Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Eco-jazd z system RIBAS w Elblągu

infobus
29.11.2014 08:37

W połowie września firma Drabpol podpisała umowę o współpracy z firmą Arriva Bus Transport Polska. Arriva RP Sp. z o.o. jest częścią grupy Arriva, należącej do Deutsche Bahn. Koncern jest wiodącym ogólnoeuropejskim operatorem na rynku usług transportowych, zatrudniającym około 54 500 pracowników i prowadzącym działalność w 14 krajach Europy. Działając w Czechach, Danii, Węgrzech, we Włoszech, Holandii, Polsce, Portugalii, Słowacji, w Hiszpanii, Szwecji i Wielkiej Brytanii Arriva realizuje każdego roku ponad 2,2 miliarda przewozów pasażerskich. Arriva Bus Transport Polska dysponuje w całej Polsce flotą aż 777 pojazdów;zajmuje się zarządzaniem i prowadzeniem transportu miejskiego oraz zarządzaniem i prowadzeniem transportu lokalnego i regionalnego. To także pierwszy prywatny pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce, świadczący usługi na masową skalę. W rezultacie nawiązanej współpracy wszystkie autobusy miejskie w Elblągu, których operatorem i właścicielem jest Arriva (19 szt.) zostały wyposażone w systemy FM Communicator oraz RIBAS – trenażer kierowcy w czasie rzeczywistym. Głównym celem tego przedsięwzięcia jest obniżenie kosztów eksploatacji pojazdów poprzez monitoring paliwa oraz wpływ na technikę jazdy kierowców.

Wszystkie autobusy miejskie w Elblągu, których operatorem i właścicielem jest Arriva zostały wyposażone w systemy FM Communicator oraz RIBASDzięki możliwości wglądu w styl jazdy każdego kierowcy niektórzy operatorzy autobusów zaoszczędzili na kosztach paliwa aż do 15%Dzięki systemowi RIBAS, kierowcy w czasie rzeczywistym są informowani o przekroczeniu i rejestracji błędów pod kątem przekroczenia obrotów, nadmiernej pracy na biegu jałowym, gwałtownego hamowania, nadmiernego przyśpieszenia oraz przekroczenia prędkości
Dzięki systemowi RIBAS, kierowcy w czasie rzeczywistym są informowani o przekroczeniu i rejestracji błędów pod kątem takich parametrów jak: przekroczenie obrotów, nadmierna praca na biegu jałowym, gwałtowne hamowanie, nadmierne przyśpieszenie oraz przekroczenie prędkości. W przypadku wystąpienia któregokolwiek z tych naruszeń pracodawca dostaje pełne zestawienie czasu i miejsca wystąpienia tych naruszeń. Mając taki raport przy odpowiednio stworzonym systemie motywacyjnym średnie zużycie paliwa może zostać obniżone o co najmniej 5%, a dodatkowym bonusem jest obniżenie wypadkowości o ponad 20%. Warto podkreślić, że już po dwóch tygodniach stosowania systemu FM w pojazdach firmy Arriva, widoczne były skrajne różnice w zużyciu paliwa. Tylko poprzez samą zmianę stylu jazdy wynosiły one aż 10l/100 km – między najlepszym a najgorszym kierowcą na tej samej trasie i na tym samym pojeździe. Całość działań, oprócz wpływu na ekonomię jazdy ma również na celu zwiększenie wygody jazdy pasażerów oraz ich bezpieczeństwa. Już po dwóch tygodniach stosowania systemu FM z Ribas w pojazdach firmy Arriva różnice w zużyciu paliwa wynosiły aż 10l/100 km – między najlepszym a najgorszym kierowcą na tej samej trasie i na tym samym pojeździe.