Europejski rynek autobusowy 01-10.2014
Stowarzyszenie ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) podało dane dt. rejestracji nowych autobusów powyżej 3,5 ton w Europie. Po 10 miesiącach br. rynek odnotował wzrost sprzedaży (+3%) i tym samym kontynuuje pozytywny trend z pierwszej połowy br. Wówczas odnotowaliśmy wzrost liczby europejskich rejestracji na poziomie (+6,7%), a najlepszym miesiącem dla autobusów okazał się kwiecień, kiedy sprzedaż była o 19,6% wyższa niż przed rokiem. Niestety, seria dobrych wyników zakończyła się w sierpniu. Wówczas liczba rejestracji na terenie Unii spadła aż o 12,7%. Ten negatywny trend objął także wrzesień, ale już na zdecydowanie mniejszą skalę (-3,9%). Dopiero październik przyniósł zdecydowaną poprawę sytuacji. W tym miesiącu europejscy przewoźnicy zarejestrowali 2956 szt. autobusów, czyli o 7,1% więcej niż w zeszłym roku. To odbicie wyraźnie wpłynęło na skumulowany wynik autobusowego rynku, który w ciągu 10 miesięcy br. osiągnął poziom 28 560 szt. (+3,0%) Co ważne, wzrosty sprzedaży odnotowały zarówno „stare”kraje Unii, jak i „nowe”. Jednak cały czas najwięcej pojazdów w Europie jest rejestrowanych na terenie Europy Zachodniej, czyli tradycyjnej unijnej „piętnastki”(EU15). W ciągu 10 miesięcy br. było to łącznie 22 924 szt, co daje tym krajom udział na poziome 80% w łącznej liczbie europejskich rejestracji autobusów. To przygniatająca przewaga. Dla porównania, w tym samym czasie w nowych państwach członkowskich (EU13) sprzedano 4289 pojazdów (15%), a w krajach EFTA –1247 szt. (5%). Patrząc przez pryzmat poszczególnych rynków to w „starej”Unii słabo w tym roku wypadają takie kraje jak Francja (-12,3%) czy Włochy (-8,7%). Reszta imponuje dobrymi wynikami, a wśród nich na szczególne uznanie zasługuje Wielka Brytania. Mimo niższego wyniku niż w zeszłym roku, na Wyspach zrejestrowano już 5626 autobusów, czyli o 3,7% mniej niż przed rokiem, co zapewniło temu krajowi pozycję autobusowego lidera w Europie. Osiągnięty przez „piętnastkę”dobry rezultat w tym roku to także efekt pozytywnych sygnałów płynących z Niemiec (+0,5%), a także Finlandii (+115%), Austrii (+43,4% i Belgii (+48,7%). Także Południowe Europy podnosi się z kryzysu, jaki dotknął ten rejon trzy lata temu. Wyniki Hiszpanii (+10,8%) czy Grecji (+103,7%) są najlepszym na to dowodem. W tym ostatnim kraju zarejestrowano w tym roku 165 pojazdów wobec 81 szt. w zeszłym roku. To wzrost o +103,7%, co dobitnie pokazuje jak w ostatnim czasie skurczył się autobusowy rynek w tym kraju.
Kraj
|
10.2014
|
10.2013
|
Zmiana [%]
|
01-10. 2014 r.
|
01-10. 2013 r.
