Autobusy specjalne (11): partybus MAN NG312
infobus
13.07.2014 18:23
Autobusy specjalne (11): partybus MAN NG312
W wycofanych z liniowego użytku autobusach dobrze bawić mogą się nie tylko miłośnicy komunikacji –coraz popularniejsze stają się bowiem partybusy, czyli doskonale wyposażone mobilne dyskoteki.
Firma Light&Design z Pruchnej tuż przy granicy z Czechami specjalizuje się w produkcji energooszczędnych wielkoformatowych paneli LED oraz multimedialnego wyposażenia wnętrz dyskotek, klubów, hoteli oraz świetlnych elementów scenografii w studiach czy na koncertach. Dzięki współpracy z architektami i specjalistami z różnych dziedzin, możliwa jest realizacja różnych projektów od podstaw. Jednym z ciekawszych projektów firmy Light&Design był partybus dla dyskoteki Alexandria w Ostrawie. Powstał on w oparciu o wycofany z użytku niskopodłogowy autobus przegubowy MAN NG312. Z nadwoziem o długości 18 metrów i wnętrzem mieszczącym nawet 100 osób jest to największy partybus w Europie.
Autobus został wyposażony zgodnie ze standardami obowiązującymi w najlepszych współczesnych dyskotekach i klubach. Podstawą aranżacji wnętrza są bogate efekty świetlne, bazujące na nowoczesnych panelach LED i laserach, sterowane komputerowo i dynamicznie połączone z graną muzyką. Autobus posiada profesjonalny system nagłośnienia, miejsce dla DJ-a (nad drugą osią), parkiet taneczny (wymiary 2,3 m x 3,3 m, pomiędzy pierwszą a drugą osią), bar z lodówkami i beczkami z piwem (nad tylną osią) oraz strefę VIP ze skórzanymi kanapami w tylnej części autobusu (jak wiadomo najlepsze imprezy są z tyłu autobusu). Oprócz tego miejsce kierowcy jest łatwo zaadaptowane do użycia w roli szatni, a za kabiną kierowcy znajduje się toaleta. Partybus może być zasilany z własnego agregatu prądotwórczego. Jako wejście służą standardowe, szerokie przednie drzwi. Drugie zlikwidowano, przeznaczając miejsce na parkiet taneczny, a trzecie zwężono, zapewniając miejsce dla baru i przeznaczono do roli wyjścia awaryjnego. Autobus będzie wynajmowany na urodziny, wieczory panieńskie i kawalerskie, różne imprezy i wydarzenia. W dni wolne od wynajmów będzie służył natomiast jako normalna dyskoteka.
W Polsce pierwsze profesjonalnie wyposażone partybusy pojawiły się około dziesięć lat temu. Najlepiej nadają się do tego autobusy miejskie, bez zbędnych bagażników i z równą podłogą. Wyjeżdżają na ulice miast w nocy lub prezentują się w dzień na koncertach i wydarzeniach kulturalnych, z zewnątrz są atrakcyjnie oklejone (najczęściej w eleganckim czarnym kolorze, czasem szarym, srebrnym lub fioletowym), wewnątrz świecą neonowymi światłami. Na Pomorzu spotkać można niewielkiego Van Hoola A308, który w swoim poprzednim życiu był autobusem lotniskowym na lotnisku Heathrow w Londynie. Obecnie jest wyposażony w skórzane kanapy, potężne 3000W nagłośnienie wraz z setkami najpopularniejszych piosenek, konsole DJ, podświetlany parkiet taneczny, barek, najnowocześniejsze dyskotekowe oświetlenie LED i… rurę do tańca. Najwięcej partybusów jest jednak w stolicy –Mercedes O305, Mercedes O307, Jelcz M11, Renault PR100, amerykański schoolbus ze specjalnie podwyższonym dachem oraz Imprezobur, czyli 34-letni Robur z profesjonalnym zestawem audio (12 głośników, 2 subwoofery);telewizorem LED 40 cali z możliwością odbioru naziemnej cyfrowej TV (21 kanałów) oraz odtwarzania zdjęć, muzyki i filmów z zewnętrznych nośników USB;oświetleniem LED podsufitki, barku oraz schodów (32 programy);klimatyzacją;barkiem na alkohol z dwoma coolerami do wódki, wina, szampana;lodówką i wygodnymi skórzanymi kanapami w kolorze karoserii, które komfortowo mieszczą do 20 osób. Jest więc w czym wybierać!