Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

APTS kończy działalność

infobus
10.12.2014 19:35
25 listopada 2014 r. spółka Advanced Public Transport Systems B. V. (APTS) z Helmond w Holandii zakończyła swoją działalność. Firma zajmująca się rozwiniętymi systemami transportu publicznego w ciągu ostatnich kilku lat zaangażowała się w serię przynoszących straty projektów, np. we Francji i Włoszech. Część zobowiązań finansowych wobec spółki APTS wciąż nie została wypełniona przez kontrahentów, nadal toczą się również negocjacje handlowe i technologiczne z wierzycielami, jednak nic nie wskazuje na poprawę sytuacji w dającej się określić przyszłości. W związku z tym udziałowcy spółki byli zmuszeni do zakończenia działalności.
APTS zatrudniało 15 osób. Ich losami zajmie się syndyk, rozważane są m. in. możliwości zatrudnienia w spółce VDL Bus &Coach.
PhileasPhileas
Spółka APTS została założona w 1998 roku jako joint-venture pomiędzy Berkhof Jonckheere Groep, BOM, Bova i Simac. Celem działalności było rozwijanie nowoczesnych koncepcji transportu publicznego. Efektem prac był system transportu uwzględniający wydzielone pasy, system sterowania bezobsługowego, platformy przystankowe, informację pasażerską oraz nowoczesny tabor. Był nim Phileas –niezwykła krzyżówka autobusu i tramwaju. Phileasy występujące w wersjach przegubowych dwu- i trójczłonowych o długości 18 m, 24 m i 26 m poruszają się na ogumionych kołach niczym zwykły autobus, jednak nad torem ich drogi czuwa zaawansowany system sterowania elektronicznego wykorzystujący m. in. śledzenie zatopionych w asfalcie elementów magnetycznych. Pojazdy mogą być sterowane komputerowo, bez kierowcy, ostatecznie jednak ze względu na regulacje prawne pozostawiono w nich kierowców, choć ich rola uległa znacznemu ograniczeniu. Nadwozia Phileasów wykonano z modułów aluminiowo-kompozytwych, przez co uzyskano masę niższą o ok. 40% w porównaniu z tradycyjnymi konstrukcjami. Dodatkowo Phileasy są bardzo zwrotne dzięki zastosowaniu wszystkich kół skrętnych z pojedynczym ogumieniem. Zaawansowany system sterowania umożliwia nawet poruszanie się w bok, tzw. crab drive. Od początku zadbano także o ekologię, stosując napęd hybrydowy. Atutem systemów obsługiwanych przez Phileasy były także oszczędności. Inwestycje związane z budową i konserwacją infrastruktury miały być znacznie tańsze niż w przypadku tramwajów, ponieważ nie obejmowały torowiska oraz sieci trakcyjnej. Phileasy są eksploatowane obecnie w Eindhoven, Istambule i Douai.
PhileasPhileas
Obecni udziałowcy APTS to Berkhof Jonckheere Groep (70%), Simac (18%) oraz BOM (12%). Nie wiadomo jakie będą dalsze losy szeregu innowacyjnych rozwiązań wdrożonych przez APTS oraz autobusu Phileas. Spółka VDL Bus&Coach rozwija obecnie paletę modeli miejskich Citea, uwzględniającą także elektryczne autobusy członowe z przeznaczeniem do BRT.