Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Podczas targów w Hanowerze mogliśmy zapoznać się z ofertą kilkunastu firm zabudowujących minibusy. Oprócz polskich producentów –AUTO-Cuby i CMS Auto swoja ofertę przedstawiła m.in. czeska Buzola, słowacki Rosero, litewski Atlas czy austriacki Kutsenits. Szczegółowy opis stoisk naszych krajowych producentów przedstawiliśmy już wcześniej w InfoBusie (Auto-CUBY–tutaj, a CMS Auto –tutaj). Teraz czas na inne firmy, które coraz częściej reprezentują kraje z Europy Środkowo-Wschodniej. Warto zaznaczyć, że w zakresie kategorii MINI w zasadzie tylko polska firma Auto-CUBY, austriacki Kutsenits i niemiecki Probus postarały się pokazać na IAA coś nowego swojej ofercie i przedstawiły naprawdę ciekawe rozwiązania. Natomiast pozostali wystawcy w znacznej mierze bazowały na sprawdzonym szablonie –Sprinter lub Daily w wersji Euro 6 o pojemności ok. 22 miejsc. Sprawdźmy czy tak rzeczywiście było i w telegraficznym skrócie przedstawiamy ofertę wystawców minibusów na IAA 2014:
Atlas –litewski producent pokazał w Hanowerze klasyczne ekspozycję, obejmująca trzy minibusy Mercedes-Benz Sprinter w wersji Euro 6: od pojazdu międzymiastowego o pojemności 22 miejsc poprzez turystyczną, bardziej luksusową wersję o pojemności 16 miejsc po najnowszy model z niskopodłogową platformą w przedniej części, który został przystosowany do przewozu dzieci do szkół. Pojazdy Altas (oraz Omnibus Trading) są sprzedane w Niemczech przez firmę HJB Vertriebs-GmbH.
Buzola z Czech pokazała dwa minibusy na bazie Mercedes-Benz Sprinter Euro 6 o pojemności 22+1 miejsc. W Niemczech firma jest reprezentowana przez firmę FTBusvertrieb GmbH, która oferuje zarówno pojazdy czeskiego producenta, jak i polskiej firmy Auto-Centrum z Wejherowa. Wszystkie występują pod handlową nazwą Tourer –od wersji Eco poprzez City po Exlusiv. WQarto tutaj dodać, że w Niemczech jest kilka firm (np. OV Steinborn GmbH –diler Ayats czy Bus-Schmidt), które oferują pojazdy rozmaitych producentów (w tym także tureckich), które są wykonywane w konkretnych zakładach na indywidulane zamówienie. Jak poinformowali nas niemieccy sprzedawcy, pokazane na IAA pojazdy Buzoli można nabyć już w cenie 94 000 EUR.
Dypety –rumuńska firm zabudowująca zadebiutowała na targach IAA z modelem Dyparo na bazie IVECO Daily Euro 6 o pojemności 31+1+1 miejsc pasażerskich. To pojazd o własnej strukturze nośnej, co stawia spółkę w gronie bardziej ambitnych producentów. Autobusy Dypety Dyparro zbudowane są z konstrukcji ze stali nierdzewnej, aluminium i tworzyw sztucznych. Firma z Bacau wytwarza ok. 10 minibusów miesięcznie i 12 pojazdów dostawczych.
