Sosnowiec kupi 14 nowych autobusów
Po serii zakupów pojazdów używanych, PKM Sosnowiec wraca na rynek pojazdów fabrycznie nowych. Dzięki dofinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego firma chce kupić 14 szt. niskopodłogowych autobusów, w tym 6 szt. solo 12-metrowych (maxi) i 8 szt. 18-metrowych pojazdów (mega). Z tą inwestycją spółka wstrzymywała się od dobrych kilkunastu miesięcy. Choć złożona dokumentacja pozytywnie przeszła ocenę merytoryczną RPO, cały czas czekała na liście rezerwowej aż do czerwca 2014 r. Ostatecznie jednak Urząd Marszałkowski przyznał przedsiębiorstwu dotację w wysokości 11,8 mln zł (tj. 85 proc. wartości projektu) i PKM niezwłocznie ogłosił przetarg. Termin składania ofert wyznaczono na 3 września 2014 r., a wszystkie pojazdy mają planowo pojawić się w marcu 2015 r. Co ciekawe, w przetargu można składać oferty częściowe –np. tylko w zadaniu na pojazdy 12-metrowe. Warto także przyjrzeć się kryteriom wyboru najkorzystniejszej oferty. PKM przede wszystkim stawia tutaj na niską cenę i to kryterium ma wagę aż 85%. Pozostałe punkty oferenci mogą zarobić w ramach oceny technicznej, gdzie śląski przewoźnik preferuje następujące rozwiązania:
– profile ze stali odpornej na korozję lub stal zabezpieczona KTL lub aluminium – 5 pkt.
– poszycie ze stali odpornej na korozję lub stal zabezpieczona KTL lub aluminium –2,5 pkt.
– wysokość wejść pasażerskich (bez przyklęku) w zakresie 300-320 mm –1,5 pkt
– przebiegi w zakresie wymiany oleju co najmniej 60 000 km –1,5 pkt.
– pojemność silnika od 7 do 7,8 dm3 – 1,5 pkt.
– skrzynia biegów 4 lub 5 biegowa (nie 6-biegowa) – 0,5 pkt.
– szyba przednia dzielona –0,5 pkt.
– homologacje w zakresie ochrony osób w kabinie i wytrzymałości konstrukcji –po 0,5 pkt.
Aktualnie PKM Sosnowiec posiada flotę ok. 240 autobusów, w tym 72 szt. marki Jelcz, 50 szt. marki MAN, 560 szt. marki Mercedes-Benz i 70 szt. marki Solaris. Największe inwestycje w zakresie odnowy floty nastąpiły w latach 2006 -2007, kiedy to z pomocą unijnych środków udało się zakupić fabrycznie nowe autobusy Jelcz M121I i Solaris Urbino 15. Obecnie spółka dąży do kasacji autobusów Jelcz 120M i MAN drugiej generacji. Ostatnie zakupy spółki to używane pojazdy MAN NG 313, Mercedes-Benz O530, a także Mercedes-Benz Conecto LF. Te ostatnie inwestycje oraz zastosowane w przetargu kryteria dt. pojemności silnika i wysokości progów wejściowych dają marce Mercedes-Benz spore szanse na zwycięstwo. Czy tak będzie? Przekonamy się o tym we wrześniu.