Sukces podmiejskich linii w Bydgoszczy

infobus
02.12.2014 01:18
Bydgoski Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej podsumował funkcjonowania nowych linii międzygminnych. Praktycznie co miesiąc w autobusach nr 91, 93 i 94 notowany jest wzrost liczby pasażerów. Przypomnijmy –1 maja 2014 roku uruchomione zostały trzy nowe linie międzygminne: nr 91 do Przyłęk, 93 do Osielska – Niw oraz 94 do Żołędowa. W pierwszym miesiącu ich funkcjonowania notowano średnie dzienne napełnienia na poziomie:
– 525 pasażerów na linii 91,
– 316 pasażerów na linii 93,
– 436 pasażerów na linii nr 94.
Tymczasem po pięciu miesiącach, w październiku br., wartości te wynosiły odpowiednio już: 681, 403 oraz 706. W przypadku linii nr 91 i 93 wzrost liczby pasażerów wynosi więc ponad 25 procent, natomiast w przypadku linii nr 94 – aż 61,9 proc. Do tego wzrosty odnotowane zostały niemal w każdym miesiącu, poza lipcem br., co ze względu na mniejszy ruch związany z okresem wakacyjnym, jest ogólną tendencją. Co ciekawe, wszystkie te linie dodatkowo charakteryzuje duży potencjał rozwoju. Wyrazem tego były m.in. zmiany wprowadzone 1.10.2014 r. Korekty dotyczyły zwiększenia częstotliwości kursów linii nr 94 oraz 92 (po jednym dodatkowym autobusie). Po ich wprowadzeniu autobusy linii 92 kursują w szczycie co ok. 22 minut (wcześniej co pół godziny), a linii 94 –co ok. 40 minut (wcześniej co 65 minut). Równocześnie rozszerzono zasięg komunikacji międzygminnej o Łochowo i Maksymilianowo. Nowe połączenia, razem z uruchomioną już wcześniej linią nr 92, tworzą aktualną ofertę komunikacji międzygminnej łączącej Bydgoszcz z terenami dwóch sąsiednich gmin –Białych Błot i Osielska.
 
Mercedes-Benz Citaro w barwach MZK Bydgoszcz
Organizacja linii międzygminnych jest możliwa na podstawie odrębnych porozumień, jakie Miasto Bydgoszcz zawiera z władzami sąsiednich gmin. Gminy ponoszą też większość część kosztów ich funkcjonowania – w 2014 roku wkład finansowy gmin około 85 procent. Proporcje te będą w każdym kolejnym roku weryfikowane i ustalane podstawie analiz wskazujących dokładne proporcje pomiędzy liczbą pasażerów tych linii, którzy są mieszkańcami Bydgoszczy, a liczbą podróżnych zamieszkałych w granicach administracyjnych gmin. Podstawową grupą pasażerów korzystających z nowych połączeń autobusowych są uczniowie bydgoskich liceów i gimnazjów. W śród pasażerów jest też sporo osób zamieszkujących bezpośrednie granice administracyjne samorządów. Dzięki tym liniom udało się również ograniczyć ruch pojazdów z rejestracjami „CBY”na terenie Bydgoszczy. Można przyjąć, że jeden autobus to dziennie nawet kilkadziesiąt aut mniej. I o to chodzi!