Mercedes-Benz CapaCity w rozmiarze L
infobus
02.12.2014 01:26
Mercedes-Benz CapaCity w rozmiarze L
CapaCity L to aktualnie najdłuższy autobus marki Mercedes-Benz, który przy długości 21 m może zabrać na swój pokład aż 191 osób. Za moment pojazd wyruszy na arktyczne testy do Skandynawii, a potem przejdzie praktyczny sprawdzian na liniach Hamburger Hochbahn. Zdaniem niemieckiego producenta tak duża pojemność przekłada się na imponujący wynik w zakresie zużycia paliwa –poniżej 0,5 l / 100 km na jednego pasażera i przy silniku Euro 6 minimalny poziom emisji (ok. 13,3 CO2 g / km na jednego pasażera). Jak łatwo obliczyć CapaCity L jest o 3 metry dłuższy od klasycznych wersji przegubowych i stanowi odpowiedź Daimler Buses na problem zbyt przeładowanych linii. Teraz dzięki zwiększonej pojemności „L-ki”przewoźnicy mogą transportować znacznie więcej pasażerów przy tej samej liczby autobusów w ruchu. Dodatkowo zastosowanie ich w systemach BRT niesie ze sobą nieznaczne (w porównaniu z tramwajami) nakłady inwestycyjne w zakresie infrastruktury. –„Zwiększona pojemność autobusów stanowi istotny wkład w kwestie zmniejszenia natężenia ruchu w centrach europejskich miast. CapaCity L to jeden z najdłuższych autobusów w Europie. Żaden inny autobus z silnikiem Diesla nie jest bardziej przyjazny dla środowiska i nie emituje mniej CO2 w przeliczeniu na jednego pasażera niż CapaCity L”–podkreśla Hartmut Schick, szef Daimler Buses.
Zwiększona pojemność pasażerka to aktualnie temat numer 1 wśród dużych firm komunikacji miejskiej w Europie. Potwierdza to Ulrike Riedel z zarządu Hamburger Hochbahn, który to przewoźnik jako pierwszy przetestuje egzemplarz CapaCity L. –„Cieszymy się, że dzięki temu pojazdowi zwiększymy liczbę przewożonych pasażerów w godzinach szczytu i to bez konieczności zwiększania częstotliwość kursowania autobusów. Nowy CapaCity L to bardzo atrakcyjna opcja dla nas.’ Najnowszy pojazd z trójramienną gwiazdą pojawi się na linii nr 5, prowadzącej z centrum miasta do dzielnicy uniwersyteckiej, w północno-zachodniej części Hamburga. To jednocześnie najbardziej ruchliwa autobusowa trasa w Europie Zachodniej.
Konstrukcja Mercedes-Benz CapaCity L bazuje na doskonale sprawdzonym już modelu Mercedes-Benz Citaro G. Kluczową różnicą jest to, że część przednia i tylna przegubowca została wydłużona o jeden segment. Ponadto dzięki zastosowaniu czwartej osi dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 32 tony. Została ona także wyposażona w automatyczny system sterowania o nazwie ASA (Additional Steering Axle), co powoduje, że ten 21-metrowy autobus jest zaskakująco zwrotny. Z kolei wyposażenie układu napędowego w 6-cylindrowy silnik OM 470 Euro 6 o pojemności 10,7 l i mocy 265 kW (360 KM) lub 290 kW (394 KM) zapewniło mu odpowiednie przyśpieszenie –nawet przy pełnym zestawie pasażerów. Kolejna nowość tkwi w mechanicznie przegubu CapaCity, gdzie zastosowano unikalny system ATC, opracowany przez konstruktorów Mercedes-Benz. Steruje on hydraulicznie przegubową obrotnicą i zapewnia optymalne wartości dla układu kierowniczego w czasie normalnej pracy. Dodatkowo w sytuacjach awaryjnych, na przykład podczas wpadnięcia pojazdu w poślizg, ATC stabilizuje przegub i nie pozwala mu się zakleszczyć. To jedyny tego typu system dostępny na rynku, który działa na podobieństwo elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy (ESP). Tym samym wyznacza nowy poziom bezpieczeństwa dla autobusów przegubowych. Warto na koniec zaznaczyć, że wprowadzenie CapaCity L do eksploatacji wiąże się koniecznością uzyskania specjalnego zezwalanie ze strony administracji państwowej, czyli w przypadku Hamburger Hochbahn od niemieckiego ministerstwa komunikacji. Aktualne maksymalna długość dla autobusów w Europie wynosi 18,75 m i stanowi to największy problem w rozwoju tego typu konstrukcji o bardzo dużej pojemności na naszym kontynencie.
