Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Europejski rynek autobusowy 01-10.2014

infobus
16.12.2014 20:08

Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton w Europie. Po 10 miesiącach br. rynek odnotował wzrost sprzedaży (+3%) i tym samym kontynuuje pozytywny trend z pierwszej połowy br. Wówczas odnotowaliśmy wzrost liczby europejskich rejestracji na poziomie (+6,7%), a najlepszym miesiącem dla autobusów okazał się kwiecień, kiedy sprzedaż była o 19,6% wyższa niż przed rokiem. Niestety, seria dobrych wyników zakończyła się w sierpniu. Wówczas liczba rejestracji na terenie Unii spadła aż o 12,7%. Ten negatywny trend objął także wrzesień, ale już na zdecydowanie mniejszą skalę (-3,9%). Dopiero październik przyniósł zdecydowaną poprawę sytuacji. W tym miesiącu europejscy przewoźnicy zarejestrowali 2956 szt. autobusów, czyli o 7,1% więcej niż w zeszłym roku. To odbicie wyraźnie wpłynęło na skumulowany wynik autobusowego rynku, który w ciągu 10 miesięcy br. osiągnął poziom 28 560 szt. (+3,0%) Co ważne, wzrosty sprzedaży odnotowały zarówno „stare”kraje Unii, jak i „nowe”. Jednak cały czas najwięcej pojazdów w Europie jest rejestrowanych na terenie Europy Zachodniej, czyli tradycyjnej unijnej „piętnastki”(EU15). W ciągu 10 miesięcy br. było to łącznie 22 924 szt, co daje tym krajom udział na poziome 80% w łącznej liczbie europejskich rejestracji autobusów. To przygniatająca przewaga. Dla porównania, w tym samym czasie w nowych państwach członkowskich (EU13) sprzedano 4289 pojazdów (15%), a w krajach EFTA –1247 szt. (5%). Patrząc przez pryzmat poszczególnych rynków to w „starej”Unii słabo w tym roku wypadają takie kraje jak Francja (-12,3%) czy Włochy (-8,7%). Reszta imponuje dobrymi wynikami, a wśród nich na szczególne uznanie zasługuje Wielka Brytania. Mimo niższego wyniku niż w zeszłym roku, na Wyspach zrejestrowano już 5626 autobusów, czyli o 3,7% mniej niż przed rokiem, co zapewniło temu krajowi pozycję autobusowego lidera w Europie. Osiągnięty przez „piętnastkę”dobry rezultat w tym roku to także efekt pozytywnych sygnałów płynących z Niemiec (+0,5%), a także Finlandii (+115%), Austrii (+43,4% i Belgii (+48,7%). Także Południowe Europy podnosi się z kryzysu, jaki dotknął ten rejon trzy lata temu. Wyniki Hiszpanii (+10,8%) czy Grecji (+103,7%) są najlepszym na to dowodem. W tym ostatnim kraju zarejestrowano w tym roku 165 pojazdów wobec 81 szt. w zeszłym roku. To wzrost o +103,7%, co dobitnie pokazuje jak w ostatnim czasie skurczył się autobusowy rynek w tym kraju.

