Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lublin przygotowuje się na elektrobusy

infobus
30.10.2014 12:26
Urząd Miasta Lublina, Wydział Projektów Nieinwestycyjnych przez trzy dni czekał na oferty na opracowanie koncepcji wprowadzenia do eksploatacji autobusów elektrycznych w komunikacji miejskiej. Taka analiza ma powstać do 15 grudnia. Projekt jest realizowany w ramach projektu „Wsparcie POPT dla ZIT w Lubelskim Obszarze Funkcjonalnym” finansowanego z Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013 r. Zakres zamówienia obejmuje m.in. przedstawienie stosowanych obecnie napędów elektrycznych. Urząd chce poznać ich podstawowe parametry techniczne ze wskazaniem zalet i wad. Kolejnym elementem raportu ma być przeprowadzenie analizy zarówno pod kątem dostępnych rodzajów baterii (pojemności, napięcia, max. prądu, żywotności, czasu ładowania, kosztu zakupu), jak i sposobu ich ładownia (plug-in, pantograf i indukcja). Ważne tutaj są także koszty wdrożenia takiej infrastruktury i eksploatacji. Urzędnicy chcą m.in. wiedzieć, czy lepszy będzie jeden, centralny silnik, czy też mniejsze, zamontowane w kołach. Lublin chce także poznać ocenę parametrów eksploatacyjnych elektrobusów w warunkach zimowych. Kolejne punkty to analizy układów ogrzewania stosowanych w dostępnych na rynku autobusach elektrycznych oraz skazanie rodzaju trasy pod względem ukształtowania terenu, natężenia ruchu, liczby przystanków, najkorzystniejszej z punktu widzenia eksploatacji autobusu elektrycznego. Ostatni punkt jest o tyle ciekawy, że miasto już wybrało dwie linii komunikacji miejskiej (31 oraz 44), które zostały wytypowane do obsługi przez autobusy elektryczne. Ich najważniejsze parametry przedstawia poniższa tabela. Lublin chce, aby w oparciu o te dane przeprowadzić analizę kosztów eksploatacyjnych elektrobusów, zakładając, że na trasie nr 31 mają być eksploatowane pojazdy o długości 12 m i 18 m, a w przypadku linii nr 44 – autobus o długości 12 m. Lublin zakłada, że standardowa pojemność standardowego elektrobusa (maxi) to minimum 70 osób, a 18-metrowego (mega) –minimum 110 osób. Na podstawie tych informacji, raport ma określić ich bilans energetyczny (w zakresie energii wytworzonej i zużytej przez autobus) na poszczególnych kierunkach jazdy i to zarówno w porze letniej, jak i zimowej oraz z uwzględnieniem ukształtowania terenu i wyposażenia pojazdu w dodatkowe urządzenia jak: informacja pasażerska –moc ok. 230W, biletomat –moc ok. 100W, kasowniki –moc ok. 60W, monitoring –moc ok. 100W.
 
Trolejbusy Ursus-Bogdan 702T montowe w lubelskiej fabryce Trolejbusy Ursus-Bogdan 702T montowe w lubelskiej fabryce
Autorzy raportu mają także wskazać najbardziej optymalny rodzaj napędu dostępny na rynku (w tym co najmniej rodzaj silnika i moc znamionowa) oraz przeprowadzić analizę zastosowania układu klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej w dwóch wariantach –dla autobusu 12-metrowego o mocy ok. 25 kW i 2x 4 kW (urządzenia zamontowane w miejscu szyberdachów) oraz dla autobusu 18-metrowego o mocy ok. 44 kW i 3x 4kW (urządzenia zamontowane w miejscu szyberdachów). W zakresie ogrzewania. miasto chce się dowiedzieć, jaki aktualnie układ jest najbardziej optymalny i ma najmniejszy wpływ na obniżenie zasięgu pomiędzy ładowaniami. Oczywiście strategicznym punktem raportu jest analiza kosztów wdrożenia wszystkich tych rozwiązań oraz koszty późniejszej eksploatacji elektrobusów w Lublinie. Jak informuje Ratusz: -„Przeprowadzenie powyższych analiz jest niezbędnym celem określenia m.in. wyboru najkorzystniejszego rodzaju autobusów elektrycznych z punktu widzenia eksploatacji i kosztów użytkowania. Należy również podkreślić, że w zależności od wybranego rodzaju ładowania będzie zależało wyposażenie placu postojowego i zajezdni autobusowej (punkty ładowania i inne wyposażenie do obsługi autobusów elektrycznych). Równocześnie powstaną punkty ładowania np. na przystankach lub na pętlach komunikacji miejskiej.”
 
Trolejbusy Ursus-Bogdan 702T montowe w lubelskiej fabryce Trolejbusy Ursus-Bogdan 702T montowe w lubelskiej fabryce
 
Powstanie takiego raportu –przed decyzje o zakupie pierwszych pojazdów –jest jak najbardziej sensowne, natomiast warto zawrócić uwagę, że ma go wykonać …producent autobusów elektrycznych, który w ciągu ostatnich 3 lat zaprojektował lub wykonał pojazd z zasilaniem bateryjnym albo firma, która zrealizowała opracowanie techniczne dotyczące układów napędowych pojazdów elektrycznych lub trolejbusów, zawierające obliczenia matematyczne w zakresie bilansu energetycznego i obliczenia trakcyjne. Dodajmy, że w maju br. spółka Ursus, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne oraz Politechnika Lubelska, przy wsparciu Urzędu Miasta Lublin, podpisały umowę konsorcjalną dotyczącą przygotowania i wdrożenia do produkcji innowacyjnego autobusu elektrycznego. Producent ciągników zapowiedział wówczas, że jesienią br. pokaże pierwszy testowy autobus elektryczny z bateriami o 6-letniej żywotności, montowanymi w podwoziu pojazdu i ładowanymi z trakcji trolejbusowej, a także silnikami elektrycznymi w piastach kół. Jak na razie jednak nie odbyły się jego pierwsze drogowe testy i cały czas czekamy na debiut elektrycznego Ursusa.  Dalsze informacje na temat lubelskiej analizy można znaleźć tutaj.
Parametry lubelskich linii komunikacyjnych 31 i 44:
Nr linii / nr brygady
31
04
44
04
Dzienny przebieg [km]
154,464
 
248,020
 
Kierunki jazdy
Os.Poręba –Węglarza
Węglarza –
os.Poręba
Paderewskiego –Lipniak
Lipniak –Paderewskiego
Długość kierunków jazdy [km]
11,023
10,668
14,580
14,705
Liczba kursów
6
6
8
8
Długość trasy
pod siecią trolejbusową [km]
3,752
3,998
7,448
7,451
Przystanek początkowy pod siecią trolejbusową
Tak
Nie
Nie
Nie
Czas przejazdu
na kierunku (szczyt / poza szczytem) [min.]
46 / 40
49 / 40
53 / 50
57 / 50
Liczba zatrzymań
na przystankach
20
22
27
26
Liczba zatrzymań
na skrzyżowaniach
24
21
25
29