładowanie w czasie jazdy np. telefonów komórkowych a także urządzenie umożliwiające dostęp do bezprzewodowego Internetu Wi-Fi w autobusie. Z myślą o niepełnosprawnych pasażerach zamontowane zostaną m.in. rozkładane platformy najazdowe dla wózków inwalidzkich, systemy ułatwiające wsiadanie, standardem będą zapowiedzi głosowe przystanków i tablice kierunkowe – przednia i boczna z diodami w kolorze białym. Nowe pojazdy ułatwią także pracę kierowców, bowiem autobusy poprzez m.in. system wspomagający cofanie. Czy w najnowszych Volvo będą zainstalowane alkolocki? Tego jeszcze nie wiemy, ale najprawdopodobniej tak. Zgodnie z przyjętymi SIWZ-em, wybrane przez Inowrocław autobusy elektryczne mają mieć po 70 miejsc dla pasażerów, w tym co najmniej 22 siedzących, a hybrydowe – po 75, w tym co najmniej 30 siedzących. W elektrycznych będzie układ odzyskiwania energii, akumulatory ładujące się podczas hamowania, a w hybrydowych –układ elektryczny magazynujący energię odzyskaną – akumulatory litowo jonowe.
Solaris Urbino 12 electric Solaris Urbino 12 electric Solaris Urbino 12 electric Solaris Urbino 12 electric
Najnowsza inwestycja Inowrocławia obejmować będzie także tzw. Inteligentny System Transportowy (SDIP). Przy dziesięciu przystankach zamontowane zostaną specjalne tablice. Pasażerowie będą mogli sprawdzać aktualny ruch pojazdów w mieście i kontrolować za ile minut przyjedzie autobus, na który oczekują. Te informacje będą też zapowiadane i wyświetlane w autobusach. Przede wszystkim jednak wdrożenie Inteligentnego Systemu Transportowego umożliwi sprawdzanie on-line, w dowolnej przeglądarce internetowej, przy użyciu komputera domowego lub smartfona, aktualnej pozycji wszystkich autobusów. Ponadto, działać będzie system bezpieczeństwa w postaci urządzeń łączności alarmowej – system monitoringu pojazdu mający możliwość zapisu, oprócz obrazu, takich danych jak pozycja GPS, nazwa linii, aktualna prędkość pojazdu. Dzięki temu, w razie konieczności, dyspozytor zostanie natychmiast powiadomiony o zagrożeniu. Wprowadzony będzie też system doładowań BE przez Internet. Wygodne rozwiązanie dla tych, którzy wolą doładować kartę biletu w sieci. Usługa ta będzie realizowane przez specjalne kasowniki, z odbiornikiem odbiornik sygnału pilota dla osób niedowidzących.