|
Zmiana [%]
|
Austria
|
48
|
41
|
17,1%
|
710
|
495
|
43,4%
|
Belgia
|
70
|
50
|
40,0%
|
971
|
653
|
48,7%
|
Chorwacja
|
5
|
6
|
-16,7%
|
94
|
104
|
-9,6%
|
Czechy
|
99
|
65
|
52,3%
|
695
|
650
|
6,9%
|
Dania
|
52
|
21
|
147,6%
|
362
|
316
|
14,6%
|
Estonia
|
7
|
44
|
-84,1%
|
87
|
109
|
-20,2%
|
Finlandia
|
61
|
24
|
154,2%
|
628
|
292
|
115,1%
|
Francja
|
465
|
569
|
-18,3%
|
4 983
|
5 685
|
-12,3%
|
Grecja
|
5
|
10
|
-50,0%
|
165
|
81
|
103,7%
|
Hiszpania
|
126
|
133
|
-5,3%
|
1 541
|
1 391
|
10,8%
|
Holandia
|
4
|
3
|
33,3%
|
362
|
339
|
6,8%
|
Irlandia
|
21
|
21
|
0,0%
|
196
|
162
|
21,0%
|
Islandia
|
1
|
1
|
0,0%
|
64
|
71
|
-9,9%
|
Litwa
|
46
|
7
|
557,1%
|
253
|
160
|
58,1%
|
Luksemburg
|
13
|
5
|
160,0%
|
143
|
127
|
12,6%
|
Łotwa
|
9
|
16
|
-43,8%
|
160
|
178
|
-10,1%
|
Niemcy
|
513
|
551
|
-6,9%
|
4 194
|
4 172
|
0,5%
|
Norwegia
|
80
|
89
|
-10,1%
|
798
|
1 042
|
-23,4%
|
Polska
|
102
|
75
|
36,0%
|
1 213
|
927
|
30,9%
|
Portugalia
|
18
|
7
|
157,1%
|
152
|
144
|
5,6%
|
Rumunia
|
203
|
132
|
53,8%
|
1 001
|
771
|
29,8%
|
Słowacja
|
15
|
22
|
-31,8%
|
305
|
180
|
69,4%
|
Słowenia
|
23
|
16
|
43,8%
|
172
|
109
|
57,8%
|
Szwajcaria
|
48
|
47
|
2,1%
|
485
|
428
|
13,3%
|
Szwecja
|
134
|
58
|
131,0%
|
1 139
|
1 103
|
3,3%
|
Węgry
|
29
|
10
|
190,0%
|
309
|
281
|
10,0%
|
Wielka Brytania
|
601
|
481
|
24,9%
|
5 626
|
5 840
|
-3,7%
|
Włochy
|
158
|
256
|
-38,3%
|
1 752
|
1 918
|
-8,7%
|
RAZEM
|
2 956
|
2 760
|
7,1%
|
28 560
|
27 728
|
3,0%
|
Lp.
|
Kraj
|
01-10.
2014 r.
|
Udział w rynku (%)
|
1
|
Wielka Brytania
|
5 626
|
19,7%
|
2
|
Francja
|
4 983
|
17,4%
|
3
|
Niemcy
|
4 194
|
14,7%
|
4
|
Włochy
|
1 752
|
6,1%
|
5
|
Hiszpania
|
1 541
|
5,4%
|
6
|
Polska
|
1 213
|
4,2%
|
7
|
Szwecja
|
1 139
|
4,0%
|
8
|
Rumunia
|
1 001
|
3,5%
|
9
|
Belgia
|
971
|
3,4%
|
10
|
Norwegia
|
798
|
2,8%
|
11
|
Austria
|
710
|
2,5%
|
12
|
Czechy
|
695
|
2,4%
|
13
|
Finlandia
|
628
|
2,2%
|
14
|
Szwajcaria
|
485
|
1,7%
|
15
|
Dania
|
362
|
1,3%
|
16
|
Holandia
|
362
|
1,3%
|
17
|
Węgry
|
309
|
1,1%
|
18
|
Słowacja
|
305
|
1,1%
|
19
|
Litwa
|
253
|
0,9%
|
20
|
Irlandia
|
196
|
0,7%
|
21
|
Słowenia
|
172
|
0,6%
|
22
|
Grecja
|
165
|
0,6%
|
23
|
Łotwa
|
160
|
0,6%
|
24
|
Portugalia
|
152
|
0,5%
|
25
|
Luksemburg
|
143
|
0,5%
|
26
|
Chorwacja
|
94
|
0,3%
|
27
|
Estonia
|
87
|
0,3%
|
28
|
Islandia
|
64
|
0,2%
|
Razem
|
28 560
|
100,0%
|