Lublin przygotowuje się na elektrobusy
infobus
30.10.2014 12:26
Lublin przygotowuje się na elektrobusy
Urząd Miasta Lublina, Wydział Projektów Nieinwestycyjnych przez trzy dni czekał na oferty na opracowanie koncepcji wprowadzenia do eksploatacji autobusów elektrycznych w komunikacji miejskiej. Taka analiza ma powstać do 15 grudnia. Projekt jest realizowany w ramach projektu „Wsparcie POPT dla ZIT w Lubelskim Obszarze Funkcjonalnym” finansowanego z Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013 r. Zakres zamówienia obejmuje m.in. przedstawienie stosowanych obecnie napędów elektrycznych. Urząd chce poznać ich podstawowe parametry techniczne ze wskazaniem zalet i wad. Kolejnym elementem raportu ma być przeprowadzenie analizy zarówno pod kątem dostępnych rodzajów baterii (pojemności, napięcia, max. prądu, żywotności, czasu ładowania, kosztu zakupu), jak i sposobu ich ładownia (plug-in, pantograf i indukcja). Ważne tutaj są także koszty wdrożenia takiej infrastruktury i eksploatacji. Urzędnicy chcą m.in. wiedzieć, czy lepszy będzie jeden, centralny silnik, czy też mniejsze, zamontowane w kołach. Lublin chce także poznać ocenę parametrów eksploatacyjnych elektrobusów w warunkach zimowych. Kolejne punkty to analizy układów ogrzewania stosowanych w dostępnych na rynku autobusach elektrycznych oraz skazanie rodzaju trasy pod względem ukształtowania terenu, natężenia ruchu, liczby przystanków, najkorzystniejszej z punktu widzenia eksploatacji autobusu elektrycznego. Ostatni punkt jest o tyle ciekawy, że miasto już wybrało dwie linii komunikacji miejskiej (31 oraz 44), które zostały wytypowane do obsługi przez autobusy elektryczne. Ich najważniejsze parametry przedstawia poniższa tabela. Lublin chce, aby w oparciu o te dane przeprowadzić analizę kosztów eksploatacyjnych elektrobusów, zakładając, że na trasie nr 31 mają być eksploatowane pojazdy o długości 12 m i 18 m, a w przypadku linii nr 44 – autobus o długości 12 m. Lublin zakłada, że standardowa pojemność standardowego elektrobusa (maxi) to minimum 70 osób, a 18-metrowego (mega) –minimum 110 osób. Na podstawie tych informacji, raport ma określić ich bilans energetyczny (w zakresie energii wytworzonej i zużytej przez autobus) na poszczególnych kierunkach jazdy i to zarówno w porze letniej, jak i zimowej oraz z uwzględnieniem ukształtowania terenu i wyposażenia pojazdu w dodatkowe urządzenia jak: informacja pasażerska –moc ok. 230W, biletomat –moc ok. 100W, kasowniki –moc ok. 60W, monitoring –moc ok. 100W.
Autorzy raportu mają także wskazać najbardziej optymalny rodzaj napędu dostępny na rynku (w tym co najmniej rodzaj silnika i moc znamionowa) oraz przeprowadzić analizę zastosowania układu klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej w dwóch wariantach –dla autobusu 12-metrowego o mocy ok. 25 kW i 2x 4 kW (urządzenia zamontowane w miejscu szyberdachów) oraz dla autobusu 18-metrowego o mocy ok. 44 kW i 3x 4kW (urządzenia zamontowane w miejscu szyberdachów). W zakresie ogrzewania. miasto chce się dowiedzieć, jaki aktualnie układ jest najbardziej optymalny i ma najmniejszy wpływ na obniżenie zasięgu pomiędzy ładowaniami. Oczywiście strategicznym punktem raportu jest analiza kosztów wdrożenia wszystkich tych rozwiązań oraz koszty późniejszej eksploatacji elektrobusów w Lublinie. Jak informuje Ratusz: -„Przeprowadzenie powyższych analiz jest niezbędnym celem określenia m.in. wyboru najkorzystniejszego rodzaju autobusów elektrycznych z punktu widzenia eksploatacji i kosztów użytkowania. Należy również podkreślić, że w zależności od wybranego rodzaju ładowania będzie zależało wyposażenie placu postojowego i zajezdni autobusowej (punkty ładowania i inne wyposażenie do obsługi autobusów elektrycznych). Równocześnie powstaną punkty ładowania np. na przystankach lub na pętlach komunikacji miejskiej.”
Powstanie takiego raportu –przed decyzje o zakupie pierwszych pojazdów –jest jak najbardziej sensowne, natomiast warto zawrócić uwagę, że ma go wykonać …producent autobusów elektrycznych, który w ciągu ostatnich 3 lat zaprojektował lub wykonał pojazd z zasilaniem bateryjnym albo firma, która zrealizowała opracowanie techniczne dotyczące układów napędowych pojazdów elektrycznych lub trolejbusów, zawierające obliczenia matematyczne w zakresie bilansu energetycznego i obliczenia trakcyjne. Dodajmy, że w maju br. spółka Ursus, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne oraz Politechnika Lubelska, przy wsparciu Urzędu Miasta Lublin, podpisały umowę konsorcjalną dotyczącą przygotowania i wdrożenia do produkcji innowacyjnego autobusu elektrycznego. Producent ciągników zapowiedział wówczas, że jesienią br. pokaże pierwszy testowy autobus elektryczny z bateriami o 6-letniej żywotności, montowanymi w podwoziu pojazdu i ładowanymi z trakcji trolejbusowej, a także silnikami elektrycznymi w piastach kół. Jak na razie jednak nie odbyły się jego pierwsze drogowe testy i cały czas czekamy na debiut elektrycznego Ursusa. Dalsze informacje na temat lubelskiej analizy można znaleźć tutaj.
Parametry lubelskich linii komunikacyjnych 31 i 44:
Nr linii / nr brygady
|
31
|
04
|
44
|
04
|
Dzienny przebieg [km]
|
154,464
|
|
248,020
|
|
Kierunki jazdy
|
Os.Poręba –Węglarza
|
Węglarza –
os.Poręba |
Paderewskiego –Lipniak
|
Lipniak –Paderewskiego
|
Długość kierunków jazdy [km]
|
11,023
|
10,668
|
14,580
|
14,705
|
Liczba kursów
|
6
|
6
|
8
|
8
|
Długość trasy
pod siecią trolejbusową [km] |
3,752
|
3,998
|
7,448
|
7,451
|
Przystanek początkowy pod siecią trolejbusową
|
Tak
|
Nie
|
Nie
|
Nie
|
Czas przejazdu
na kierunku (szczyt / poza szczytem) [min.] |
46 / 40
|
49 / 40
|
53 / 50
|
57 / 50
|
Liczba zatrzymań
na przystankach |
20
|
22
|
27
|
26
|
Liczba zatrzymań
na skrzyżowaniach |
24
|
21
|
25
|
29
|