Więcej z Działu Kontrakty
PKM Gliwice z umową na unijne autobusy
03.10.2017
Gazowy sojusz: Autosan razem z PGNiG
02.10.2017
Aktualny stan programu ZeEUS [FILM]
25.09.2017
Kluczowy rok dla projektu e-Bus [FILM]
25.09.2017
Polski rynek nowych autobusów – 08.2017
22.09.2017
Gdynia: Mikrobus dla niepełnosprawnych
04.09.2017
Polski rynek nowych autobusów – 07.2017
02.09.2017
Koniec diesla na Wyspach. W 2040 roku
27.07.2017
Autobusowa giełda pracy w MZA
19.07.2017
Cena CNG wzrośnie o 10%? Dzięki FDS
13.07.2017
Więcej z Działu Prawo
Ustawa o ptz: 5 fundamentalnych zasad MIB
31.05.2017
IGKM i PIGTSiS za projektem ustawy o ptz
24.05.2017
Ministerstwo o prawach pasażerów autobusów
04.11.2016
Kujawy: Kontrole gimbusów. 44 z 293!
06.10.2016
Bydgoska akcja GIMBUS trwa. 10 z 20 odpada
14.09.2016
MSK kosi w Wałbrzychu. 10 z 14-stu
05.09.2016
Czy autobusy mogą jeździć szybciej?
20.06.2016
Rządowa kontrola warszawskich autobusów
10.06.2016
Akcja GIMBUS i wzorcowa kontrola [FILM]
09.06.2016
GITD krytycznie o poprzedniej ekipie
08.06.2016
Upały? Wsiądź do gdańskiego autobusu [FILM]
30.05.2016
Szósta międzygminna linia w Bydgoszczy
30.05.2016
Ekspresowe tempo e-Rejestru Przewoźników
13.05.2016
Ustawa o ptz znowelizowana!
05.05.2016
Wpadł przemytniczy autokar
20.01.2016
ITD: Jeździmy wolniej dzięki wyższym karom
18.01.2016
Koniec Inspekcji Transportu Drogowego
07.12.2015
Więcej z Działu Przewoźnicy
Kostrzyn: Zderzyły się dwa autokary
09.10.2017
Kalisz: Zderzenie autobusu z lawetą
09.10.2017
MPK Sieradz odbiera kolejne Urbino 10
06.10.2017
Autobusami MZK w Ostrołęce za darmo!
06.10.2017
Rosja: Zderzenia pociągu z autobusem
06.10.2017
Autosan na testach w Jarocinie
06.10.2017
Gala i medale na 60 lat MPK Gniezno
05.10.2017
Węgrzy zaostrzają autokarowe przepisy
04.10.2017
Gdynia: Śledztwo ws. wypadku autobusu
03.10.2017
Skórka: Ciężarówka wjechała w autobus
02.10.2017
Gdynia: Wypadek miejskiego autobusu
02.10.2017
Oświęcim: Pożar autobusu
02.10.2017
Opole: Kolizja autobusu z ciężarówką
29.09.2017
Lublin: Dwa samochody i autobus
29.09.2017
Więcej z Działu Producenci
Rosyjskie autobusy na COMTRANS 2017
10.10.2017
Ursus z misją dyplomatyczną
09.10.2017
Praga ponownie wybiera markę SOR
04.10.2017
Elektrobusy Ursusa w Warszawie [FILM]
28.09.2017
Jakie baterie dla elektrobusów? [FILM]
25.09.2017
Solaris z magazynem części w Jasinie
21.09.2017
BMZ Poland uruchomiło fabrykę baterii
19.09.2017
Więcej z Działu Infrastruktura
S3: Obwodnica Gorzowa dostępna
09.10.2017
Sejm: Nowela wprowadzi CEPIK 2.0
15.09.2017
UE: Nowe badania emisji spalin
04.09.2017
S19: Z nowym odcinkiem
04.09.2017
viaTOLL: KGHM ZANAM wesprze Kapsch
04.09.2017
NIK o wypadkach na autostradach
30.08.2017
Niemcy: Obrona silników diesla
24.08.2017
PSPA: O rynku e-pojazdów [FILM]
21.08.2017
Wrocław z kolejnym buspasem
16.08.2017
Nowa przeprawa przez Wisłę otwarta
09.08.2017