Tendencje na europejskim rynku autobusowym (01-10.2014)
Tabela 1. Rejestracje autobusów w Europie w okresie styczeń-październik 2014 r. –wg krajów:
Kraj
10.2014
10.2013
Zmiana [%]
01-10. 2014 r.
01-10. 2013 r.
Zmiana [%]
Austria
48
41
17,1%
710
495
43,4%
Belgia
70
50
40,0%
971
653
48,7%
Chorwacja
5
6
-16,7%
94
104
-9,6%
Czechy
99
65
52,3%
695
650
6,9%
Dania
52
21
147,6%
362
316
14,6%
Estonia
7
44
-84,1%
87
109
-20,2%
Finlandia
61
24
154,2%
628
292
115,1%
Francja
465
569
-18,3%
4 983
5 685
-12,3%
Grecja
5
10
-50,0%
165
81
103,7%
Hiszpania
126
133
-5,3%
1 541
1 391
10,8%
Holandia
4
3
33,3%
362
339
6,8%
Irlandia
21
21
0,0%
196
162
21,0%
Islandia
1
1
0,0%
64
71
-9,9%
Litwa
46
7
557,1%
253
160
58,1%
Luksemburg
13
5
160,0%
143
127
12,6%
Łotwa
9
16
-43,8%
160
178
-10,1%
Niemcy
513
551
-6,9%
4 194
4 172
0,5%
Norwegia
80
89
-10,1%
798
1 042
-23,4%
Polska
102
75
36,0%
1 213
927
30,9%
Portugalia
18
7
157,1%
152
144
5,6%
Rumunia
203
132
53,8%
1 001
771
29,8%
Słowacja
15
22
-31,8%
305
180
69,4%
Słowenia
23
16
43,8%
172
109
57,8%
Szwajcaria
48
47
2,1%
485
428
13,3%
Szwecja
134
58
131,0%
1 139
1 103
3,3%
Węgry
29
10
190,0%
309
281
10,0%
Wielka Brytania
601
481
24,9%
5 626
5 840
-3,7%
Włochy
158
256
-38,3%
1 752
1 918
-8,7%
RAZEM
2 956
2 760
7,1%
28 560
27 728
3,0%
ACEA
Europejski rynek autobusowy w ciągu 10 miesięcy 2014 rEuropejski rynek autobusowy w ciągu 10 miesięcy 2014 r
Region po regionie
Jak już wspomnieliśmy, w okresie styczeń-październik „nowe”kraje Unii Europejskiej także zanotowały dodatni bilans w porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku. Liczba autobusowych rejestracji osiągnęła poziom 4289 szt., co oznacza wzrost w porównaniu do ubiegło roku i to aż o 23,6%. To zdecydowane lepszy rezultat niż w połowie br., kiedy ta dynamika oscylowała wokół 6%. Tak zdecydowany wzrost sprzedaży to efekt pozytywnych wyników odnotowanych podczas tegorocznych wakacji, a przede wszystkim w październiku, kiedy zarejestrowano 538 szt. autobusów (+36,9%). Jeżeli tylko taka dynamika utrzyma się do końca grudnia to rok 2014 przejdzie do historii jako jeden z najlepszych dla naszego regionu w autobusowej statystyce. Na ten sukces pracuje przed wszystkim Polska (1213 szt. / +30,9%), a także Rumunia, gdzie zarejestrowano 1001 szt. pojazdów (+29,8%). Ponadto cały czas dobrze sytuacja wygląda w Czechach (695 szt. / +6,9%), na Węgrzech (309 szt / +10%) i Słowacji (305 szt. / +69,4%). Po 10 miesiącach br. lista rankingowa najważniejszych rynków w naszym regionie jest następująca: Polska (1213 szt.), Rumunia (1001), Czechy (695), Węgry (309) i Słowacja (305). Dodajmy, że w statystykach ACEA nie ma cały czas Bułgarii, która na pewno pociągnąłby w górę autobusowe rejestracje w naszej części Europy. Natomiast w tym roku pojawiła się Chorwacja, która jak na razie nie imponuje swoimi wynikami. Od początku roku nad Adriatykiem zarejestrowano 94 nowe autobusy. Polska po 10. miesiącach br. zajmuje na europejskim rynku wysoką, szóstą pozycję z dynamiką cały czas zdecydowanie powyżej europejskiej średniej (+30,9%). Jak pokazują najnowsze dane, ten bilans ulegnie zmniejszeniu w grudniu, jednak poziom sprzedaży utrzyma nas w ścisłej czołówce w Europie. Za nami jest cała Skandynawia oraz pozostałe kraje Europy Środkowo-Wschodniej i taka sytuacja najprawdopodobniej utrzyma się do końca roku.
Tabela 2. Udziały poszczególnych krajów w europejskim rynku autobusowym w okresie styczeń-październik 2014 r.
Lp.
Kraj
01-10.
2014 r.
Udział w rynku (%)
1
Wielka Brytania
5 626
19,7%
2
Francja
4 983
17,4%
3
Niemcy
4 194
14,7%
4
Włochy
1 752
6,1%
5
Hiszpania
1 541
5,4%
6
Polska
1 213
4,2%
7
Szwecja
1 139
4,0%
8
Rumunia
1 001
3,5%
9
Belgia
971
3,4%
10
Norwegia
798
2,8%
11
Austria
710
2,5%
12
Czechy
695
2,4%
13
Finlandia
628
2,2%
14
Szwajcaria
485
1,7%
15
Dania
362
1,3%
16
Holandia
362
1,3%
17
Węgry
309
1,1%
18
Słowacja
305
1,1%
19
Litwa
253
0,9%
20
Irlandia
196
0,7%
21
Słowenia
172
0,6%
22
Grecja
165
0,6%
23
Łotwa
160
0,6%
24
Portugalia
152
0,5%
25
Luksemburg
143
0,5%
26
Chorwacja
94
0,3%
27
Estonia
87
0,3%
28
Islandia
64
0,2%
Razem
28 560
100,0%
ACEA