Kutsenits –jedna z najstarszych firm zabudowujących autobusy w Europie (od 1949 r.), po okresie turbulencji finansowych i gruntownej reorganizacji ponownie wraca do gry. Drugi oddech zapewnił firmie m.in. zakład produkcyjny wybudowany w Murskiej Sobocie na Słowenii. Na IAA mogliśmy zobaczyć prototypowy model Tourist 719 bazujący na podwoziu Mercedes-Benz Sprinter 519 Euro 6 z automatyczną skrzynią biegów i silnikiem o mocy 190 KM. Dzięki szkieletowi własnej konstrukcji pojazd został wysłużony oraz poszerzony do szerokości 2,33 m, co z kolei umożliwiało zastosowanie siedzeń w układzie 2+2. W efekcie jego maksymalna pojemność pasażerska to 32 miejsca. Dodatkowo producent oferuje możliwość zabudowy w środku toalety. Aby sprostać takim obciążeniom, austriaccy konstruktorzy zdecydowali się na dość odważny manewr i wymienili tylną oś z Sprintera (o DMC do 5,3 t) na tylną oś z IVECO Daily o maksymalnej dopuszczalnej masie do 7,5 t. To warto zobaczyć. Można tylko żałować, że Kutsenits nie pokazał na IAA kolejnego swojego ciekawego prototypu –tym razem z miejskiego segmentu. To niskopodłogowy model City VII H bazujący na wydłużonym do 8-metrów podwoziu IVECO Daily 65C17 z silnikiem zabudowanym …z tyłu. Łączna pojemność pasażerska tego pojazdu wynosi 45 miejsc przez masie całkowitej 7,5 t. Szczegóły tutaj
Omnibus Trading –spółka z Holandii przedstawiła w Hanowerze pełen przegląd swojego programu produkcyjnego. Nowością były kompaktowe modele Sunlight na podwoziach Mercedes-Benz Atego 12220 L oraz Sunrise na bazie Iveco Daily Euro 6. Warto podkreślić, że ten ostatni model na podwoziu na Iveco 70 C 17 posiadał własną strukturę, która składa się głównie z tworzyw sztucznych. Jego długość to 8,47 m, szerokość 2,40 m, a pojemność waha się od 25 do 28 miejsc. W Hanowerze w ten model występował w specjalnej cenie 99 900 EUR. Omnibus cały czas szuka atrakcyjnych miejsc do produkcji swoich pojazdów. Po nawiązaniu współpracy z portugalską spółką Mota w zakresie większych konstrukcji, teraz blisko współpracuje z turecką firmą Ugur w zakresie mniejszych minibusów.
Probus –niemiecka firma zabudowująca minibusy pokazała na IAA swoją rodzinę Rapido ze zmienioną –po wejściu normy Euro 6 –jednolitą i oryginalną stylistyką. Ten spójny design wygląda naprawdę atrakcyjnie. Najważniejszym punktem stoiska spółki w Hanowerze był debiutant –niskowejściowy model Rapido LE na podwoziu Iveco Daily o długości 8,47 m i szerokości 2,35 m , który oferuje aż dwa, dwuskrzydłowe wejścia między osiami. Pojazd zabiera na swój pokład łącznie 38 osób, w tym 19 na miejscach siedzących. Ponadto w Hanowerze mogliśmy zobaczyć modele: turystyczny Rapido L i międzymiastowy Rapido HNF (o pojemności 22 miejsc siedzących + 8 miejsc strojących) –wszystkie na bazie Iveco Daily Euro 6.
Rosero –słowacka firma, którą znamy z prób podboju polskiego rynku i pierwszych elektrobusów w wersji MINI. W Hanowerze mogliśmy zobaczyć dwa sztandarowe produkty spółki –miejski First FCLEI (z obniżoną platformą w przedniej części pojazdu) i turystyczny –First FLHI, wykonanych na bazie IVECO Daily Euro 6. Tradycyjnie większość pojazdów sprzedawanych przez Rosero bazuje na podwoziach IVECO Daily. Zdaniem przedstawicieli producenta łączna produkcja w 2014 r. wyniesie ok. 170 szt. z czego 40% przypadnie w udziale miejskiemu modelowi FCLEI, a kolejne 40% – turystycznemu –FLHI. Co do struktury odbiorców to dostawy na rodzimy, słowacki rynek obejmą w tym roku partię ok. 10 szt., do Czech –ok. 40 szt., reszta zaś trafi na eksport –głównie do państw skandynawskich (głównie Szwecja i Finlandia). W tej grupie znajdą się także dwa elektrobusy przeznaczone dla szwedzkiego przewoźnika. W zakresie e-pojazdów firma zmieniła dostawcę napędów elektrycznych oraz oprogramowania i współpracuje teraz z Grupa EWC. Do Polski Rosero na razie się nie wybiera z powodu zbyt niskich cen.
Sitcar –włoski producent minibusów W na IAA 2014 dwa modele: turystyczny Voyager na podwoziu Iveco DAILY 70C17 o długości 7,9 m oraz Trend XL na podwoziu Mercedes-Benz Sprinter. NA targach w Hanowerze oprócz mniejszych firm zabudowujących, swoją MINI-ofertę przedstawili także potentaci w tej branży: